Китайските проблеми на Apple
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Китайските проблеми на Apple

Reuters

Китайските проблеми на Apple

Коронавирусът е само началото

The Economist
3661 прочитания

Reuters

© Reuters


Няма американска компания, която да прави повече пари в Китай от Apple. Докато малко компании въобще правят толкова пари през финансовата 2019 г., Apple регистрира печалба от 44 млрд. в Китай, Хонконг, Макао и Тайван, главно от продажбата на iPhone-и. Това е повече от глобалните продажби на United Airlines и Nike, взети заедно, или горе долу колкото печалбите на родния китайски тех гигант Tencent. Малко държави имат властта на Китай да оформят съдбата на Apple.

Вирусът, който заля цялата страна, прави именно това, като вреди на производствените операции и на продажбите на iPhone-и във втория най-голям пазар на Apple. Много от работниците мигранти, на които Apple и поддоставчиците й разчитат, все още не са се завърнали по постовете, тъй като движението на хората е ограничено от китайските власти. Пазаруващите все още не са се завърнали по улиците. Заради това на 17 февруари Apple предупреди инвеститорите, че ще няма да постигне прогнозираните си печалби за тримесечието. Акциите на компанията, които са във възход от миналото лято, паднаха с почти 2% след изявлението.

Краткосрочната заплаха за бизнеса на Apple в Китай най-добре може да бъде разбрана спрямо картината на по-дълготрайния успех на компанията. Китайското състояние на партията беше построено през първата половина на изминалото десетилетие, когато печалбите на компанията в страната нараснаха от 2.8 млрд. долара през 2010 до 59 млрд. долара през 2015 г. Въпреки спада в китайските продажби на Apple в годините оттогава (вижте таблицата) те все пак бяха достатъчни за китайския пазар да достигне второ място след американския, с 18% от общите печалби на компанията за последните 10 години. Apple казва, че постепенно отваря магазините си наново и че всички фабрики за производство на iPhone също са отворили врати, но работят с по-намален производствен капацитет от очакваното. Дори и коронавирусът да се окаже краткотрайна заплаха, не е вероятно 20-те да са толкова благоприятни за Apple колкото 10-те.

Жизненоважното за Apple китайско производство е заплашено от конфликти между САЩ и Китай за търговия и технологии. Търговската война също може да е наранила бранда на Apple. Количеството iPhone-и, което компанията продава в Китай, са в свободно падане. Най-важното обаче е, че новата стратегия на Apple за ръст в печалбите чрез продаването на абонаменти за услуги е в пъти по-сложна в Китай спрямо продаването на смартфони. Двигателят на ръста за компанията може би не е просто заспал, а изчезнал.

По веригата

Да започнем с веригите на снабдяването. Apple е дълбоко зависима от китайската хай-тех производствена екосистема. Само Китай предлага работната ръка и инфраструктура, необходими за производството на стотици хиляди нови устройства на ден - обемът, който Apple трябва да произведе в навечерието на пускането на нов модел смартфони на пазара. По време на китайския бум на Apple тайванският подизпълнителен производител Foxconn беше движещата сила зад построяването на нов индустриален град близо до Джънджоу в провинцията Хенан, който да поддържа производството на iPhone. Нито един подизпълнител не можеше да се доближи до подобен мащаб. Местното правителство даде помощи на стойност 1.5 млрд. долара за построяването на фабрики и жилища за 400 000 работници, както и 10 млрд. долара за ново летище.

Тази зависимост оставя производствената база на Apple уязвима към икономическия и технологичен конфликт между САЩ и Китай. До този момент чрез интелигентно лобиране продуктите на компанията остават незасегнати от американските мита, но над Apple тегнат и други заплахи. Американското търговско министерство работи върху нови правила, които ще ограничат износа на тех компоненти към Китай. Подобни бариери могат да осакатят производството на Apple там. А компанията няма къде другаде да отиде. Усилията да бъде създадена производствена база в Бразилия се провалиха. Индийските операции на компанията се оказват по-успешни, но са все още в начален стадий. Apple е вързана към Китай, като коронавирусът показва точно колко силно.

Продажбите на главния продукт на Apple, iPhone, също са в упадък в Китай. Според изследователската компания Canalys продажбите на iPhone в Китай през 2019 г. са намалели с 21% до 27.5 млн. бройки въпреки рядко използваната от Apple тактика за намаление на цените. Продажбата на по-малко телефони означава не само изгубени печалби - тя лишава Apple и от бъдещи приходи. Продажбата на услуги като покупки в магазина за приложения и Apple Music, както и аксесоари като AirPods и часовници, създадени за интеграция с устройството, също са свързани с продажбата на iPhone. Въпреки че Apple все още има предостатъчно китайски iPhone потребители, намаляващите продажби поставят горна граница на бъдещите печалби.

Apple също трябва да се справя и с китайското правителство. Компанията винаги се е движила по тънка граница, правейки тихи компромиси като съгласието да складира потребителски облачни данни на китайски сървъри. Лидерите на компанията са непреклонни, че устройствата, които Apple продава в Китай, имат същите механизми за криптиране, сигурност и поверителност като устройствата, предлагани в останалата част от света. Но желанието на правителството да контролира информацията и данните означава, че има продукти, които Apple не може да предложи на китайските iPhone потребители, което намалява печалбите и прави устройствата на компанията по-малко привлекателни.

Китайската комунистическа партия се оказа изненадващо умела във връщането на джина на свободния интернет обратно в лампата му. На Apple й се наложи да помогне с това. През 2017 г. компанията премахна виртуални частни мрежови приложения от китайския си магазин за приложения. Те позволяваха на китайски потребители да прескачат през пролуките във "Великата защитна стена" в по-обширния интернет. Всичко, в което Apple играе по-отявлена редакторска роля, като новите услуги за подбрани новини и стрийминг е неприемливо. Невъзможността да продава пълния си набор от услуги в Китай означава, че Apple оставя пари на масата за всеки активен iPhone в страната. Продажбите в магазина за приложения отговарят за по-голямата част от печалбите от услуги на компанията и докато те все още растат в Китай, пълното отсъствие на най-новите услуги ще има значение в бъдеще.

Последните тримесечни резултати на Apple, обявени на 28 януари (преди мащабът на заразата да стане ясен), показаха, че глобалните продажби на iPhone-и се връщат нагоре след разочароващата предишна година. Apple казва, че е "фундаментално силна, а това разтърсване на бизнеса ни е само временно". Печалбите са нараснали с 9% до 91.8 млрд. долара. Продажбите на аксесоари и услугите, заобикалящи iPhone, също са нараснали. Шефът на Apple Тим Кук казва, че Apple наблюдава двуцифрен растеж от продажбите на iPhone, услуги и аксесоари в континентален Китай. Въпреки че някои специфични категории продукти са нараснали бързо, общите продажби в Китай са били само с 3% по-високи за тримесечието, по-малко от навсякъде освен в Япония, където продажбите са се смалили.

Светлината в края на тунела

За компанията в Китай има един лъч светлина. Смята се, че 5G iPhone с много по-бърза връзка към интернет е на път да излезе на пазара в късната 2020 г. Дали обаче той ще доведе до бум в продажбите? Не е ясно дали един 5G iPhone може да предложи на добре оборудваните китайски нещо, което още нямат. Китайските потребители в големите градове са свикнали с висококачествен мобилен интернет. Често може да видите цяла мотриса в метрото, пълна с хора, пътуващи към работното си място, които стриймват видео с висока разделителна способност, докато се движат. Малко европейски или американски мрежи могат да се справят с подобна задача. Телефоните направени от китайския тех гигант Huawei са точно толкова добри или надминават по качество всичко, което Apple предлага.

Дори успехът на един 5G смартфон ще е само временен лек. Разграничаването на американската и китайската продължава мъчително, а с това само ще става по-трудно за Apple да функционира на китайския пазар и да управлява китайските си вериги на снабдяването ефективно. Фактът, че Apple беше първата компания, която ревизира прогнозирания си ръст заради вируса, показва точно колко зависима от Китай е компанията, за снабдяването и за търсенето. Възможностите на други места могат да наваксат за някои изгубени печалби - продажбата на стрийминг услуги на американци е добър бизнес, ако ще и с много конкуренция. Но ще е почти невъзможно за Apple да намери нов двигател на растежа, силен колкото Китай.

Няма американска компания, която да прави повече пари в Китай от Apple. Докато малко компании въобще правят толкова пари през финансовата 2019 г., Apple регистрира печалба от 44 млрд. в Китай, Хонконг, Макао и Тайван, главно от продажбата на iPhone-и. Това е повече от глобалните продажби на United Airlines и Nike, взети заедно, или горе долу колкото печалбите на родния китайски тех гигант Tencent. Малко държави имат властта на Китай да оформят съдбата на Apple.

Вирусът, който заля цялата страна, прави именно това, като вреди на производствените операции и на продажбите на iPhone-и във втория най-голям пазар на Apple. Много от работниците мигранти, на които Apple и поддоставчиците й разчитат, все още не са се завърнали по постовете, тъй като движението на хората е ограничено от китайските власти. Пазаруващите все още не са се завърнали по улиците. Заради това на 17 февруари Apple предупреди инвеститорите, че ще няма да постигне прогнозираните си печалби за тримесечието. Акциите на компанията, които са във възход от миналото лято, паднаха с почти 2% след изявлението.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK