С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 фев 2020, 11:44, 4061 прочитания

Tesla се доказва като автопроизводител

Компанията се справя с проблеми много по-бързо, отколкото конкурентите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Tesla не е като другите автомобилни производители в опитите си да "ускори трансформацията към устойчива енергия". Мисията на повечето компании е не толкова да спасят планетата, колкото да продадат колкото се може повече коли. Въпреки технологичния си напредък при електрическите коли Tesla все още има проблеми с това да произвежда масово автомобили. В последно време обаче компанията започна да достига собствените си производствени цели и дори работи на печалба. Подобни скромни постижения привличат още повече инвеститорите. Пазарната капитализация на Tesla премина кота 100 млрд. долара през януари и вече изостава само от един автопроизводител - японският гигант Toyota. Фирмата струва повече от германската Volkswagen, която миналата година произведе над 10 млн. коли, 30 пъти повече, отколкото Tesla. Tesla струва на борсата два пъти, повече отколкото премиум конкурентите си BMW (пазарна капитализация 47.5 млрд. долара) и Daimler (51.2 млрд. долара).

Може и да се печели


Последното доказателство, че Tesla най-накрая се доказва като производител, дойде с отчета на компанията за четвъртото тримесечие. След години на загуба фирмата отчете печалба от 359 млн. долара за второ поредно тримесечие (макар все пак да е на годишна загуба). Изпълнителният директор Илън Мъск беше необичайно сдържан и въпреки това отбеляза, че приходите за 2019 г. са 20 млрд. долара, без компанията да е харчила пари за реклама. По-рано през месеца Tesla обяви и данни за доставките си, които се харесаха на анализаторите и показаха, че фирмата е излязла от "производствения ад" на масовия Model 3, както се беше изразил самият Мъск за проблемите на Tesla преди две години.

Печалбата и производството не са единствените причини Tesla да се разглежда като част от големите производители на коли. Новите продукти и заводи също се движат по план. Пикапът Cybertruck, който бе
ше показан от Мъск през ноември, трябва да се появи на пазара през 2021 г. Тази година Tesla ще започне производството на SUV колата си Model Y, както и спортната Roadster. Производството на Model 3 в новия завод Gigafactory в Шанхай показва също, че компанията може да се справя с проблеми много по-бързо, отколкото конкурентите си. Заводът беше изграден за 11 месеца. Скоро ще се появи и нов такъв, този път в Германия.

Защо Tesla е по-скъпа от традиционните производители



Ако всичко върви по план, Tesla ще прави по 2 млн. автомобила на година през 2030 г., а маржът на печалбата ще бъде средно 8.3%, сочат изчисленията на инвестиционната банка Morgan Stanley. Това би довело фирмата до нивата на производство и печалба на BMW и Daimler - при това нивата в момента, преди да бъдат ударени от огромните инвестиции в електрификация именно за да достигнат Tesla и да се справят с новите европейски правила за емисиите.

Въпросът е защо Tesla струва два пъти повече от тях сега? На първо време, технологията за електрически коли на компанията е недостижима за всички останали. Tesla също така не носи със себе си тежестта да променя бизнеса си от производство на коли с вътрешно горене, припомня швейцарската инвестиционна банка UBS. Това може да я направи най-печелившият автопроизводител в света.

Американската банка Jefferies посочва, че по-силно финансово представяне в отчетите ще позволи на Tesla да мисли отвъд производството на коли. Банката спекулира, че фирмата ще потвърди, че работи върху "батерия за милион мили", която ще постави нов стандарт в издръжливостта на батериите за коли.

Амбициозното разширение на компанията крие и своите рискове: високи разходи за труд, гаранционни проблеми и много конкуренти (включително и от Китай), които искат да
скъсят технологичния разрив.

Към момента обаче Tesla продължава да се
оценява от инвеститорите като технологичен гигант заради промените, които носи в индустрията. Те изглеждат съгласни компанията да продължи по този път. Но ако очакваните печалби не се осъществят, те вероятно ще оставят ключовете на таблото.
Акциите скочиха със 112% от началото на годината

17%, 20%, 10%, 7%, 10% - така изглежда скокът на акциите на Tesla в няколко отделни дни на Уолстрийт от началото на годината. Към затварянето на пазара във вторник създадената от Мъск компания е поскъпнала с внушителните 112% през 2020 г. По този начин производителят на електрически автомобили струва повече от General Motors, Fiat Chrysler Automobiles и Volkswagen, взети заедно. Не е изненада, че на Wall Street има много учудени и респектирани - нито една друга акция от Nasdaq 100 не е спечелила дори една четвърт от началото на 2020 г.

Въпреки това има няколко конкретни обяснения за скока, анализира Bloomberg. Той може да е резултат от факта, че изпълнителният директор Илън Мъск осигури рекордни приходи и печалба за четвъртото тримесечие, или се дължи на откриването на новия завод в Китай, или е изключителен случай на FOMO (Fear of missing out - страх да не изпуснеш нещо, един от най-странните, но същевременно с това видими последици от влиянието на интернет), който обхваща инвеститорската общност. Или е комбинация от всички фактори. Съществува и обяснението, че традиционните производители на автомобили трудно ще настигнат Tesla на пазара на електромобили и компанията на Мъск дълги години ще е лидер на него.

Капитал

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Капитал #5

Текстът е част от брой 5 на седмичния Капитал (7 - 13 февруари). В броя ще прочетете още:

По ръба на газовата тръба
Двамата на ринга, ако не броим главния прокурор
Хазартът остана без господар

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руска фирма все пак може да строи "Български поток" 2 Руска фирма все пак може да строи "Български поток"

Още от самото начало има подозрения, че продължението на "Турски поток" тук ще се прави от руски компании, макар договорът да е с арабско дружество

25 фев 2020, 1830 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Магистърът с лудогорска ферма

Иван Иванов, управител на семейната земеделска компания "Агротайм", пред "Капитал"

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Моя страна, моя Южна Корея

Кратък гид към корейската нова вълна в киното

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10