Ryanair повиши прогнозите си за годишна печалба

Ирландският превозвач отчете успешен край на миналата година и обяви, че ще получи по-късно първите самолети Boeing 737 Max

Ирландският нискотарифен превозвач Ryanair обяви много добри финансови резултати за последното тримесечие и повиши прогнозата си за фискалната година (която приключва април).

Приходите на авиокомпанията са нараснали с 21% на годишна база и са достигнали 1.91 млрд. евро, а нетната печалба е била 88 млн. (при загуба от 66 млн. за същия период миналата година). Броят на превозените пътници също е нараснал - с 6% до 35.9 млн.

Според авиокомпанията ръстът на приходите се дължи на повече от очакваните резервации по време на коледните празници, когато по принцип билетите са по-скъпи. Постъпленията от планираните пътувания са 1.19 млрд. евро (16% повече от 2018 г.).

Благодарение на добрите резултати Ryanair покачи очакванията си за годишната нетна печалба, като очаква за пръв път тя да достигне 1 млрд. евро. Авиокомпанията също така съобщи, че очаква пътниците на годишна база да се увеличат до 154 млн. (8% повече от цялата 2018 г.) и ръст на приходите на един пътуващ от 3 до 4% заради по-високите средно с 9% цени на билетите.

Ситуацията с доставките от Boeing

Ryanair хвърли малко яснота около ситуацията с Boeing в отчета си. Поръчката на заземения самолет на Boeing - 737 Max, се бави от над половин година, като от авиокомпанията очакват първият самолет да бъде доставен най-рано през септември или октомври тази година. Според Ryanair изискването за допълнително обучение на 737 Маx симулатор допълнително ще забави поръчките и доставките.

Все пак ирландският превозвач остава уверен в качествата на самолета, като според компанията 737 Max ще трансформира бизнеса ѝ за следващото десетилетие, когато започне да бъде доставян. Компанията предупреждава, че заради забавянията на доставките няма да успее да намали разходите си до средата на следващата фискална година. Като директен резултат от тези забавяния целта от 200 млн. пътници на година се очаква да бъде да достигната една или две години по-късно от планираното през 2025 или 2026 г. уточняват от Ryanair.

Компанията добави, че поради несигурността, свързана със самолетите на Boeing, рекордните капиталови разходи и падежа на облигации през 2021 г. ще удължи настоящата програма за обратно изкупуване на акции на стойност 700 млн. евро до края на юли тази година.

Еконамерения

В края на 2019 г. ирландският превозвач назначи директор по устойчивостта, който да постигне амбициозните екологични цели на компанията. Ryanair може да се похвали, че е авиокомпанията с най-ниски емисии (от 66 грама въглероден диоксид на седалка) в Европа, като плановете ѝ са да ги намали с поне още 10% до 2030 г. Превозвачът също така се стреми да изхвърли пластмасата от употреба в самолетите си до пет години. Тези и още много други мерки идват в отговор на екологичните такси, които Европейският съюз започна да налага на авиокомпаниите. Според Ryanair таксите са прекомерни, тъй като ще трябва да заплати над 630 млн. евро под формата на екологични данъци само през тази година.