Ще стане ли 2020-а годината на е-колата
Светът се готви за бум на електромобилите през следващите пет години, а тази масово излизат нови по-евтини модели
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
От години светът се готви за възход на електромобилите, които да изместят двигателите с вътрешно горене. Но засега бумът не настъпва или поне не с темповете, които много от поддръжниците на технологията желаят. Електрическата мобилност наистина е тук и продължава да се развива и расте, но видимо ще отнеме години преди е-колите да станат достатъчно масови. Но силен тласък може да бъде даден още през тази година. Защото 2020 г. ще е първата, в която ще се появяват все по-достъпни и достатъчно на брой модели, които искат да избягат от нишовия досегашен сегмент и да хвърлят ръкавицата на Tesla. Много от тях ще пристигнат и на българския пазар, който обаче засега е микроскопичен.
Според консултантската компания IHS Markit броят на предлаганите електрифицирани модели (тук се включват чисти електромобили и плъгин хибриди) за европейските потребители ще скочи от под 100 до 175 в края на тази година. До 2025 г. пък те ще са над 400, показват прогнозите на анализатори и производители. След резкия растеж от 2016 до 2018 г. от над 60% продажбите на такива коли достигнаха около 2.3 млн. през 2019 г. - съвсем леко повишение спрямо предишната година (виж инфографиката), показват данните на McKinsey&Company. Въпреки това увеличението е факт на фона на забавянето на глобалния пазар на леки автомобили от около 4.5% през миналата година. Проникването на електрифицираните коли глобално е достигнало 2.5% спрямо 0.9% през 2016 г.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
5 коментара
Ще стане същото като със смартфоните, но малко по-бавно. След 15 год никой няма да кара двг кола, само най най изпадналите като сега тия с каруците.
Спарк е ок, но хич не е евтино. Редовно плащам лев-два отгоре, докато намеря къде да го паркирам...
В Румъния има до 10 000€ субсидия за нов електрически автомобил. При бай ганьо - безплатна синя зона...
Отношението на управляващите за пореден път е буквално престъпно. При малкия брой нови коли в бг субсидията за електрички не би осакатила бюджета. Но както знаем, докато не остане празен язовирът, дейност няма. Така ще е и тук. Вместо да дадат субсидия, ше дадат парите като ни осъди ЕС за лошия въздух в София.
VW ID.3 ще е на цена от 60000лв, при 10-15к субсидия, колата би станала доста примамлива. Но ...
По-бързо ще се случат нещата, само тази пандемия за не срине световната икономика.
Аз поне 4-5 години чета как 20ХХ била годината на електрическите автомобили. Все някога ще се случи, но дали ще е в близките 10-20 години, не е много ясно
Не.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.