Летище Пловдив пак ще се концесионира
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летище Пловдив пак ще се концесионира

Летището в Пловдив почти не се използва

Летище Пловдив пак ще се концесионира

Решението е взето на днешното заседание на Министерския съвет

Калина Горанова
3511 прочитания

Летището в Пловдив почти не се използва

© Анелия Николова


Започва поредният опит за концесиониране на летище Пловдив. На днешното заседание на Министерския съвет беше обявен стартът на новата процедура по намиране на стопанин.

Последният опит беше прекратен през октомври 2018 г. Държавата беше на път да подпише договор през лятото на 2018 г. за 35 години с китайската HNA Airport Group. Победителят обаче се отказа поради бизнес проблеми в собствената си страна.

Детайли и срокове по сегашния търг още няма и те ще бъдат обявени вероятно скоро от министерството на транспорта.

Празното летище

Летище Пловдив от години е проблемно. Държавата инвестира 40 млн. лв. за новия му пътнически терминал, който обаче остана празен, като в даден момент дори спря работа нощно време. Това доведе до абсурдни ситуации, в които самолети кацаха аварийно на аерогарата, но нямаше служители, които да закарат стълбата за извеждане на пътниците.

През 2010 г. общините от региона създадоха "Фонд за развитие на летище Пловдив - Южната врата на България" и така беше доведен нискотарифният превозвач Ryanair. Общините събираха по 50 ст. на жител. Най-голямата от тях обаче, а именно Пловдив, в началото на 2013 г. излезе от него, тъй като по тогавашните думи на кмета Иван Тотев след тригодишно инвестиране в реклама по този начин се вижда, че тя не носела желаната добавена стойност за града. В началото на 2014 г. общината се върна обратно във фонда и от 2015 г. вноската беше увеличена на 1 лев на жител. Между Ryanair, фонда и летището обаче имаше редица проблеми по отношение на бавене на плащания един път от фонда към превозвачи и втори път от превозвача към летището.

Последната концесионна процедура

При концесионната процедура от 2018 г. на втора позиция беше класиран местният кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Китайската оферта предвиждаше инвестиции в размер на 79 млн. лв., а на пловдивското обединение - 65.5 млн. евро.

В началото на август от пловдивския кандидат заявиха, че потвърждават интереса си към летището, но до подписване на договор така и не се стигна, като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите, а впоследствие и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място".

Започва поредният опит за концесиониране на летище Пловдив. На днешното заседание на Министерския съвет беше обявен стартът на новата процедура по намиране на стопанин.

Последният опит беше прекратен през октомври 2018 г. Държавата беше на път да подпише договор през лятото на 2018 г. за 35 години с китайската HNA Airport Group. Победителят обаче се отказа поради бизнес проблеми в собствената си страна.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Понеже след години "умуване", Мутрата успя да намери чудесен концесионер на Летище София...

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Голяма мъка с тези летища. Докато си ги разпределят все ще е така.
    Пловдив е интересен от гледна точка на това че има един полет на Райън който винаги е пълен но други не се появяват. Има нещо сбъркано.

  • 3
    jordani avatar :-|
    jordani

    Китайска успешна инвестиция у нас няма. Има някакви опити, всички под въпрос, с неясен резултат.
    Българите имаме преекспонирани очаквания, когато стане дума за Китай и инвеститори.
    А пък те дори не са бизнесмени, като всички други, понеже не се знае на кой етап точно от развитието на компаниите им ККП ще реши, че трябва да ги контролира.

    В Пловдив се говори непрекъснато за някаква масивна китайска инвестиция и това е добра тема за маса.
    Ако летището го бяха дали на местният консорциум, поне щеше да има развитие някакво.

  • 4
    aussie avatar :-|
    aussie

    Китайските инвестиции са като еднорог. Всички са чували за тях но никой не ги е виждал. А телешкия възторг на масата Бг население по Китай и Русия е напълно непонятен за мен.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK