С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 фев 2020, 12:30, 2578 прочитания

Износът на български плодове и зеленчуци расте

Сдружаването на производителите е условие за добри пазарни позиции, твърдят участници в InteliFresh 2020

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
България е нетен вносител на плодове и зеленчуци, но в последните пет години експортът им се увеличава, заяви заместник-министърът на земеделието, храните и горите Чавдар Маринов при официалното откриване на международната конференция InteliFresh 2020, организирана от фондация "ИнтелиАгро" с подкрепата на посолството на Кралство Нидерландия.

През 2018 г. общото производство на плодове достига 229 хил. тона, а на зеленчуци - 841 хил. тона. През последните пет години износът на зеленчуци расте, като през 2018 г. достига 134 млн. долара. При плодовете стойностният обем на експорта също се увеличава за този период от време, като е почти 125 млн. долара. Сравнително добри конкурентни позиции на чуждите пазари имат бобовите зеленчуци, оранжерийните домати и краставици, а от 2018 г. - и картофите, съобщи заместник-министър Чавдар Маринов.


Потребителски нагласи

Шестдесет и два процента от пазаруващите са купили поне един продукт от категорията "плодове и зеленчуци", показва потребителско проучване на Nielsen в най-големите градове в страната. Категорията е сред първите (заедно с хляба, млякото и месото), които карат хората да отидат до магазина, обобщи Ангелос Георгиу, ръководител на отдела за ритейл услуги в Nielsen.

Над 40% от анкетираните смятат, че плодовете и зеленчуците са много важни при избора на обект за пазаруване, а 67% твърдят, че иновациите в този сектор са от голямо значение. Затова търговските вериги инвестират много в секциите за плодове и зеленчуци - във визията им, в разнообразието от предложения, включително на екзотични плодове и биопродукти, показва проучването.



Потребителите са склонни да платят по-висока цена за продукти с високо качество, с добра опаковка и визия, обобщи Ангелос Георгиу.

Очакванията на производителите

Пътят към глобалния пазар минава през сдружаването на производителите, обобщават участниците в конференцията.

"Продължаваме да мислим, че българските плодове и зеленчуци са по-вкусни и трябва да струват повече, но сме длъжни да се съобразяваме с цените на световния пазар. В България всеки иска сам да произвежда, сам да пакетира, сам да продава. В същото време веригите правят централизирани доставки с големи количества. Затова производителите трябва да се сдружават, това е печелившият вариант", смята Габриела Баранска, управител на фирма "Арон", която се занимава с търговия и пакетаж на плодове и зеленчуци.

Кристо Кумчев, управител на "Агропродукт груп", която произвежда и търгува с плодове и зеленчуци, също е убеден, че "пътят е само един - да произвеждаш по-големи обеми продукция с по-високо качество". "Натискът на външните производители е огромен. Оправданията, че държавата или министърът са виновни, не са състоятелни. Сдружаването на производителите е единственият път, за да останем на пазара и да продаваме на веригите", каза Кумчев.

"Ако не се подкрепяме, ако не вървим в една посока - ще имаме проблеми. Ние, в нашата компания, обичаме да споделяме информация, ноу-хау, трудности, грешки, за да не повтарят други нашия лош опит. Грехота е да не помагаме, когато можем. В момента се произвежда повече, отколкото се потребява. За да се развиваме, трябва да заемем чужд пазарен дял, а това може да стане само със сдружаване и организации на производителите", обобщи Микеле Санторели, главен изпълнителен директор на Kuminiano Fruit (част от групата Santorelli) - най-големият преработвател на череши в България.

Земеделското министерство е изготвило експортна стратегия за сектор "Плодове и зеленчуци". Нейната основна цел е да помогне за преодоляване на съществуващия дисбаланс между износа и вноса, да стимулира вътрешното производство, да разшири задграничните пазари. Стратегията вече е представена пред браншовите организации, които трябва да представят своите бележки и коментари.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 747 прочитания

Бизнесът и следващата рецесия Бизнесът и следващата рецесия

С промените в икономиките се променят и рецесиите. Как ще изглежда следващата?

28 фев 2020, 1136 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15545 прочитания

28 фев 2020, 5315 прочитания

28 фев 2020, 2991 прочитания

28 фев 2020, 2706 прочитания

28 фев 2020, 2416 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Стартъпът Enova е българският победител в състезанието Chivas Venture

Компaнията с проект за анализ на качеството на водата ще се състезава за финансиране от 1 млн. долара през юни

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Супермаркет у дома

Иван Александров, изпълнителен директор и основател на eBag.bg, пред "Капитал"

"Уча.се" с лекота

Дарин Маджаров започва с любителски безплатни видеоуроци, днес регистрираните в платформата потребители са над 650 000

Къде изчезна вносът

Данните от статистиката за 2019 г. се оказаха непълни, но вместо НСИ да реагира навреме, остави поле за политически спекулации

Фотограф под прикритие

Мартин Пар показва сатиричния си поглед към туризма с изложбата "Този малък свят"

20 въпроса: Капка Тодорова

От журналистите, които успяват да си изковат име независимо от или въпреки медията, в която работят

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10