С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 фев 2020, 12:30, 1995 прочитания

Хранителната банка е спасила от унищожаване продукти за 670 хил. лв. през 2019 г.

Маркировката върху опаковката на дарената храна все още е ограничително изискване за бизнеса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Българската хранителна банка е спасила от унищожаване хранителни продукти за 670 хил. лв. през миналата година. Това е със 100 хил. лв. повече в сравнение с 2018 г., съобщи за "Капитал" Илиан Йорданов, оперативен мениджър.

От създаването й през 2012 г. хранителната банка дава възможност на компаниите в страната да даряват излишна и годна храна, която иначе би била изхвърлена. Лицензираната неправителствена структура събира, складира и комплектова дарените продукти, след което ги предоставя безвъзмездно на организации, полагащи грижа за хора в нужда.


Над 2000 тона - спасени от унищожаване

През 2019 г. количествата годни хранителни продукти са дарени от около 60 компании и са разпределени за близо 60 организации партньори, които подпомагат над 20 хил. нуждаещи се в страната. "Става въпрос за дарена от индустрията ценна, питателна храна в срок на годност - ориз, леща, боб, макарони, консерви и др. С най-голям дял са млечните продукти, дарени от "Данон България", които за миналата година са на стойност 360 хил. лв. Сравнително слабо застъпени се плодовете и зеленчуците", уточни Илиан Йорданов.

Дарените продукти стават все по-добри, смислени и с по-голяма хранителна стойност. Увеличава се и капацитетът на хранителната банка да обслужва количествата предоставени безвъзмездно продукти - от 1 тон на 4.5 тона на ден.



"За осемте години, откакто сме създадени като институция, са спасени от унищожаване над 2 хил. тона храна за над 4.7 млн. лв. Това е значим ресурс, който за бизнеса е излишен, но ние можем да оползотворим", обобщи Цанка Миланова, изпълнителен директор на Българската хранителна банка, по време на форума "Подай ръка на храната".

Маркировката - административна пречка

От 1 януари 2017 г. ДДС за дарените храни отпадна, с което беше премахната сериозна пречка пред желанието на компаниите да даряват вместо да изхвърлят храна. Тази законодателна промяна обаче не отприщи поток от желаещи фирми и причина за това е друго ограничаващо според бизнеса условие - дарените продукти да се маркират като "дарение, не подлежи на продажба".

Маркировката се поставя върху опаковката на храната, без да се нарушава опаковката и по начин, непозволяващ нейното отстраняване, но и без да се прикрива каквато и да е част от информацията, съдържаща се на етикета. За безвъзмездно предоставените храни, които не са в потребителска опаковка, маркировката се поставя върху транспортната опаковка.

Целта е ясна - да се контролира дали дарената храна наистина е дарена, а не препродадена например. Това изискване обаче предполага сериозен финансов и човешки ангажимент от страна на компаниите, поради което част от тях дори са преустановили дарителската си практика.

В проекта на бъдещия нов Закон за храните разпоредбата за маркиране на даряваните храни не съществува, но кога той ще бъде приет все още не е ясно.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу" Климатичните промени спънаха разширяването на лондонското летище "Хийтроу"

Ръководството на най-голямата британска аерогара ще обжалва казуса пред Върховния съд на страната

28 фев 2020, 750 прочитания

Бизнесът и следващата рецесия Бизнесът и следващата рецесия

С промените в икономиките се променят и рецесиите. Как ще изглежда следващата?

28 фев 2020, 1144 прочитания

24 часа 7 дни

28 фев 2020, 15545 прочитания

28 фев 2020, 5315 прочитания

28 фев 2020, 2991 прочитания

28 фев 2020, 2706 прочитания

28 фев 2020, 2416 прочитания

Всички новини
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Spark добави 80 нови електромобила, цели да достигне 800 - 1000 в края на годината

Hyundai Kona вече е най-разпространеният модел в услугата за споделена мобилност - 170 коли

Още от Капитал
"Белите" петна на София

Главният архитект посочи 684 ха свободни терени в София в потвърждение на идеята си за компактно развитие на столицата

Сбогом, Lafka

Очакването на пазара е веригата да заработи като място за продажба на продуктите на държавния тотализатор

Китайските уроци от коронавируса

Заразените намаляват заради твърдата намеса на държавата

Потупване по рамото от Брюксел

С нетрадиционно позитивен доклад за икономическите дисбаланси Европейската комисия даде още един тласък на България по пътя към еврото

Кино: "Котка в стената"

Изчезващата милост към другия

20 въпроса: Капка Тодорова

От журналистите, които успяват да си изковат име независимо от или въпреки медията, в която работят

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10