С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 фев 2020, 11:50, 1351 прочитания

Защо Intercontinental Exchange иска да купи eBay

Обяснението за новата и странна корпоративна комбинация

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Търговските улици и Уолстрийт са доста различни места. Първото обгражда потенциалните клиенти около себе си с блестящи витрини и омайващи продукти. Второто е дом на редици небостъргачи с усмихнати рецепционистки и здраво охранявани банки, които да държат шума навън. Но основната цел и на двете е подобна. И двете са места, където заинтересовани страни се събират, за да търгуват - без значение дали са костюми на Dior или акции на Microsoft.

На 4 февруари Wall Street Journal написа, че Intecrontinental Exchange (ICE), компанията собственик на няколко платформи за финансова търговия, сред които и New York Stock Exchange (NYSE), е в разговори да закупи eBay, онлайн платформата за търговия на използвани продукти. Сделката би оценила eBay на около 30 млрд. долара, с 2 млрд. долара повече, отколкото беше пазарната капитализация на компанията преди излизането на новините и последвалия скок на акциите с 9%.


Много изненадани

Новините изненадаха финансовите анализатори. Кристофър Харис от банката Wells Fargo коментира, че сделката би била извън "основните компетенции" на ICE. Инвеститорите на ICE също бяха изненадани. Цената на акциите на фирмата спадна със 7% след новината в WSJ.

Критиките имат смисъл. ICE беше основана през 2000 г., за да управлява борса за фючърси върху суровини. Компанията вече управлява 12 борси по целия свят, както и шест финансови институции за управление на риска при сделки. Този тип бизнеси изискват армии от схватливи участници и се характеризира с изобилие от ликвидност, висок обем и ниски разходи на транзакциите. Обратното важи за пазара на използвани предмети, където продавачи и купувачи аматьори работят в несигурност за качеството, цената и автентичността на продукта.



ICE вече се е доказала като компания, която може да накара неработещи места за търговия да станат по-ефективни. Откакто фирмата закупи NYSE през 2013 г., фондовата борса сви разходите си, обнови остарялата си търговска платформа и реновира историческата си централа.

Трудности за eBay

Самата eBay е в трудна позиция. Платформата изостава спрямо тези на Amazon и Walmart. Под напрежение от инвеститора активист Карл Икан, през 2015 г. фирмата отдели от себе си PayPal, отговарящ за бизнеса с онлайн разплащания. Преди това общата стойност на компанията беше 80 млрд. долара, от които 45 млрд. долара PayPal и 35 млрд. долара eBay. Днес PayPal се оценява на 140 млрд. долара, а eBay струва по-малко, отколкото през 2015 г.

Активистите също не са решили да оставят eBay на мира - фондовете Elliott Management и Starboard искаха от фирмата да отдели и StubHub, платформа за препродажба на билети. В крайна сметка eBay се съгласи и продаде бизнеса си с билети. Даде и на активистите места в борда на директорите. Скоро след това Девин Уениг, дългогодишният изпълнителен директор на eBay, се отказа от позицията си, именно заради различни възгледи с новия борд на директорите. Фирмата все още няма назначен постоянен изпълнителен директор.

Ползата за купувача

Дали сделката все пак ще се случи е неясно. ICE призна за интереса си, но и двете компании казват, че не поддържат формални разговори. Самият интерес от страна на ICE обаче е любопитен. Чрез по-добро събиране на данни и сложни алгоритми, някои ритейл платформи вече имат характеристиките на финансови пазари, като например динамиката на цените. Фактът, че бехемот във финансовите пазари иска да се подсили с ритейл бизнес показва, че бъдещето на търговията прилича все повече на това на Уолстрийт.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руска фирма все пак може да строи "Български поток" 2 Руска фирма все пак може да строи "Български поток"

Още от самото начало има подозрения, че продължението на "Турски поток" тук ще се прави от руски компании, макар договорът да е с арабско дружество

25 фев 2020, 1830 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Компанията за авиософтуер ATPCO отваря офис в България

Дружеството ще наеме 15 души в България до края на годината

Още от Капитал
Шопинг в Ямбол

Двама бизнесмени от региона строят ритейл парк за 12 млн. лв. с финансиране от банка и еврофондове

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Автогол с еврозоната, мачът продължава

Изборът сега е между по-добро икономическо бъдеще и статуквото

Коронавирусът приближава към пандемия

Бързата и разумна реакция може да намали щетите от масовото разпространение на заразата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

Имало едно време в "Червената къща"

Какво се случи в "Червената къща" и какво е бъдещето на сградата с дълга история на "Любен Каравелов" 15

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10