🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Ще стане ли 2020-а годината на е-колата

Светът се готви за бум на електромобилите през следващите пет години, а тази масово излизат нови по-евтини модели

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От години светът се готви за възход на електромобилите, които да изместят двигателите с вътрешно горене. Но засега бумът не настъпва или поне не с темповете, които много от поддръжниците на технологията желаят. Електрическата мобилност наистина е тук и продължава да се развива и расте, но видимо ще отнеме години преди е-колите да станат достатъчно масови. Но силен тласък може да бъде даден още през тази година. Защото 2020 г. ще е първата, в която ще се появяват все по-достъпни и достатъчно на брой модели, които искат да избягат от нишовия досегашен сегмент и да хвърлят ръкавицата на Tesla. Много от тях ще пристигнат и на българския пазар, който обаче засега е микроскопичен.

Според консултантската компания IHS Markit броят на предлаганите електрифицирани модели (тук се включват чисти електромобили и плъгин хибриди) за европейските потребители ще скочи от под 100 до 175 в края на тази година. До 2025 г. пък те ще са над 400, показват прогнозите на анализатори и производители. След резкия растеж от 2016 до 2018 г. от над 60% продажбите на такива коли достигнаха около 2.3 млн. през 2019 г. - съвсем леко повишение спрямо предишната година (виж инфографиката), показват данните на McKinsey&Company. Въпреки това увеличението е факт на фона на забавянето на глобалния пазар на леки автомобили от около 4.5% през миналата година. Проникването на електрифицираните коли глобално е достигнало 2.5% спрямо 0.9% през 2016 г.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    grigoo avatar :-|
    grigoo
    • - 3
    • + 2

    Ще стане същото като със смартфоните, но малко по-бавно. След 15 год никой няма да кара двг кола, само най най изпадналите като сега тия с каруците.

    Нередност?
  • 2
    nikolalala avatar :-(
    nikolalala
    • - 1
    • + 2

    Спарк е ок, но хич не е евтино. Редовно плащам лев-два отгоре, докато намеря къде да го паркирам...
    В Румъния има до 10 000€ субсидия за нов електрически автомобил. При бай ганьо - безплатна синя зона...
    Отношението на управляващите за пореден път е буквално престъпно. При малкия брой нови коли в бг субсидията за електрички не би осакатила бюджета. Но както знаем, докато не остане празен язовирът, дейност няма. Така ще е и тук. Вместо да дадат субсидия, ше дадат парите като ни осъди ЕС за лошия въздух в София.
    VW ID.3 ще е на цена от 60000лв, при 10-15к субсидия, колата би станала доста примамлива. Но ...

    Нередност?
  • 3
    tie_interceptor avatar :-|
    tie_interceptor
    • - 2

    По-бързо ще се случат нещата, само тази пандемия за не срине световната икономика.

    Нередност?
  • 4
    bbs avatar :-|
    Lord
    • + 2

    Аз поне 4-5 години чета как 20ХХ била годината на електрическите автомобили. Все някога ще се случи, но дали ще е в близките 10-20 години, не е много ясно

    Нередност?
  • 5
    vwe13527957 avatar :-|
    vwe13527957
    • + 1

    Не.

    Нередност?
Нов коментар