"България ер" срещу летището: много на нула
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"България ер" срещу летището: много на нула

В началото на февруари от авиокомпанията заявиха, че възнамеряват да инвестират в 15 самолета през следващите пет години

"България ер" срещу летището: много на нула

Държавната аерогара в София загуби дела за несъбрани такси от националния превозвач за над 40 млн. лв.

Калина Горанова
12079 прочитания

В началото на февруари от авиокомпанията заявиха, че възнамеряват да инвестират в 15 самолета през следващите пет години

© Надежда Чипева


В краткосрочен план перспективите за прихваналата от вирусната инфекция авиация не са добри. Опасенията от епидемия приземиха част от полетите до Италия и поставиха самолетните компании в състояние на работа с нулева видимост. В малко по-стратегически план обаче националният превозвач "България ер" произведе няколко положителни новини за бъдещите си планове за развитие.

В края на миналата година беше взето решение превозвачът да открие клон "България ер - клон София чартър". В средата на февруари дойде новината за codeshare споразумение с Qatar Airways. Изпълнителният директор на компанията Янко Георгиев десетина дни по-рано съобщи за Aviation International News, че компанията възнамерява да инвестира в 15 тясно фюзелажни самолета през следващите пет години. Разговори се водили с поне двама производители, а желанието на компанията било да премине към един тип самолети по примера на нискотарифните авиокомпании, което оптимизира разходите по флота и прави превозвачите по-ефективни.

Една от най-големите и необявени победи на дружеството, част от "Бългериан еъруейз груп" - авиационният подхолдинг на "Химимпорт", обаче е завършването на ключови дела за таксите, които летище София търсеше да си получи от превозвача. От авиокомпанията не отговориха на въпросите на "Капитал" какви са техните планове за развитие в по-големи детайли и дела за какви суми спечели окончателно срещу летището. От транспортното министерство също не дадоха отговор на въпроса дела за колко милиона лева загуби аерогарата, въпреки че една от първите инициативи на вече не толкова новия министър на транспорта Росен Желязков в края на 2018 г. беше да разпореди да се направи анализ на вземанията на стойност над 10 000 лв., както и на предприетите действия за тяхното събиране.

Преглед на делата обаче показва, че "България ер" успява през съда да си спести плащането на такси за над 40 млн. лв. Поне засега.

Отлетелите дела

Проверка на "Капитал" показа, че държавната аерогара към момента губи голяма част от делата си за десетки милиони срещу въздушния превозвач, като авиокомпанията е изградила защитата си върху неправилното ценообразуване на летищните такси. Делата за несъбраните такси от "България ер" са няколко, като споровете се водят за таксите през различните периоди назад във времето. Летището имаше два акта за публично държавно вземане към "България ер".

Първият акт беше за периода 1 септември 2008 - 30 юни 2009 г. Според летището общият размер на публичните задължения на авиокомпанията е 19.3 млн. лв., от които 12.4 млн. лв. главница и 6.9 млн. лв. лихва. Споровете се водеха за част от сумата. Успехът е по-скоро за "България ер", като съдът отмени вземане в размер над 8 млн. лв.

Още по успешно е второто дело по втория акт за установяване на публично държавно вземане за летищни такси от авиокомпанията. То е за периода 2013-2014 г. и е за общо 30.6 млн. лв., от които 23.2 млн. лв. главница и 7.4 млн. лв. лихви. Административен съд - София, отменя акта, тъй като намери, че той е в противоречие с материалния закон - този за гражданското въздухоплаване и наредбата за таксите за използване на летищата за обществено ползване.

След законови промени от октомври 2011 г. летището е имало 6-месечен срок да определи таксите си. Това обаче се е случило едва на 26 април 2013 г., като в решението е разписано, че влиза в сила от 1 юли 2013 г. Съдът констатира, че летището не е представило решение, с което са определени таксите му за първите шест месеца на 2013 г., т.е. определени са незаконосъобразно. И съдът отмени акта за установяване на публично държавно вземане за 30.6 млн. лв. През март 2019 г. Върховният административен съд (ВАС) окончателно остава в сила решението на предишната инстанция, като летището е осъдено да заплати на "България ер" и 60 хил. лв. разноски по делото. Според запознати летището ще продължи на нови основания да се бори юридически за сумата.

Няма такива разходи

Успех "България ер" бележи и по делата за таксите за следващи години, за които пъкт авиокомпанията твърди, че са несъответстващи с направените от дружеството разходи. Т.е. необосновано по-големи са.

По едно от делата за размера на фактурираните такси за периода 2014-2015 г. летището загуби пред съда 10 млн. лв. от начислените такси на "България ер". Според държавното дружество за въпросните две години те са общо 46 млн. лв. (24 млн. лв. за 2014 г. и 22 млн. лв. за 2015 г.). Според авиокомпанията обаче 10 млн. лв. от тях са недължими (6 млн. лв. за 2014 г. и 4 млн. лв. за 2015 г.).

"България ер" печели делото в Административен съд - София, като в крайна сметка това е потвърдено в края на октомври 2019 г. и от ВАС въпреки особеното мнение на съдии и на първа, и на втора инстанция.

Пак на база оспорени разходи на летището през май 2018 г. Административен съд - София, излиза с решение и за признаване на още една сума, недължима от "България ер". Този път само за 623 хил. лв. за 2016 г. от общо 21.4 млн. лв. През юни ВАС определи същото.

Накратко, досега изходът от дългогодишната съдебна сага е, че държавата и нейните дружества за пореден път показват завидни заложби да не защитават интересите си. Особено когато става въпрос за много милиони.

В краткосрочен план перспективите за прихваналата от вирусната инфекция авиация не са добри. Опасенията от епидемия приземиха част от полетите до Италия и поставиха самолетните компании в състояние на работа с нулева видимост. В малко по-стратегически план обаче националният превозвач "България ер" произведе няколко положителни новини за бъдещите си планове за развитие.

В края на миналата година беше взето решение превозвачът да открие клон "България ер - клон София чартър". В средата на февруари дойде новината за codeshare споразумение с Qatar Airways. Изпълнителният директор на компанията Янко Георгиев десетина дни по-рано съобщи за Aviation International News, че компанията възнамерява да инвестира в 15 тясно фюзелажни самолета през следващите пет години. Разговори се водили с поне двама производители, а желанието на компанията било да премине към един тип самолети по примера на нискотарифните авиокомпании, което оптимизира разходите по флота и прави превозвачите по-ефективни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    nikitovanch avatar :-|
    nikitovanch

    Не само България Еър, но и доста други компании се оплакваха против размерите и методологията за определяне на таксите на летището в описаните периоди - и са напълно прави. По стара соц традиция някакви хора на държавна заплатка и държавна службица доста на око си определяха кой за какво и колко ще плаща - както и със всичко друго под "професионалния" мениджмънт на държавата - естетвено, че ще губят дела сега.
    Надявам се с новата администрация проблемите да изчезнат.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Очевидно има такава държава, в която може да дължиш 40 млн. лв. на държавата, и съдът да каже че няма нужда да ги плащаш! Мутрите от ТИМ явно са пресметнали, че ще им излезе много по-евтино да си платят на "съдиите", отколкото дължимите такси на държавата. Очакваме и решението на ВАС на 12 Март за концесията на държавното летище в София, където мога да се обзаложа, че избраният за концесионер инвестиционен фонд също се е разплатил там, където трябва.

  • 3
    fillipova avatar :-?
    fillipova

    Държавата ще загуби още подобни дела след като няма ясни правила за определяне на събираните такси. Може би няма нищо случайно в това колко шефове на държавното летище загубиха постовете си заради доказани злоупотреби.

  • 4
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko

    Въпреки, че не плаща България Ер едвам крета финансово. Мутромениджмънтът не прощава....

  • 5
    ajb03317060 avatar :-|
    ajb03317060

    Сумата да се удържи от бюджета на съда.За съдийте по делата данъчна ревизия -сметки ,пътувания ,имоти

  • 6
    popopo avatar :-|
    popopo

    Много защитаващи ТИМ.
    И на някои във форума ли плащат.
    Много са разбира то такси.
    Проблемите са и в ТИМ и в представителите на държавата/летището.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK