Износът на български плодове и зеленчуци расте
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Износът на български плодове и зеленчуци расте

Износът на български плодове и зеленчуци расте

Сдружаването на производителите е условие за добри пазарни позиции, твърдят участници в InteliFresh 2020

Мара Георгиева
3630 прочитания

© Юлия Лазарова


България е нетен вносител на плодове и зеленчуци, но в последните пет години експортът им се увеличава, заяви заместник-министърът на земеделието, храните и горите Чавдар Маринов при официалното откриване на международната конференция InteliFresh 2020, организирана от фондация "ИнтелиАгро" с подкрепата на посолството на Кралство Нидерландия.

През 2018 г. общото производство на плодове достига 229 хил. тона, а на зеленчуци - 841 хил. тона. През последните пет години износът на зеленчуци расте, като през 2018 г. достига 134 млн. долара. При плодовете стойностният обем на експорта също се увеличава за този период от време, като е почти 125 млн. долара. Сравнително добри конкурентни позиции на чуждите пазари имат бобовите зеленчуци, оранжерийните домати и краставици, а от 2018 г. - и картофите, съобщи заместник-министър Чавдар Маринов.

Потребителски нагласи

Шестдесет и два процента от пазаруващите са купили поне един продукт от категорията "плодове и зеленчуци", показва потребителско проучване на Nielsen в най-големите градове в страната. Категорията е сред първите (заедно с хляба, млякото и месото), които карат хората да отидат до магазина, обобщи Ангелос Георгиу, ръководител на отдела за ритейл услуги в Nielsen.

Над 40% от анкетираните смятат, че плодовете и зеленчуците са много важни при избора на обект за пазаруване, а 67% твърдят, че иновациите в този сектор са от голямо значение. Затова търговските вериги инвестират много в секциите за плодове и зеленчуци - във визията им, в разнообразието от предложения, включително на екзотични плодове и биопродукти, показва проучването.

Потребителите са склонни да платят по-висока цена за продукти с високо качество, с добра опаковка и визия, обобщи Ангелос Георгиу.

Очакванията на производителите

Пътят към глобалния пазар минава през сдружаването на производителите, обобщават участниците в конференцията.

"Продължаваме да мислим, че българските плодове и зеленчуци са по-вкусни и трябва да струват повече, но сме длъжни да се съобразяваме с цените на световния пазар. В България всеки иска сам да произвежда, сам да пакетира, сам да продава. В същото време веригите правят централизирани доставки с големи количества. Затова производителите трябва да се сдружават, това е печелившият вариант", смята Габриела Баранска, управител на фирма "Арон", която се занимава с търговия и пакетаж на плодове и зеленчуци.

Кристо Кумчев, управител на "Агропродукт груп", която произвежда и търгува с плодове и зеленчуци, също е убеден, че "пътят е само един - да произвеждаш по-големи обеми продукция с по-високо качество". "Натискът на външните производители е огромен. Оправданията, че държавата или министърът са виновни, не са състоятелни. Сдружаването на производителите е единственият път, за да останем на пазара и да продаваме на веригите", каза Кумчев.

"Ако не се подкрепяме, ако не вървим в една посока - ще имаме проблеми. Ние, в нашата компания, обичаме да споделяме информация, ноу-хау, трудности, грешки, за да не повтарят други нашия лош опит. Грехота е да не помагаме, когато можем. В момента се произвежда повече, отколкото се потребява. За да се развиваме, трябва да заемем чужд пазарен дял, а това може да стане само със сдружаване и организации на производителите", обобщи Микеле Санторели, главен изпълнителен директор на Kuminiano Fruit (част от групата Santorelli) - най-големият преработвател на череши в България.

Земеделското министерство е изготвило експортна стратегия за сектор "Плодове и зеленчуци". Нейната основна цел е да помогне за преодоляване на съществуващия дисбаланс между износа и вноса, да стимулира вътрешното производство, да разшири задграничните пазари. Стратегията вече е представена пред браншовите организации, които трябва да представят своите бележки и коментари.

България е нетен вносител на плодове и зеленчуци, но в последните пет години експортът им се увеличава, заяви заместник-министърът на земеделието, храните и горите Чавдар Маринов при официалното откриване на международната конференция InteliFresh 2020, организирана от фондация "ИнтелиАгро" с подкрепата на посолството на Кралство Нидерландия.

През 2018 г. общото производство на плодове достига 229 хил. тона, а на зеленчуци - 841 хил. тона. През последните пет години износът на зеленчуци расте, като през 2018 г. достига 134 млн. долара. При плодовете стойностният обем на експорта също се увеличава за този период от време, като е почти 125 млн. долара. Сравнително добри конкурентни позиции на чуждите пазари имат бобовите зеленчуци, оранжерийните домати и краставици, а от 2018 г. - и картофите, съобщи заместник-министър Чавдар Маринов.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK