Малайзийски полет към село Щръклево
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Малайзийски полет към село Щръклево

''Еонметалл България''

Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Калина Горанова
12905 прочитания

''Еонметалл България''

© ''Еонметалл България''


Темата накратко
  • Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие.
  • Проектът на компанията е за 57 млн. лв., като тя първо ще трябва да получи сертификат за инвестиции клас А от държавата.
  • Местната власт рискува да продаде без състезание терен, без да има сигурност, че инвеститорът ще изпълни плана си.

За китайските инвестиции в България може да се кажат две неща - винаги са мащабни и никога не се случват. Скоро ще стане ясно дали максимата важи и за малайзийските амбиции. Те са насочени не някъде другаде, а към село Щръклево, където се намира летателната площадка на град Русе.

Новината, че малайзийци искат да развиват летището и да строят логистичен парк там за 57 млн. лв., логично предизвика известна доза скептицизъм, въпроси защо това ще се случи без състезателна процедура като концесия или търг, но и надежда, че маргиналната аерогара и районът около нея може да се оживят.

Решението на общинският съвет в Русе е от понеделник. С него се дава принципно съгласие за продажбата на три имота (този на летището от 1.7 млн. кв.м и два други по-малки - 79 хил. кв.м, на които преди е имало радиолокационни станции) в полза на "Еонметалл България" и при условие че дружеството в срок от 6 месеца се сдобие със сертификат за инвестиции клас А от министъра на икономиката. И задължението после там да създаде логистичен парк и да модернизира летището.

Проектът на инвеститора е повече от мащабен и включва карго полети, училище за пилоти, хангари за ремонт на Airbus и Boeing, складове, хотел, жилищна част, детски градини. Общината пък ще разчита, че министерството на икономиката ще провери надеждността на инвеститора, преди да е продала терените.

Инвеститори от три континента

Българското дружество "Еонметалл България" е създадено на 7 август миналата година. Собственици към онзи момент са Гох Ченг Хуан от Малайзия, член на борда на директорите на Еonmetall Group - малайзийска компания за машини и оборудване за стоманената индустрия, както и основател на малайзийския производител на стомана Leader Steel Holdings. Тан Киан Чуан, също малайзийски гражданин, и русенецът Антон Стайков, който в документацията до общинския съвет е представен като търговски директов в Еonmetall Group за периода 2014-2018 г. На 25 ноември капиталът на "Еонметалл България" е вдигнат от 1000 на 2000 лв. Като с по 16.7% дял влизат двама американски граждани: Надер Бадри Шахин, пак според документацията, генерален директор на Six Forks Investment, и Азиз Седер, изпълнителен директор нa Tameer Steel Company. Българинът реално има най-голям дял - 33.2%, а двамата малайзийци - по 16.7%.

Едно от притесненията е, че собственици на компанията, която се кани да инвестира десетки милиони, са физически лица. Това, което единствено е направено до момента за проверка на инвеститора, е писмо от община Русе до малайзийската Еonmetall Group, на което оттам са отговорили, че имат връзка с българското дружество, обясни кметът на Русе Пенчо Милков.

Магистрали, мостове, тунели

За появата на малайзийския интерес в Русе разказва Искрен Веселинов, председател на комисията по регионална политика в парламента и депутат от дунавския град от ВМРО. През 2019 г. Веселинов участва в промотирането на района в Китай при посещение съвместно с президента Румен Радев. Там се осъществява контакта с малайзийската компания, както и с Антон Стайков, който също е на форума, разказва Веселинов. Следва среща в София. Летището не е в първоначалния списък от желания.

"Те дойдоха с намерението за концесия на магистралата между Русе и Велико Търново и за втори мост над Дунава при Русе", разказва Веселинов. Интерес представлявало и строителството на тунела под връх Шипка. Плановете са за инвестиции от 2 млрд. лв. "В МРРБ разговорите за концесията на пътя Русе - Велико Търново затихнаха", продължава Веселинов. Междувременно обаче им е представено летището.

Мащабът на проекта край Русе

Инвестиционните намерения на "Еонметалл България" за летателната площадка са били представени на общинските съветници и са повече от мащабни. Проектът е за логистичен и производствен парк на 338 хектара или 3.3 млн. кв.м. Проектът ще се реализира на терена на бившето военно поделение (1.5 млн. кв.м), собственост на община Иваново (тя е подписала предварителното си съгласие за продажба на имотите още преди община Русе), а другият - на бившето летище на Русе, собственост на община Русе.

Близо до летището ще има карго терминал и производствен парк, складове за смазочни материали и цистерни за гориво, TIR паркинг, помещение за почивка на шофьорите, колонки за зареждане на камиони. На територията на логистичния и производствен парк е планирано изграждането на сграда, която включва хотелска част, търговски площи, места за спорт, рекреация и културни и обществени събития, поетапно изграждане на конферентен център и училище за обучение на пилоти с общежитие. Ще има къщи и жилищни сгради с апартаменти, а за живеещите в логистичния и производствен парк са предвидени паркови пространства, детски градини и учебни сгради за децата.

На летището ще могат да се обслужват до 8 самолета едновременно, а терминалът за пътници ще е с площ 10 хил. кв.м. Инвеститорът искал да осигури около 70 стоянки. Нискотарифните авиокомпании, разбира се, са в списъка на потенциалните ползватели на летището. Ще има и два броя закрити хангари от по 10 хил. кв.м. Те ще бъдат предназначени за ремонт и обслужване на самолети Airbus A320, A321, Boeing 737. Крайната цел е това да се превърне в един от водещите транспортни центрове в Северна България с европейско значение.

Мечтите на общината

Всичко това би било прекрасно, ако компанията инвеститор не беше само с 2000 лв. капитал. От община Русе сега ще разчитат на министерството на икономиката и тяхната компетентност да проверят инвеститора. Но досега ведомството не е показало да прави дълбоки проверки.

Защо не е избран вариантът с даването на летището на концесия кметът обяснява с предишните два опита в Русе - неуспешна концесия на басейн и успешна на стадион, но и двете отнели поне по година.

"Защитени сме с цената, която ще определим", казва Милков, като допълва, че определянето на цената на имотите от общината ще стане след направена пазарна оценка. Друга гаранция ще бъде, че ако проектът не се реализира до 5 години например, общината щяла да може да си върне терените, като можело да се впише ипотека в полза на общината. Не е ясно обаче как и дали това реално ще стане.

"За Русе е изключително важно да се развива, като един от малкото градове, който може да предложи с всички видове транспорт", казва кметът Пенчо Милков. Все още не е ясно обаче дали това ще стане с малайзийски средства.

Тъжната история на летище Русе

Бившето военно летище до с. Щръклево е построено през 1967 г. Преди години там се изпълняват полети между София и Русе. Те приключват през 1991 г., а осем години по-късно и военните спират да ползват базата. През 2005 г. е прехвърлено към министерството на транспорта. "Летище Русе" беше предлагано за концесия три пъти. Въпреки проявения от чужди компании интерес до оферти не се стига. Като причина за провала на опитите за концесиониране се сочеха твърде тежките условия на държавата, съпоставими с процедури за работещи летища.

След като не се намира желаещ, държавата го прехвърли на общината и Русе става първата община със собствено летище. Когато тя влиза във владение, на него не е имало полети от 16-17 години, разказва кметът на Русе. Общината премахва избуялата растителност и възстановява маркировката и то получава лиценз за летателна площадка. Оператор става общинско предприятие "Паркстрой - Русе". Разходите на година за стопанисването му се движат между 70 и 75 хил. лв. за заплати и гориво за техниката, а то се използва за кацане от малки самолети. Ако малайзийският проект не се осъществи, за тази година общината предвижда близо 86 хил. лв. за летището.
Темата накратко
  • Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие.
  • Проектът на компанията е за 57 млн. лв., като тя първо ще трябва да получи сертификат за инвестиции клас А от държавата.
  • Местната власт рискува да продаде без състезание терен, без да има сигурност, че инвеститорът ще изпълни плана си.

За китайските инвестиции в България може да се кажат две неща - винаги са мащабни и никога не се случват. Скоро ще стане ясно дали максимата важи и за малайзийските амбиции. Те са насочени не някъде другаде, а към село Щръклево, където се намира летателната площадка на град Русе.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    Много рисково е да се продават тези имоти. Пос-коро да им се дадат на безсрочна концесия с някакъв ежегоден наем. Иначе ако компанията не изпълни проекта летището отива зян.

    А ако го пуснат на бесрочна концесия с уговорката да има ежегодно дейност (примерно брой кацнали самолети) то общината си запазва контрола.

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Твърде е хубаво, за да е истина. Наистина с 2000 лева капитал много леко стои тази фирма. А като прибавим и участието на ВМРО в тази работа ...

  • 3
    BBKing avatar :-P
    BBKing

    То и катарците искаха да взимат Балчик (Терминал 3), сега малайзийци тук, китайци край София, Тесла и Фолксваген в Кремиковци...ГЕРБ са царе на обещанията и крале на нищоправенето.
    Космодрум в Кондофрей кога ще има?

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun


    До коментар [#] от "
    Николов
    ":

    Няма БЕЗСРОЧНА концесия! Няма как да има!

  • 5
    evpetra avatar :-?
    evpetra

    До коментар [#4] от "vassilun":

    А може ли срокът на концесията да бъде 100 години?

  • 6
    jmb45546517 avatar :-|
    jmb45546517

    При международно летище на 60км от Русе, трябва просто да се изгради ЖП трасето в Румъния и да се направи разписание на влакове през 4 часа, които да вземат разстоянието за 35мин. Това е, няма какво да се хабим за Щръклево... да се продава за 10-тина милиона, които да се използват за обновяване на инфраструктурата около ЖП гарите в Русе.
    Общината ако проявява интерес мога да им разпиша бизнес плана :)

  • 7
    intergalactic avatar :-|
    intergalactic

    Великият инвеститор от Малайзия има клетите 25 милиона евро приходи за 2018.
    Иначе от лятото насам искат да строят:
    - Мост над Дунав
    - Магистрала Русе - Велико Търново
    - Тунел под Шипка
    - Логистичен център
    - И да управляват неработещо летище...

    Това е такава измама, че да се прибере на безценица една общинска земя...

    Ето за приходите и печалбите на тези инвеститори.

    https://money.bg/investments/kompaniyata-ot-malayziya-iska-da-sazhivi-poletite-do-ruse.html

  • 8
    primerno avatar :-|
    primerno

    До коментар [#6] от "jmb45546517":

    Разстоянието между Русе и летището в Букурещ е над 100км. Като прибавиш паспортния контрол и фактът, че няма Ж.П линия до летището в Букурещ става ясно, че и 2:35 минути е оптимистичен вариант.

  • 9
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234

    Това е някакъв виц.
    Особено частта за обучението на пилотите.
    Колко Горна малина стана Макао толкова и Русе ще прокопса.

  • 10
    jmb45546517 avatar :-|
    jmb45546517

    До коментар [#8] от "primerno":

    Никъде не съм написал, че идеята да се стига от ЖП гарата в Русе до летище Отопени в Букурещ е реализируема към момемнта. Но:
    1. Румъния започва изграждане на ЖП трасето от Букурещ до Гюргево с евросредства като се очаква това да се реализира до 2022г. Предполагам, че скоростта, за която ще се проектира трасето ще позволява скорост над 100км/ч
    2. Букурещ планира реализирането на 5-тия си лъч от метрото, който да свързва гара де Норд(Централната ЖП Гара на Букурещ) с летище Отопени през 3 спирки. По план трябва да е реализиран в периода 2025-2030г.
    3. Силно вероятно е до 2030г. да бъдем приети в Шенген и да няма паспортен контрол.

    Може и да са прекалено малко 35-те минути, но е напълно възможно до 1час да се докара.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Капанът AstraZeneca

Капанът AstraZeneca

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK