Tesla се доказва като автопроизводител
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Tesla се доказва като автопроизводител

Reuters

Tesla се доказва като автопроизводител

Компанията се справя с проблеми много по-бързо, отколкото конкурентите си

The Economist
5297 прочитания

Reuters

© Reuters


Tesla не е като другите автомобилни производители в опитите си да "ускори трансформацията към устойчива енергия". Мисията на повечето компании е не толкова да спасят планетата, колкото да продадат колкото се може повече коли. Въпреки технологичния си напредък при електрическите коли Tesla все още има проблеми с това да произвежда масово автомобили. В последно време обаче компанията започна да достига собствените си производствени цели и дори работи на печалба. Подобни скромни постижения привличат още повече инвеститорите. Пазарната капитализация на Tesla премина кота 100 млрд. долара през януари и вече изостава само от един автопроизводител - японският гигант Toyota. Фирмата струва повече от германската Volkswagen, която миналата година произведе над 10 млн. коли, 30 пъти повече, отколкото Tesla. Tesla струва на борсата два пъти, повече отколкото премиум конкурентите си BMW (пазарна капитализация 47.5 млрд. долара) и Daimler (51.2 млрд. долара).

Може и да се печели

Последното доказателство, че Tesla най-накрая се доказва като производител, дойде с отчета на компанията за четвъртото тримесечие. След години на загуба фирмата отчете печалба от 359 млн. долара за второ поредно тримесечие (макар все пак да е на годишна загуба). Изпълнителният директор Илън Мъск беше необичайно сдържан и въпреки това отбеляза, че приходите за 2019 г. са 20 млрд. долара, без компанията да е харчила пари за реклама. По-рано през месеца Tesla обяви и данни за доставките си, които се харесаха на анализаторите и показаха, че фирмата е излязла от "производствения ад" на масовия Model 3, както се беше изразил самият Мъск за проблемите на Tesla преди две години.

Печалбата и производството не са единствените причини Tesla да се разглежда като част от големите производители на коли. Новите продукти и заводи също се движат по план. Пикапът Cybertruck, който беше показан от Мъск през ноември, трябва да се появи на пазара през 2021 г. Тази година Tesla ще започне производството на SUV колата си Model Y, както и спортната Roadster. Производството на Model 3 в новия завод Gigafactory в Шанхай показва също, че компанията може да се справя с проблеми много по-бързо, отколкото конкурентите си. Заводът беше изграден за 11 месеца. Скоро ще се появи и нов такъв, този път в Германия.

Защо Tesla е по-скъпа от традиционните производители

Ако всичко върви по план, Tesla ще прави по 2 млн. автомобила на година през 2030 г., а маржът на печалбата ще бъде средно 8.3%, сочат изчисленията на инвестиционната банка Morgan Stanley. Това би довело фирмата до нивата на производство и печалба на BMW и Daimler - при това нивата в момента, преди да бъдат ударени от огромните инвестиции в електрификация именно за да достигнат Tesla и да се справят с новите европейски правила за емисиите.

Въпросът е защо Tesla струва два пъти повече от тях сега? На първо време, технологията за електрически коли на компанията е недостижима за всички останали. Tesla също така не носи със себе си тежестта да променя бизнеса си от производство на коли с вътрешно горене, припомня швейцарската инвестиционна банка UBS. Това може да я направи най-печелившият автопроизводител в света.

Американската банка Jefferies посочва, че по-силно финансово представяне в отчетите ще позволи на Tesla да мисли отвъд производството на коли. Банката спекулира, че фирмата ще потвърди, че работи върху "батерия за милион мили", която ще постави нов стандарт в издръжливостта на батериите за коли.

Амбициозното разширение на компанията крие и своите рискове: високи разходи за труд, гаранционни проблеми и много конкуренти (включително и от Китай), които искат да скъсят технологичния разрив.

Към момента обаче Tesla продължава да се оценява от инвеститорите като технологичен гигант заради промените, които носи в индустрията. Те изглеждат съгласни компанията да продължи по този път. Но ако очакваните печалби не се осъществят, те вероятно ще оставят ключовете на таблото.

Акциите скочиха със 112% от началото на годината

17%, 20%, 10%, 7%, 10% - така изглежда скокът на акциите на Tesla в няколко отделни дни на Уолстрийт от началото на годината. Към затварянето на пазара във вторник създадената от Мъск компания е поскъпнала с внушителните 112% през 2020 г. По този начин производителят на електрически автомобили струва повече от General Motors, Fiat Chrysler Automobiles и Volkswagen, взети заедно. Не е изненада, че на Wall Street има много учудени и респектирани - нито една друга акция от Nasdaq 100 не е спечелила дори една четвърт от началото на 2020 г.

Въпреки това има няколко конкретни обяснения за скока, анализира Bloomberg. Той може да е резултат от факта, че изпълнителният директор Илън Мъск осигури рекордни приходи и печалба за четвъртото тримесечие, или се дължи на откриването на новия завод в Китай, или е изключителен случай на FOMO (Fear of missing out - страх да не изпуснеш нещо, един от най-странните, но същевременно с това видими последици от влиянието на интернет), който обхваща инвеститорската общност. Или е комбинация от всички фактори. Съществува и обяснението, че традиционните производители на автомобили трудно ще настигнат Tesla на пазара на електромобили и компанията на Мъск дълги години ще е лидер на него.

Капитал

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Tesla не е като другите автомобилни производители в опитите си да "ускори трансформацията към устойчива енергия". Мисията на повечето компании е не толкова да спасят планетата, колкото да продадат колкото се може повече коли. Въпреки технологичния си напредък при електрическите коли Tesla все още има проблеми с това да произвежда масово автомобили. В последно време обаче компанията започна да достига собствените си производствени цели и дори работи на печалба. Подобни скромни постижения привличат още повече инвеститорите. Пазарната капитализация на Tesla премина кота 100 млрд. долара през януари и вече изостава само от един автопроизводител - японският гигант Toyota. Фирмата струва повече от германската Volkswagen, която миналата година произведе над 10 млн. коли, 30 пъти повече, отколкото Tesla. Tesla струва на борсата два пъти, повече отколкото премиум конкурентите си BMW (пазарна капитализация 47.5 млрд. долара) и Daimler (51.2 млрд. долара).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK