Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж

Shutterstock

Най-динамичните компании за козметика и фармация: Хранителна добавка за растеж

Ръстът в сектора се генерира от хранителните добавки, лекарствата без рецепта и козметиката

Десислава Николова
8016 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


За разлика от продажбите на лекарства, които през 2018 г. отбелязаха един от най-ниските си ръстове през последното десетилетие - около 5%, продажбите на медикаменти без рецепта, хранителни добавки и козметика продължават да бележат двуцифрени ръстове. Причините за това са няколко. В основата на увеличените продажби при част от компаниите са нарасналата покупателна способност и стремежът на все повече от потребителите към здравословен начин на живот - натурални и биопродукти, добавки и козметика. Експортът на козметичните продукти, произведени под собствените марки на големи европейски и азиатски хипермаркети и аптеки, също подпомага ръста на компаниите в сектора.

Защо най-големите работят с аптеките

В класацията на "Гепард" има няколко търговци на едро с лекарства, които по принцип са разширили портфолиото си с хранителни добавки и козметични продукти.

Най-големи в топ 20 са продажбите на компанията "БестаМед" - 59.1 млн. лв. Компанията се занимава с внос, преддистрибуция и дистрибуция на лекарства и медицински изделия в България и ЕС. Създадена е преди седем години и вече има и свой собствен бранд лекарство. Следват ги "Ведра интернешънъл" и "Натурфарма". Общото между трите компании е, че представляват различни чуждестранни производители на лекарства с рецепта или без лекарско предписание, козметични линии и хранителни добавки. Всички те се търгуват в аптеките.

Причината фирмите в здравния сектор да не залагат на останалите канали като хипермаркети, магазини за хранителни стоки и други е, че пациентите имат изключително високо доверие в продуктите, които се продават в аптека. Освен това там е съсредоточен и основният поток от клиенти, загрижени за своето здраве, които са потребители на продуктите на тези компании. Не на последно място, аптеките и фармацевтите предлагат индивидуални консултации на всеки клиент, което е особено ценно в морето от продукти, подпомагащи здравето и красотата.

Причина за увеличените продажби и двуцифрения ръст през последните години е продължаващият двуцифрен ръст в търсенето и покупката на хранителни добавки и козметика за разлика от лекарствата, които са силно регулиран сектор и цената и печалбата от тях до голяма степен зависят от държавата.

Важна причина за двуцифрения ръст е превръщането на много доскорошни лекарства с рецепта в хранителни добавки.

Лекарствата без рецепта трябва да се произвеждат по строгите правила на добрата производствена практика, съставът им и доставчиците на суровините са строго контролирани от лекарствената агенция. Освен това държавата контролира и цената на лекарствата без рецепта. През последните три години максималната продажна цена на всички такива медикаменти беше замразена с наредба на здравното министерство.

В същото време хранителните добавки стигат до пазара по изключително лесен начин - никой не контролира производството и състава им. Производителите регистрират в агенцията по храните само опаковката и етикетите им и оттам нататък продукт може да бъде продаван без ограничения нито в местата за продажба, нито в цената.

По подобен начин цената на козметичните продукти не се контролира от държавата и там маржовете на печалба са изключително високи, а продажбата в аптеки и специализирани магазини се счита за щемпел за качество на кремовете, лосионите и гримовете.

Работа на ишлеме

Автор: Капитал

Първата по ръст през 2018 г., и то със скок над 50% в приходите от продажби, е българската компания "Ревюел". Тя притежава две производствени мощности - в Пловдив и в село Гложене, Тетевенско. 98% от продукцията на компанията е предназначена за износ в ЕС и трети страни, като солиден дял в производството им видно имат собствените марки на вериги хипермаркети, магазини за красота и аптеки. Портфолиото е богато и брандирано с бранда на компанията, като производителите се придържат стриктно към тенденциите да залагат в продуктите естествени по произход съставки. Предвид приходите обаче е видно, че двата завода работят основно на ишлеме собствени марки. От компанията не поискаха да коментират развитието си.

На второ място в класацията е бургаското дружество за търговия на едро с парфюмерийни и козметични стоки МИГ-59, което притежава собствен склад за парфюми и козметика. То е основано през 2010 г. Във фейсбук страницата на компанията се вижда, че тя търгува с парфюми и декоративна козметика, като освен това снабдява фризьорски салони, ателиета за маникюр, педикюр и козметични услуги. Третата компания в класацията е търговецът на едро "Ведра интернешънъл", която е на пазара от 2013 г. и продължава да расте с двуцифрен ръст.

Компанията е създадена от Теодора Петрова, основател и дългогодишен директор на един от най-големите търговци на едро с лекарства - "Либра", която през 2005 г. беше продадена на паневропейския дистрибутор Phoenix. Петрова управлява осем години търговеца на едро, а след това основа нова собствена компания - "Ведра".

Компанията продължава създадените от времето на "Либра" партньорства с немски производители на лекарства, добавки и козметика. Така един от "ветераните" в портфолиото - сиропът за кашлица "Проспан", вече навърши 20 години на пазара. В момента компанията представлява ексклузивно 11 производителя от Германия, Великобритания, Хърватия и други и налага на пазара техните линии продукти не само в България, но и в съседните Сърбия, Румъния и Македония. През последния месец по инициатива на компанията е създадена асоциация за развитие на пробиотичната медицина. Напоследък продажбата на пробиотици бележи солидни ръстове. Разрастването на "Ведра" през 2018 г. се дължи на увеличаващото се портфолио от продукти на компанията.

Най-голямата компания, която съчетава мащабите си с ръст на приходите от продажби в класацията, е "БестаМед". Неин управител е Милена Иванова
Фотограф: Капитал

Ръст и размери

Най-голямата компания, която съчетава мащабите си с ръст на приходите от продажби в класацията, е "БестаМед", която бележи близо 23% ръст в продажбите. Компанията е известна първоначално като първия и дълги години един от малкото паралелни вносители на лекарства от други страни в ЕС. Паралелната търговия с лекарства, които са регулирана като цени стока, е дейност, която се насърчава от Европейската комисия с цел да се повиши конкурентната среда в този регулиран сегмент. В България по закон се регистрира най-ниската цена в ЕС на ниво производител и цените се контролират непрекъснато. Ако се появи по-ниска цена, договорена от здравна каса в ЕС, цената в България автоматично се намалява. Така в нишата на по-евтини в други европейски страни и по-скъпи в България лекарства остават немного медикаменти. Въпреки това "БестаМед" е изключително активна във вноса на по-евтини лекарства от други европейски страни и за седемте години от съществуването си се превърна в много желан партньор на аптеките в този сегмент. Причината е, че паралелният внос е атрактивен за аптеките, защото така закупуват лекарствата при по-конкурентни условия, които могат да предложат и на пациентите.

Освен във внос "БестаМед" се специализира и в преддистрибуция и търговия на едро с лекарства, медицински изделия и хранителни добавки в България и ЕС. Компанията е и сред основателите на Българскатa асоциация за развитие на паралелната търговия с лекарства (БАРПТЛ) и е член на Европейска асоциация на еврофармацевтичните компании (EAEPC).

"От самото й създаване компанията отстоява своята кауза и философия да обезпечава достъпа до терапия на пациентите и да гради устойчива бизнес среда", коментира Милена Иванова, управител на "БестаМед".

Тя допълва, че в навечерието на осмата си година на пазара амбицията на компанията за стабилно пазарно развитие се надгражда със стратегия за разширяване на портфолиото с лекарствени форми под собствен бранд.

Защо лекарствата си отиват

Един от основните проблеми, който компанията и асоциацията за паралелна търговия се опитва да разреши, е липсата на лекарства. А той е общоевропейски проблем и е свързан основно с недостиг на суровини за производството им, проблеми със спазването на изискванията на добрата производствена практика, спиране на остарели лекарства или на такива с ниска рентабилност и едва след това с износ между страни членки.

"Глобални фактори и събития като свръхконцентрацията на производството в големи заводи в Азия и Брекзит резултират в нарушената ритмичност на доставките, особено за малките национални пазари. В България дерегистрирането на лекарства поради икономически причини е сред водещите тревожни тенденции", казва Иванова.

По последни данни на европейската асоциация, представляваща дистрибуторите GIRP, проблемите с производството и качеството се изтъкват като основни причини за генериране на недостиг на лекарства, както и процесът на дерегистриране по икономически причини. В страните с по-ниски цени на лекарствените продукти и малките пазари преустановените доставки и изтеглянето от пазара са основни причини за недостиг - Австрия - 25%, Хърватия - 48%, Чехия - 11%, Унгария - 63%, Италия - 37%, и Румъния - 68%, посочват от GIRP на срещата на заинтересованите страни с Европейската комисия през 23 септември 2019.

"ЕМА и Европейската комисия усилено търсят решения в последните години за обезпечаване на постоянство и ненарушаване на лекарственото снабдяване. Напълно легитимна, гъвкава и основана на пазарни принципи, паралелната дистрибуция в ЕС се тълкува като устойчив и надежден партньор при справянето с недостига на лекарства.

Последното нещо, от което следва да се тревожи българският пациент, е дали предписаната му терапия е достъпна. А неритмичните доставки и преустановяването на вноса поставят на риск придържането към изписаната терапия. Процесът на дерегистрация у нас е смущаващ. Само за периода 2014 - 2018 г. от пазара ни са изтеглени 1848 лекарствени продукта", отбелязва Иванова.

Тя допълва, че това е причината БАРПТЛ да предлага промени в лекарственото законодателство за ускорени вътреобщностни доставки при недостиг и внос на дерегестрирани лекарства по причини, несвързани с лекарствената безопасност.

"Диалогът с компетентните институции е активен и всички вярваме, че ще бъдат възприети предложенията, които гарантират достъпа до лечение на всички български граждани. "БестаМед" е част от европейска дистрибуционна мрежа с над 100 утвърдени и доказани участника. Това е най-голямата възможна среда за достъп до лекарства и сме горди, че чрез дистрибуцията в ЕС имаме възможност да дадем на нашите пациенти достъп до пазар, който покрива потребностите от терапия на над 510 милиона жители", заключава Милена Иванова.

Автор: Капитал

За разлика от продажбите на лекарства, които през 2018 г. отбелязаха един от най-ниските си ръстове през последното десетилетие - около 5%, продажбите на медикаменти без рецепта, хранителни добавки и козметика продължават да бележат двуцифрени ръстове. Причините за това са няколко. В основата на увеличените продажби при част от компаниите са нарасналата покупателна способност и стремежът на все повече от потребителите към здравословен начин на живот - натурални и биопродукти, добавки и козметика. Експортът на козметичните продукти, произведени под собствените марки на големи европейски и азиатски хипермаркети и аптеки, също подпомага ръста на компаниите в сектора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK