Големият хасковски строител АБ ще има нов собственик
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Големият хасковски строител АБ ще има нов собственик

Големият хасковски строител АБ ще има нов собственик

Компанията е с оборот над 30 млн. лв., а купувачите имат далечна връзка с една от най-големите в бранша, "Хидрострой"

Мила Чернева
9701 прочитания

© Надежда Чипева


Дружеството "Валирион" иска да купи "Пътна сигнализация - България". Новината за планираната сделка, за чието одобрение трябва да се произнесе Комисията за защита на конкуренцията, между тези на пръв поглед непознати компании не би трябвало да предизвика кой знае какво вълнение. Според Търговския регистър първата се занимава със строителство основно (но и много други дейности), а втората - с производство, продажба и монтаж на пътни знаци, светофари и т.н.

Зад съобщението обаче се крие далеч по-голяма промяна. "Пътна сигнализация - България" е собственик на редица компании, сред които и строителната АБ. Последната е с приходи над 31 млн. лв. за 2018 г., над 250 служители и също печели големи обществени поръчки за строителство. Компанията през 2016 получи спасителен заем от държавната ББР, като тогава беше собственост на близките до ДПС Телят Хасан и Станимир Милев, а в сектора се сочеше за близка до Делян Пеевски.

Купувачът - "Валирион", пък има далечни връзки с една от най-големите строителни фирми, "Хидрострой", което също през 2016 г. купи друга компания, считана за владение на Пеевски - "Водстрой 98". Собственикът Велико Желев обаче отрече пред "Капитал" да има нещо общо с покупката.

За предстоящата сделка подсказа съобщение в сайта на Комисия за защита на конкуренцията (КЗК). Финансовите отчети не показват нищо вълнуващо - двете дружества са или на загуба, или с много малка печалба. Тяхната концентрация не би трябвало да размести особено който и да е пазар.

Сделка на уж малки, но големи

"Валирион" е собственост на Цветан Чолаков, а съуправител заедно с него е Вилиана Валентинова Димитрова. Дружеството "Валирион" съществува от 2016 г., като приходите за последните години - 2018 и 2017, са 1 млн. лв. и 199 хил. лв. а печалбата е от порядъка на 20 - 30 хил. лв.

Купуваната "Пътна сигнализация - България" в момента е собственост на Димитър Петков, който заедно с майка си и сестра си са собственици на "А.Д.холд" (фирма, която доставя мантинели на пътната агенция). Фирмата има 5-6 служители в последните години и е на загуба. Тя обаче е ключова, защото притежава редица дружества, сред които "Менд" и "Пътстрой-97". Те от своя страна са собственици на 100% от акциите на АБ.

АБ е акционерно дружество с интересна история. То участва в строителството на лот 3.1 на магистрала "Струма", в рехабилитацията на жп линията София - Елин Пелин, а последните й спечелени поръчки са за поддържането на магистрала "Марица" и на пътищата в област Хасково за следващите четири години.

Дружеството имаше дългове към Национална агенция по приходите, но през 2016 г. подобрява финансовите си резултати с кредити от Българската банка за развитие. По това време в бранша се коментираше, че строителната фирма е преминала под контрола на депутата от ДПС Делян Пеевски. (Цялата история може да прочетете тук.)

Петков обясни пред "Капитал", че продажбата е търговско решение, плод на дълги разговори и постигане на пресечна точка. "Моментът и предложението, което ми направиха, бяха подходящи", каза той."Капитал" зададе писмени въпроси на "Валирион" , включително и за това как се финансира сделката, след като оборотите й са сравнително ниски, а активите на "Пътна сигнализация - България" - големи, но не получи отговор до публикацията на статията.

Има ли общо "Хидрострой"

Две дружества, свързани с Велико Желев - "Кселекс" и "Екип 6", са прехвърлени преди време на Чолаков. "Kселекс" е прехвърлена от "Хидрострой" на Чолаков през 2014 г. "Екип 6" е била собственост на "Кселекс", но и тя преминава у Чолаков през 2014 г. Вилиана Димитрова пък е в управителния съвет на "Люк" АСДИЦ, която е 100% собственост на ВДХ (новото име на "Водстрой 98"), което Желев купи през 2016 г.

Така и двамата имат връзка с Желев, който е собственик на "Хидрострой". Самият той обясни накратко пред "Капитал", че познава Чолаков. Той съобщи още, че Димитрова ще излезе от управлението на "Люк", има внесено заявление в Комисията за финансов надзор (КФН), но процедурата за одобрение била бавна.

"Разбрах, че две фирми водят преговори с Димитър Петков за покупката", обясни Желев пред "Капитал". "Имаме достатъчно пътни фирми, нямаме нужда от повече", отговори той на въпрос дали има общо със сделката. От тяхната група освен "Хидрострой" и ВДХ са "Пътстрой Бургас" и "Пътни строежи - Велико Търново".

Дружеството "Валирион" иска да купи "Пътна сигнализация - България". Новината за планираната сделка, за чието одобрение трябва да се произнесе Комисията за защита на конкуренцията, между тези на пръв поглед непознати компании не би трябвало да предизвика кой знае какво вълнение. Според Търговския регистър първата се занимава със строителство основно (но и много други дейности), а втората - с производство, продажба и монтаж на пътни знаци, светофари и т.н.

Зад съобщението обаче се крие далеч по-голяма промяна. "Пътна сигнализация - България" е собственик на редица компании, сред които и строителната АБ. Последната е с приходи над 31 млн. лв. за 2018 г., над 250 служители и също печели големи обществени поръчки за строителство. Компанията през 2016 получи спасителен заем от държавната ББР, като тогава беше собственост на близките до ДПС Телят Хасан и Станимир Милев, а в сектора се сочеше за близка до Делян Пеевски.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Телят Хасан е в роднинска връзка с агента на ДС и ДПС активист Юнал Лютви. Той е топлата връзка с ДПС , Пеевски и Доган.И с кръгове около тях , които навремето приватизираха и после фалираха текстилният комбинат Жеко Димитров в Хасково. Сега внасяме платовете произвеждани там от Турция. Всеки може да си направи извода откъде идват парите. Но живота си знае работата и наказва яко.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK