Как се печели домакинството на международно събитие и какво е MICE туризъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се печели домакинството на международно събитие и какво е MICE туризъм

Как се печели домакинството на международно събитие и какво е MICE туризъм

Теодора Жилкова, изпълнителен директор на Българското конгресно бюро, за всекидневните предизвикателства и постигнатите успехи

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.

Теодора Жилкова, изпълнителен директор на Българското конгресно бюро

Какви организации влизат в структурата на едно конгресно бюро? Кои са членовете на Българското конгресно бюро (БКБ) и с кого си партнирате? Какво точно стои зад съкращението MICE?

MICE е съкращение (от Meetings, Incentives, Conferences и Events/Exhibitions). Зад тези четири букви стоят всички конференции, конгреси, изложения, фестивали, корпоративни събития, панаири и други независимо от тяхната продължителност, индустрия и аудитория. За наше участие в международно изложение визуализирахме БКБ под формата на кръгла маса, около която са седнали представители на: публичната власт, основните компании - конгресни и експо центрове, бизнес хотели, уникални пространства, авиокомпания, PCOs и DMCs и всички поддържащи компании като кетъринг, транспорт, аудио- и визуална техника, преводи, брандиране, квалифициран персонал. Към настоящия момент в БКБ има 32 пълноправни члена, сред които двата най-големи конгресни центъра, водещи представители на пет- и четиризвездни международни брандове хотели, както и утвърдени компании в събитийната индустрия. Приоритетна цел на конгресното бюро е да се увеличат приходите от събития и страната ни да се установи като център за бизнес събития в Източна Европа. От изключително значение за успешната национална и международна дейност на бюрото е партньорството с публичния сектор и увеличаване броя на членовете от други градове в страната. Ето защо сме стартирали разговори за активно сътрудничество и партньорство както с Министерството на туризма, Столична община и СОАПИ, така и с общините Варна, Бургас и Пловдив.

Разкажете за предизвикателства и успехите ви до този момент.

В годината на учредяването му БКБ имаше бавен старт. Причините за това са комплексни - натрупаното недоверие от предходни аналогични структури, липса на формализирана публична подкрепа, ограничен стартов бюджет. Този период е добре анализиран и спокойно можем да кажем, че е останал зад гърба ни. В ролята си на изпълнителен директор съм от декември 2019 г., но с голяма част от колегите се познаваме още от годините на зараждането на тази инициатива. А те са свършили страхотна работа през последната година и половина. Споделям една малка част от постигнатото до момента:

През 2018 г. броят на членовете е 16, година по-късно са се увеличили със 100%. През юли 2019 г. БКБ се присъединява като член наМеждународната асоциация за конгреси и конвенции ICCA. Членове на УС на БКБ участват и в Central European Chapter Summer Meeting на ICCA, състояла се в Белград през август 2019 г. В рамките на тридневния форум са реализирани срещи с редица конгресни бюра, като всички изразяват готовност за сътрудничество и споделяне на информация за развитието на БКБ. БКБ е партньор и участва с презентации и лекции на най-значимите национални специализирани конференции и форуми. Как се печели домакинството на международно събитие?

Всяка международна асоциация има в своя годишен календар различни събития и прояви в зависимост от географското й покритие и, разбира се, нужди на членовете и индустрия, която представлява. Най-често говорим за провеждане на годишен конгрес и по-малки регионални конференции в различните континенти. Тези събития се провеждат на ротационен принцип, като за избор на домакин, се обявява конкурс. При обявяването на конкурс започва и работата на конгресното бюро, за да изготви цялостния пакет за участие в отворената процедура. Това са документи между 50 и 100 страници, включващи обща презентация на страната и града, достъпност, история, география, икономически показатели; конкретика и детайли по отношение на конгресни/конферентни зали, които отговарят на спецификата на събитието - както брой делегати, така и брой паралелни сесии, необходими изложбени площи и придружителни събития от социалната програма. В конкурсните документи се включва и информация за настаняването, подробно се разписва и информацията за кафе паузи, бизнес обяди и вечери; транспорт, придружителни програми; наем на техника, преводачи. Това е обемната, но мога да я определя като по-лесна работа. За да се направи една истински стойностна кандидатура е необходимо да се създаде и силно т.нар. местно steering committee, което да подкрепи и лобира за тази кандидатура. Необходимо е стратегически да се подберат правилните посланици, които да подкрепят всяка кандидатура с необходимите писма и лична ангажираност. Печелят тези кандидатури, които обхващат и бизнеса, и културата, и историята, и отношението и ангажимента на публичната власт.

Как достига до вас информацията за отворените конкурси на международните асоциации?

На база годишното си членство в ICCA получаваме информация за актуалните търгове всеки месец. Отделно правим собствени проучвания и не на последно място - изключителен ресурс за тази информация са специализираните изложения в индустрията.

БКБ участва ли в тези изложения?

През 2018 и 2019 г. БКБ участва на изложението IMEX Frankfurt. В отговор на отправени запитвания БКБ успешно привлече няколко събития: 13-ата Паневропейска конференция за международни изследвания EISA-PEC 2019; Тридневно международно събитие на TOMRA Sorting през юни 2019 г., с реализирани 650 нощувки и приход около 220 хил. евро.

През януари 2020 г. БКБ и шест от членовете ни организирано участвахме на B2B изложението Conventa в Словения и за пръв път България бе представена толкова мащабно. Ето и някои впечатления от нашите членове по повод участието им във форума:

"Беше истинско удоволствие да представим хотел "Метрополитън", нашия град и България пред над 200 организатори на събития от цял свят. Заредихме се с положителна енергия в началото на годината и сме обнадеждени, че повече фирми и организации ще изберат нашата дестинация за конгреси, конференции и бизнес пътувания. А в лицето на БКБ имаме доверен партньор за професионално планиране и реализация." Мартина Божанска, директор маркетинг и продажби, хотел "Метрополитън".

"За пореден път взимаме участие в туристическо изложение Conventa, но за пръв път присъства и структура като БКБ. Впечатлен съм от професионалното представяне на дестинация България и подкрепата, която всички български участници получиха от Конгресното бюро, както и от усилията, които положиха да се установят максимално много контакти и допълнителни срещи, извън предварително уговорените. БКБ положиха усилия всички да преследват обща цел. За пръв път се случва да има обединени участници и cross sellingмежду всички на място. От БКБ използваха всяка възможност за networking и с други международни конгресни бюра, което носи допълнителни позитиви както за всички нас, така и за дестинация България", Михаил Сяров, помощник-директор маркетинг и продажби, хотел "Рила", Боровец.

Кое е най-ценното, с което разполагате в БКБ, и ще продължава да ви носи успехи?

Единомислието на членовете и съзнанието за принадлежност към обща мисия и цел. Сдружението е създадено и съществува благодарение на хората от бизнеса, изключителни експерти и професионалисти, които ежедневно рекламират България, работят и се борят за по-успешното ѝ позициониране като бизнес и събитийна дестинация.

Теодора Жилкова, изпълнителен директор на Българското конгресно бюро

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK