С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 14 фев 2020, 13:06, 4984 прочитания

Българският автопазар: Расте, но и старее

През 2019 г. делът на старите дизелови двигатели продължава да се увеличава, както и на колите над 20-годишна възраст

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Премиум

На пазара на нови премиум автомобили лидер остава BMW, следван от Mercedes и Audi. Обичайно любопитство предизвикват и новорегистрираните луксозни марки - например през м.г. има два нови Rolls-Royce (общо 62), пет Ferrari (93) и пет Lamborghini (64). От миналата година в България има и 16 нови Tesla и общият им брой вече е 109.
Колите са любима тема за разговор на маса и може би затова погледът към автопарка в България често е като наполовина пълна или пък празна чаша. Песимистите казват, че заради неплатежоспособното население пазарът се влошава и старите коли на него винаги ще цапат, докато оптимистите сочат увеличаващите се макар и бавно по-нови коли и очакванията за затягащи екоизисквания и регулации, които след време ще ограничат най-големите замърсители по пътищата.

Първата група (обяснимо) е по-многобройна и гласовита, а данните на КАТ за миналата година показват, че вероятно е и по-права. Общият брой на всички превозни средства по българските пътища (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) расте, подхранван основно от увеличението при най-старите возила - тези над 20 години. И за разлика от повечето държави в Западна Европа дизелът при употребяваните коли расте. В същото време растат и продажбите на нови и сравнително нови употребявани автомобили, но с малко.


Познат пазар

Според данните на МВР за 2019 г. общият брой на всички МПС в България е 3.75 млн., с почти 90 хиляди повече от предишната година (виж инфографиката). Новорегистрираните машини през годината запазват нивата си от последните години и са към 302 000 (320 000 през 2018 г. и 306 000 през 2017 г.), а разликата идва от отписаните от КАТ автомобили без "Гражданска отговорност". През миналата година дизелът при всички ППС (без леките) за пръв път надмина бензина и тази година разликата расте още повече.

Общо леките коли са се увеличили с 57 хиляди през 2019 г., като и при тях има сериозно увеличение на дизеловите автомобили за сметка на бензиновите. Очакванията са през тази година те да ги надминат окончателно, тъй като разликата е минимална - 1.31 млн. бензинови спрямо 1.29 млн. дизелови. Най-обезпокоителният факт от години е, че делът на най-старите коли - тези над 20 години, остава най-сериозен. И не само не намалява, а и расте - през 2019 г. е достигнал 41% спрямо 38% предишната година. Като се добави и делът на превозните средства на възраст 15-20 години - още 26%, излиза, че значителна част от автопарка е над 15 години. От новорегистрираните 302 хиляди возила (две трети от тях препродажби) през миналата година 193 хиляди са над 10 години



Версията на оптимиста в историята донякъде се базира на увеличаващия се дял на автомобилите до 5 години. През миналата година те са достигнали 6.1% от общите МПС - 230 хиляди спрямо 212 хиляди (5.8%) през 2018 г. и 191 хил. през 2017 г. Но това все още е нищожно малък брой спрямо останалите автомобили, а и тези в следващата категория - на между 5- и 10-годишна възраст, намаляват.

Все пак продажбите на нови автомобили продължават тенденцията си на растеж от последните години, като през 2019 г са били пласирани 43 420 нови коли (категории М1 и N1), с 8.6% повече от 2018 г. Но пък ръстът на продажбите се забавя спрямо отчетените 10% през 2018 г. и 20% през 2017 г., и е далеч от рекордните 55 000 през 2008 г. А и винаги седи въпросът какъв е реекспортът в сектора, т.е. новите коли, които се обявяват за продадени тук, впоследствие се дерегистрират от КАТ и се изнасят към други пазари. Според някои играчи в бранша делът на този реекспорт е към 20% от целия сектор. Информацията на МВР за свалените от отчет нови автомобили, регистрирани преди това от официалните вносители, показва, че бройката им е почти 6300, тоест над 14%. Пазарен анализ, с който "Капитал" разполага, показва, че при някои марки предполагаемият реекспорт може да надхвърля 30% и дори 60%. Подобни действия са напълно законни естествено, но размиват действителното състояние на автопазара тук. От сектора казват, че най-реекспортираните модели са от SUV сегмента, който е и най-големият като дял в момента тук. Няма еднозначна причина защо някои вносители правят реекспорт. Някои може да искат да демонстрират пред компаниите производители по-голям дял тук, който в бъдеще да им донесе сериозни отстъпки. Други пък може да виждат по-добри продажбени условия на външни пазари или се възползват от разлики в цените.

И през 2019 г. лидери на пазара на нови автомобили са две от компаниите в групата Renault. Dacia остава номер едно и ускорява растежа на продажбите си - 17% до 5451 коли (категории М1 и N1). Renault остава втора, но този път с лек спад (виж инфографиката). Двете общо държат над 21% от сегмента за нови автомобили. Останалите в топ 5 остават същите - Skoda, Toyota и Volkswagen. За разлика от втората ръка пазарът на нови коли следва тенденциите в Европа и дизелът леко губи популярност за сметка на бензина и донякъде моделите с алтернативно задвижване. Според данните на Асоциацията на европейските производители на автомобили (ACEA) през 2019 г. продажбите на коли с дизелови двигатели в България са намалели с 20%, а на тези с бензинови са се увеличили с 13%. От BMW например, които дават разбивка на продажбите си по модели и двигатели, казват, че дизелът е бил предпочитан в 61% от доставените от производителя коли тук (само допреди две години делът му е бил 83%), докато бензинът отчита увеличение до почти 33%.

Основен двигател на продажбите на нови автомобили в България са корпоративните продажби. Именно по тази причина този показател е считан за сравнително добър измерител на икономическата активност. При отделните вносители делът на тези продажби е различен, но се движи на ниво от около 60%. Важен фактор е и че през миналата година нямаше обявени големи обществени поръчки - имаше средни и малки конкурси от НАП, БНБ, АЕЦ "Козлодуй", НЕК, ЧЕЗ и други. В същото време през 2019 г. бяха доставени доста автомобили по стари договори - такива бяха 300 автомобила Skoda Rapid за МВР, както и първата част от поръчаните 280 линейки Peugeot за Министерството на здравеопазването.

Растеж на газа и тока

В данните за общия автопарк за поредна година се запазва тенденцията за растеж на всички МПС на газ (пропан-бутан) и метан. Броят им вече е над 222 хиляди, като при леките увеличението е с 6% до 209 хиляди. Източници от сектора казват, че броят им сигурно е далеч по-голям, тъй като много от тях не са регистрирани като такива в КАТ.

Предлаганите все повече електромобили на пазара водят и до повече продажби, макар и делът им все още да е нищожен от общите. Броят на леките коли на ток по българските пътища вече е 1185 - увеличение от 67% спрямо предишната година. Няма точни данни по модели в този сегмент, но например от BMW България обявиха, че през 2019 г. са продали 57 коли от модела i3. Груби сметки показват, че може би най-големият купувач на електромобили в България е услугата за споделена мобилност Spark, която през миналата година е увеличила автопарка си със 150 автомобила, а през февруари тази година добави още 80 и вече има над 350 общо. През 2019 г. тя купи модели като Nissan Leaf, BMW i3, Hуundai Kona и Hyundai Ioniq. Растат и хибридите, като данните на КАТ показват, че при леките коли броят им е скочил с почти 2400 автомобила до общо 7735.

Важен е контролът

От години се говори за затягане на контрола над вноса на употребявани автомобили в България, но досега няма особено желание за прилагане на някакви мерки. През миналата година eкоминистерството обяви идеята от 2021 г. да се ограничи вносът в България на коли под екостандарта Euro 4, тоест произведени преди 2005 г. Впоследствие тогавашният министър Нено Димов даде заден ход, като заяви, че така ще нарушим правилата за свободно движение на хора, стоки, услуги и капитали в ЕС. В същото време страните около нас имат далеч по-стриктни регулации - през 2016 г. Босна и Херцеговина забрани вноса на коли от екостандарта Euro 3, а през миналата година и на Euro 4. Албания също обяви, че от тази година ограничава импорта на Euro 4, но впоследствие отложи мярката до края на тази година. Още преди пет години Северна Македония забрани вноса на коли над 15-годишна възраст. Румъния предложи от тази година колите до Euro 3 да плащат такса при влизане в Букурещ.

Към България и Източна Европа продължава да тече потокът на част от старите дизели в Германия и други европейски държави. Според неокончателните данни на НСИ внесените през 2019 г. в България леки автомобили са били около 100 000, колкото и в предишната година (тук влизат и новите коли). Търсенето е едно и също от години. Според анализ на сайта за проверка на историята на автомобили https://bg.vin-info.com/ от една от най-популярните платформи за обяви у нас средната възраст на предлаганите през миналата година 601 612 (в сайта) коли е 17.08 години. Над 83% от тях са на възраст между 15 и 20 години, а 61% са дизелови. Топ 5 са големите германски марки (Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, Audi, Opel).

Но от бранша уточняват, че в България не става въпрос толкова за възрастта на автомобила, колкото до контрола над колите - регистрации, прегледи и т.н., чрез които се позволява по пътищата да се движат цапащи и неизправни возила. При продължаване на тази тенденция версията на песимиста ще остане валидна за години напред.
Емил Гърнев, генерален мениджър на Renault и Dacia за България

Фотограф: Капитал

За поредна година Dacia и Renault заемат лидерските позиции на пазара на нови автомобили в България. Специално за марката Dacia това е седма поредна година с най-много продадени автомобили. При пазар, растящ с 8.6%, ние реализираме ръст от 16.8%. Най-търсеният автомобил е Dacia Duster, който отбелязва поредната си рекордна година с ръст от 65% спрямо 2018 г. При Renault моделът Clio остава най-продаваният, а при лекотоварната гама Renault Master регистрира ръст от над 25% в продажбите си спрямо 2018 г. Фирмите остават най-големият потребител на нови автомобили в България и през 2019 г. Имаме ръст и при частните клиенти, като тук достъпността на марката Dacia е от решаващо значение. С лансирането на два нови бензинови двигателя в гамата на марките Renault и Dacia през 2019 г. увеличихме избора за потребителите си. Въпреки това все още безспорен лидер са нашите дизелови двигатели. Очакваме сериозно развитие и по отношение на търсенето на комбинацията от бензин и LPG, затова през тази година ще предложим LPG агрегати за цялата гама на Dacia, както и за пръв път в гамата на Renault. Не на последно място регистрираме ръст от над 100% в продажбата на електрически автомобили спрямо 2018 г. Очакваме стабилен пазар през 2020 г., търсенето от страна на клиентите е налице.
Вайос Доцикас, изпълнителен директор на "Тойота Балканс"

Фотограф: Капитал

През изминалата година пазарът на нови автомобили в България отбеляза ръст от 8.5%, малко под нашите прогнози, но трябва да отчетем, че годината беше успешна. Българският пазар бележи ръст наедно с икономиката. През 2019 г. реализирахме 3631 автомобила Toyota и 160 Lexus, като демонстрираме пазарен дял от 8.7%. Corolla остава най-продаваният ни модел и лидер в С сегмента, C-HR продължава да е изключително търсен модел в портфолиото ни, RAV4 с новото си поколение също бележи истински успех. И през 2019 г. успяхме да запазим лидерската си позиция в сегментите на Aygo и Hilux. Все още делът на корпоративните продажби при нас e по-малък спрямо сделките с крайни клиенти, където традиционно марките Toyota и Lеxus са силни. С най-широката електрифицирана гама в почти всички сегменти и над 20-годишен опит в хибридната технология 42% от продажбения ни микс в страната е върху хибридните модификации. През 2020 г. сме си поставили амбициозни планове за растеж, като очакваме новото поколение на Yaris, както и разширяване на присъствието ни в сегмента на лекотоварните автомобили, с което ще предоставим една много по-широка гама от решение за мобилност за бизнес клиенти.
Маркус Татцер, изпълнителен директор на "Порше БГ" и "Порше Интер Ауто"

Фотограф: Капитал

Изминалата 2019 г. беше изпълнена с много предизвикателства за автомобилния бранш. Стандартите за нивата на вредните емисии и разхода на гориво създадоха известни забавяния на производството и съответно на доставките, някои двигатели бяха спрени за определен период от време. Това ни постави в положение на борба за всеки отделен клиент и сделка. От друга страна, продуктовата гама и на Audi, и на Volkswagen e сред най-актуалните и разнообразните на пазара, което ни даде възможност да приключим годината успешно. Пазарният дял на "Порше БГ" е над 10% , като Volkswagen е сред лидерите на трета позиция. Моделите от SUV гамата са най-търсени и при двете марки, Audi и Volkswagen. В по-масовия среден сегмент продажбите на бензинови двигатели са почти еднакви с тези на дизеловите, не такава е ситуацията в премиум сегмента, където превес, и то значителен, имат дизеловите двигатели. Естествено продажбите на моделите с изцяло електрически двигатели и на хибридните автомобили е вече факт, макар и не с такава тежест. Volkswagen и Audi с изцяло електрическия e-tron поставиха началото на грандиозна електрическа офанзива, през 2020 очакваме и следващите попълнения във флотата VW ID3 и ID4. Считам, че автомобилният пазар в България ще се задържи на нивото от 2018 и 2019. Прогнозираме общо за пазара 38 000-39 000 леки и 8000 лекотоварни автомобила.
Александър Миланов, управител на "BMW Group България"

Фотограф: Цветелина Белутова

За автомобилния пазар в България беше година на нисък ръст. Продължава тенденцията на значителен превес на вноса на употребявани автомобили, особено на такива с висока степен на износване най-вече от страните от европейската общност. В крайна сметка растежът на пазара на нови автомобили в страната остава значително под икономическия потенциал. Съществен фактор остават и реекспортът и дерегистрацията на нови автомобили или автомобили под 6 месеца от датата на първа регистрация. Отчитайки овехтяването на автомобилния парк в България, са необходими както икономически, така и други законодателни и административни стимули за обновяване и подобряване на общото състояние на автомобилите по българските пътища. За BMW Group България 2019 г. е най-добрата от създаването й през 2007 г. и трета поредна рекордна година. За крайния успех на BMW значение имат всички моделни серии. Най-продаван модел е BMW X5 (234). Запазва се интересът към изцяло електрическото BMW i3, което постига почти идентичен резултат с предходната година - 57 автомобила. Делът на корпоративни продажби в България расте по-бързо, отколкото общата реализация на автомобили. В особена степен това важи за пазара на масовите автомобили. При BMW делът на корпоративни продажби през 2019 г. надвишава една трета от общите продажби, а при MINI беше около 50%. В условията на нисък до умерен растеж на икономиката като цяло са налице и условия за нарастване на продажбите на нови автомобили.
Александър Костадинов, директор "Маркетинг и продажби", "Мото-Пфое"

Фотограф: Капитал

Нашата страна остава на последно място по проникване на нови автомобили в ЕС и причина за това не са само доходите на хората. Част от марките продължават да изнасят големи количества автомобили, които рапортуват като продадени на крайни клиенти в България. За някои 63% от рапортуваните им местни продажби са дерегистрирани, тоест изнесени извън България, и това не помага нито на индустрията, нито на пазара. За нас 2019 г. беше успешна, но и предизвикателна. Инвестирахме в нови комплекси и без да звучи нескромно, те са сред най-добрите в Европа. Продължаваме да развиваме концепцията си да предлагаме всичко - автомобили, употребявани коли, собствен лизинг и застраховки. На теория кросоувърите са най-търсеният тип автомобили, но предвид износа вероятно най-търсени остават автомобилите от B и C сегмент. В България основен клиент на нови автомобили са компаниите. Дизелът остава най-добрият избор за тези, които правят голям пробег на година. При Ford не е изненада, че благодарение на многобройно награждаваната и призната фамилия Еcoboost бензинът е предпочитаният избор за немалка част от клиентите. Volvo е лидер в електрификацията и първата марка, предлагаща иновативни plug-in хибриди за цялата си гама. Малко над 7% от продажбите ни са такива за 2019 г. Нашите очаквания са, че пазарът на нови автомобили ще остане близък до нивата от 2019 г.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Руска фирма все пак може да строи "Български поток" 2 Руска фирма все пак може да строи "Български поток"

Още от самото начало има подозрения, че продължението на "Турски поток" тук ще се прави от руски компании, макар договорът да е с арабско дружество

25 фев 2020, 1798 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Малайзийски полет към село Щръклево

Община Русе даде предварително съгласие да продаде летището си на дружество с малайзийско участие. Проектът на компанията е за 57 млн. лв.

Още от Капитал
Фокусът с цените на тока

Защо в България борсовата електроенергия е хем най-скъпа, хем най-евтина

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

"Мишу", анимационният филм за отговорността ни към природата

Това е вторият филм на Вера Траянова и Милен Витанов, селектиран за участие на "Берлинале"

Нова книга: "Математика на живот и смърт" от Кит Йейтс

Истории за ключовата роля на математиката от съдебната зала до медицината и изборите ни в живота

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10