Airbus иска да намали риска с цените на билетите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Airbus иска да намали риска с цените на билетите

Европейският производител създаде платформа, на която ще се търгуват фючърси и опции за намаляване на риска в цените

Airbus иска да намали риска с цените на билетите

Въпросът е биха ли се съгласили авиокомпаниите и туристическите агенции да използват платформата за търговия на производителя на самолети

The Economist
2720 прочитания

Европейският производител създаде платформа, на която ще се търгуват фючърси и опции за намаляване на риска в цените

© Reuters


Нищо не вбесява потребителите онлайн повече от това да видят цените на самолетните им билети да скочат в момента, в който са готови да натиснат бутона "купи". И въпреки това турбуленцията в цените е дори по-голямо главоболие за авиокомпаниите. Доколкото превозвачите имат някакъв контрол над цените, те бързо се заличават от бързи промени в търсенето и предлагането, икономически ръстове и спадове, както и политически шокове. През последните пет години цената на един билет за дадена дата - с включени данъци и такси, е варирала между 7% в Азия и 16% в Европа. Дори в Северна Америка, където превозвачите имат повече влияние при ценообразуването, волатилността е около 7. Повечето авиокомпании чакат да останат по-малко от 90 дни до даден полет, за да си осигурят 90% от приходите си от билети.

Предлага се решение

Трудността при прогнозите е огромен проблем за тях, защото те често предплащат милиарди долари за закупуването на самолети.Добрата новина за авиокомпаниите е, че най-големият производител на самолети в света - Airbus, има решение. На 20 януари компанията пусна своята платформа Skytra, базирана в Лондон борса, през която авиопревозвачите имат достъп до фючърси и опции, чрез които да хеджират скоковете и спадовете в цената на билетите. Тези деривативни договори ще се базират на индекси, които следят всеки ден цените на пътуванията, изчислени като разход на пътник на един километър. Авиокомпаниите ще могат да ги купуват през банки и брокери, които участват на борсата. Skytra очаква зелена светлина от британските регулатори през лятото.

Ако новият инструмент работи, той ще успокои и Airbus, която в момента има неизпълнени все още поръчки за 7482 самолета - или колкото за следващите девет години. Общо 19 авиокомпании фалираха миналата година, а с по-добро управление на риска, това число можеше да е много по-малко.

Boeing, конкурентът на Airbus, работи без заземените си самолети 737 MAX, чиято съдба е последствие от две катастрофи. Несигурността кога отново ще полетят прави възможността за хеджиране още по-атрактивна. Повече данни и по-силна изчислителна мощ също правят хеджирането по-лесно, казва Елиз Уебър, един от основателите на Skytra.

Проблем преди излитането

Според скептиците платформата може да има проблеми при излитането. Авиокомпаниите не са известни с това, че ползват деривативи. Някои от тях не хеджират дори цената на горивото, което е най-големият им разход - само 40% от керосина за следващата година е хеджиран. Малко азиатски и източноевропейски авиопревозвачи купуват договори за хеджиране, защото не ги разбират, казва директор на конкурентна борса. По-сложните деривативи, в които са включени и цени на билети, може да ги обърка още повече.

За да проработи пазарът, компаниите в сектора имат нужда от контрапунктове - например бизнеси, които да купуват цели пакети самолетни билети, като туристически агенции или хотелски вериги, казва Матю Трингам, съосновател на Skytra. Но малко от тях използват дори по-прости деривативи, като такива срещу валутни изменения или промени във времето. И още по-малко биха могли да предвидят цената на билетите по-добре от самите авиокомпании. Ниско търсене значи ниска ликвидност - а това означава трудна търговия. Така банките и брокерите може също да се откажат от пазара и да сложат още една пречка пред ликвидността.

Успокоението е, че Skytra е добре оборудвана. На 23 януари компанията каза, че е избрала Nasdaq, втората по големина борса в света, за своя доставчик на технология. Марк Хауарт, шефът на борсата, е работил за Лондонската фондова борса и азиатската Chi-X. Това ще се отрази добре на скептиците в Ситито, които не вярват в пазарните знания на Airbus. Авиокомпаниите и туристическите агенции може да се окажат по-трудни за убеждаване да се качат на борда.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Нищо не вбесява потребителите онлайн повече от това да видят цените на самолетните им билети да скочат в момента, в който са готови да натиснат бутона "купи". И въпреки това турбуленцията в цените е дори по-голямо главоболие за авиокомпаниите. Доколкото превозвачите имат някакъв контрол над цените, те бързо се заличават от бързи промени в търсенето и предлагането, икономически ръстове и спадове, както и политически шокове. През последните пет години цената на един билет за дадена дата - с включени данъци и такси, е варирала между 7% в Азия и 16% в Европа. Дори в Северна Америка, където превозвачите имат повече влияние при ценообразуването, волатилността е около 7. Повечето авиокомпании чакат да останат по-малко от 90 дни до даден полет, за да си осигурят 90% от приходите си от билети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK