Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 20 фев 2020, 16:25, 7783 прочитания

Росен Даскалов: Планираме да излезем на борсата през април

Собственикът на "Син карс индъстри" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Росен Даскалов е създател и мажоритарен собственик на "Син карс индъстри". Като бивш автомобилен състезател и инженер той е основният двигател на разработените от компанията коли. Самото дружество е регистрирано преди две години и обединява цялата интелектуална собственост и ноу-хау на фирмите на Даскалов. Последният проект на компанията е за производство на електрически автомобили на базата на обща платформа, които могат да се използват за придвижване в града, туристически обиколки, доставки и т.н. За целта "Син карс индъстри" планира да набере капитал на Българска фондова борса-София.

Какви видове автомобили правите в момента и къде е организирано производството?

- Произвеждаме суперспортни състезателни автомобили, които са хомологирани (имат разрешение за участие) за световния шампионат GT4, в който се състезават 12-13 марки като Audi, BMW, Mercedes, Porche, Lamborghini, Astin Martin и др. Правим също и автомобили за улична употреба, несъстезателни. Имаме общо 7 модела, с различни двигатели и конфигурации. Започнахме бизнеса си в Англия, там имаме малък развоен и тестови център, където направихме разработката на автомобилите. Когато започна да се говори за Brexit, малко по малко преместихме всичко към България. Проблемът е, че тук нямаме писта, нямаме пътища, където клиентът да пробва колата. Затова взехме помещение в Сан Марино (Италия), в момента правим клон на нашата фирма там, като идеята е всичко, което произвеждаме като основни детайли в България, да се сглобява финално там - първо, защото ще е близко до крайния клиент и, второ, защото е много по-удобно откъм доставка на части и луксозно оборудване, а и има къде да се тества автомобилът.


Колко коли произвеждате годишно, къде продавате?

- Ние сме в най-малкия клас на производителите като бройка, изнасяли сме най-много 20 броя за година. В производството на автомобили са заети 30 души. Цената на един състезателен автомобил е около 160 хил. евро, а тези, които са за улична употреба, започват от 300 хил. и стигат 500 хил. евро, така че пазарът е ограничен и всичко се прави по поръчка. Досега имаме само една продажба в България.

Откъде дойде идеята да направите електрическа кола?



- Когато преди няколко години избухна скандалът с дизеловите коли и започнаха рестрикциите, решихме да направим един хибрид, тъй като нашите автомобили са с 8-цилиндрови двигатели и, общо взето, са доста замърсяващи. Има подобни модификации на други конкурентни фирми, те имат хибридно задвижване с електрическа мощност на предния мост. Направихме един такъв хибрид за изложението в Женева през 2018 г. и много ни хареса това, че колата не издава никакъв шум. Още отпреди това имахме идея за една универсална платформа за електрически автомобили, на която могат да се вграждат различни елементи. Използвахме наше знание по производство на шасита, окачване, конструкция, дизайн и т.н. и създадохме тази платформа - L City. Тя е много елементарна и лесна за производство и може да бъде направена без голяма инвестиция в машини и оборудване. Целта е шаситата да се произвеждат в Русе, а след това да се транспортират до нашата база в Германия, където да се сглобяват електромобилите. Така ще бъдем близо до пазара, който целим - Западна Европа, а освен това има много доставчици от Германия и няма смисъл да транспортираме стоките до България.

Състезателните автомобили на "Син карс" са хомологирани за световния шампионат GT4

Състезателните автомобили на "Син карс" са хомологирани за световния шампионат GT4

[Sin Cars]


Каква част от колата е ваше производство и каква част е доставка от външни производители?

- За момента като обем правим над половината. Като стойност обаче сме доста по-малко от половината, защото има скъпи компоненти, които не се произвеждат в България и трябва да ги внесем - електромотори, редуктори и най-вече батерията, тя е най-скъпа.

Защо решихте да се листнете на борсата, на какъв етап е процедурата?

- Решихме да излезем на новия "Пазар за растеж на МСП" (Bulgarian Enterprise Accelerator Market, BEAM), като планираме това да се случи през април. Така ще стане много по-бързо, отколкото на основния пазар, защото одобрението от Комисията за финансов надзор (КФН) ще отнеме няколко месеца. Ние вече имаме продажба на първите акции извън борсата - в дружеството влиза "Ви Ки Ей солюшънс" с 500 хил. лв. Включването на нов инвеститор обаче по този начин е доста трудоемко, тъй като трябва да се прави оценка, да се свиква общо събрание, да се увеличава капиталът и т.н. През борсата става много по-лесно.

Говорили ли сте с големи инвеститори да влязат в компанията?

- Още миналата година в Женева имахме разговори с една австрийска фирма, индийци също имаха интерес. Но, общо взето, един голям инвеститор не е добър вариант за нас, защото ставаме зависими. Австрийската фирма например искаше всичко да се измести в Австрия, докато за мен е важно да запазим производството в България. В България е по-трудно да се намерят инвеститори за голяма сума. Говорили сме с "Химимпорт" и други държатели на фондове, интерес има, но това трябва да стане през борсата.

Каква сума ви е необходима, за да започнете серийното производство на електромобили?

- Когато подготвяхме проспекта си, бяхме направили разчет за инвестиция от 6 млн. лв., тъй като по изискванията на КФН допълнително издадените акции трябва да са 30% от капитала (в момента капиталът на "Син карс индъстри" е 18 млн. лв. - бел. ред.). Сградния фонд в Русе го имаме, в Германия ще ни се наложи да направим инвестиция в сграда, но за момента можем да ползваме помещение под наем. Можем и с по-малко от 6 млн. лв. да се справим, зависи какви машини ще се купят.

Електрическата триколка ще бъде показана за първи път на изложението в Женева през март. Компанията вече има договор за производство за френската Mondial Tuk Tuk

Електрическата триколка ще бъде показана за първи път на изложението в Женева през март. Компанията вече има договор за производство за френската Mondial Tuk Tuk

[Sin Cars]


Кога очаквате да започнете производство и по колко електромобила ще правите?

- Имаме прототипа, трябва да протекат хомологациите и догодина по това време трябва вече да произвеждаме. Хубавото на тази платформа е, че тя е отворена и можем на нейна база в много кратък срок да направим каквото клиентът си поръча. Естествено планираме и готови коли. При масовия автомобил ще се наблегне на производството на платформи с определени решения, за които се знае, че се търсят, и на наличност на склад, за да могат дистрибуторите да ги изтеглят веднага. Първоначално смятаме да правим по 500 автомобила годишно от вид, като целта ни е да стигнем над 3000 бройки. Планирали сме грубо по 3 хил. евро печалба на кола.

Най-важното е, че на базата на нашата платформа разработихме една триколка за разходка на туристи по поръчка на френската фирма Mondial Tuk Tuk. Те смятат първата година да направим 50 броя за тях, след това 100, с което завъртаме колелото на готов продукт. Вече сме произвели триколката, ще я покажем на изложението в Женева през март, предстои хомологация и започваме да правим по 4-5 автомобила на месец.

Кои са конкурентите ви?

- При открития ни електромобил за разходка за 8 човека, който ще покажем в Женева за пръв път, нямаме конкуренция. По отношение на платформата и на затворения автомобил има няколко фирми, които произвеждат. Една от тях например е в Англия - Arrival, но те са 800 работници, започнали са през 2015 г. и преди месец продадоха част от компанията за 100 млн. евро на Hyundai и Kia. Нямат произведен автомобил, само проекти за ванове за пощенски доставки.

Така ли си представяте и "Син карс" след време?

- Не само си го представям, виждам, че ще стане. Просто трябва да излезем от България, да развием базата в Германия и Италия, да направим 20-30 автомобила за Европа, за да се виждат по улиците. Затова ни трябва този капитал.

Интервюто взе Иглика Филипова
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Георги Георгиев, "Теклас": Работим по малки поръчки, но обемът значително намаля Георги Георгиев, "Теклас": Работим по малки поръчки, но обемът значително намаля

Представителят на изпълнителните директори на производителя на авточасти пред "Капитал"

2 апр 2020, 633 прочитания

Близо 5 млн. евро за българските финтех компании Paynetics, Phyre и Phos Близо 5 млн. евро за българските финтех компании Paynetics, Phyre и Phos

Основни инвеститори в дружествата са фондът New Vision 3 и БАКБ

2 апр 2020, 914 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Златодобивните компании се опитват да възстановят блясъка си

Минната индустрия все още не се е справила с всички проблеми

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Моне за всеки ден

Изложба преживяване в ново пространство за дигитални арт събития в Барселона ни потапя във вселената на Клод Моне

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10