Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 6 мар 2020, 12:18, 4782 прочитания

Ще стане ли 2020-а годината на е-колата

Светът се готви за бум на електромобилите през следващите пет години, а тази масово излизат нови по-евтини модели

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
От години светът се готви за възход на електромобилите, които да изместят двигателите с вътрешно горене. Но засега бумът не настъпва или поне не с темповете, които много от поддръжниците на технологията желаят. Електрическата мобилност наистина е тук и продължава да се развива и расте, но видимо ще отнеме години преди е-колите да станат достатъчно масови. Но силен тласък може да бъде даден още през тази година. Защото 2020 г. ще е първата, в която ще се появяват все по-достъпни и достатъчно на брой модели, които искат да избягат от нишовия досегашен сегмент и да хвърлят ръкавицата на Tesla. Много от тях ще пристигнат и на българския пазар, който обаче засега е микроскопичен.

Според консултантската компания IHS Markit броят на предлаганите електрифицирани модели (тук се включват чисти електромобили и плъгин хибриди) за европейските потребители ще скочи от под 100 до 175 в края на тази година. До 2025 г. пък те ще са над 400, показват прогнозите на анализатори и производители. След резкия растеж от 2016 до 2018 г. от над 60% продажбите на такива коли достигнаха около 2.3 млн. през 2019 г. - съвсем леко повишение спрямо предишната година (виж инфографиката), показват данните на McKinsey&Company. Въпреки това увеличението е факт на фона на забавянето на глобалния пазар на леки автомобили от около 4.5% през миналата година. Проникването на електрифицираните коли глобално е достигнало 2.5% спрямо 0.9% през 2016 г.


Картината е по-сложна от данните за продажбите. Извън Китай и Норвегия, където потребителите се радват на щедри облекчения и субсидии, пазарът е движен от ранните купувачи, а не от масовия клиент. В САЩ например продажбите в щати като Калифорния са към 8% (електромобили и плъгин хибриди), но в други части на страната са далеч по-ниски. След като нарасна двойно през 2017 - 2018 г., делът на електрифицирани автомобили на американския пазар е едва 1.8% през 2019 г. спрямо 1.6% през 2018 г.

Изкуствено или реално търсене

Няколко фактора ще движат налагането на този тип автомобили в бъдеще. На първо място са държавните субсидии за покупка на такава кола в много страни, играещи основна роля при избора от страна на клиента. Друга са затегналите регулации в ЕС за вредни емисии, които принуждават производителите да продават повече електромобили, за да покрият изискванията. На трето място идват намаляващите цени на батериите и увеличеният преход на автомобилите на ток, които да убедят клиентите, че този тип коли си заслужават. И не на последно място е инфраструктурата за зареждане, която трябва да е удобна и сравнително бърза.



По всичко личи, че през тази година търсенето поне в Европа ще се ускори още - не само заради новите модели, но и заради увеличените субсидии в някои държави. Германското федерално правителство например обяви, че от началото на 2020 г. ще подпомага покупката на електрическа кола на цена под 40 000 евро с 6000 евро (спрямо 4000 преди), и на плъгин хибрид с 4500 евро (3000 евро преди). Схемата ще е активна до края на 2025 г. Сред нефинансовите помощи са разрешения от градските управи към собствениците за частично паркиране и безплатно влизане в центъра. Най-големият пазар на електромобили в света - Китай, пък постоянно увеличава броя на градовете си с тъй наречения congestion plan, който позволява основно на електромобили да се движат в централните части. Субсиидите несъмнено работят - Норвегия предлага данъчни отстъпки за покупка на електромобил и 46% от колите в страната са на ток. Но критиците на този модел посочват, че подобни мерки създават изкуствен пазар и без тях продажбите ще са много по-малко.

От 2021 г. в Европейския съюз окончателно влизат и новите правила, които предвиждат големи санкции за производителите, които надхвърлят средния лимит на емисии на въглероден диоксид над 95 грама на километър. Нарушилите го компании ще трябва да плащат по 95 евро на всеки грам над тази граница, умножени по общия брой на пласираните от тях коли. Ако се гледат продажбите за 2018 г., общите глоби щяха да са около 32 млрд. евро, тъй като средното ниво в ЕС е към 122 г/км. Пред Guardian анализаторът от консултантската компания Jato Dynamics Фелипе Муньос казва, че за изключително кратко време производителите трябва да се съобразят с промените и да пригодят производството си, и то при условие, че по-мощните им коли с вътрешно горене са и далеч по-печеливши.

В същото време критиците на сектора са скептични към новите правила и казват, че индустрията е лобирала за улеснения като тъй наречените суперкредити. От тях се възползват колите с емисии под 50 грама на километър, тоест всеки продаден електромобил се брои за две коли. Така автогигантите по-лесно ще покрият изискванията, макар средните им емисии все още да са над допустимите лимити.

Колкото повече...

През изминалата година безспорният номер едно на пазара на електромобили беше Tesla Model 3 с продадените над 300 000 автомобила, повече от общо следващите три най-популярни коли (виж инфографиката). Успехът му кара много от традиционните автопроизводители да се опитват да пуснат свои масови модели. Основният претендент през тази година ще е Volkswagen ID.3, чието производство вече започна в Цвикау. Колата е първата от платформата за електромобили на германския автогигант, който обяви инвестиции от десетки милиарди в нея. Очакванията на групата са производството на ID.3 да достигне 330 000 догодина, като дебютът през тази година трябва да е през лятото. Opel пък ще пусне своята електрическа Corsa-e, а съвсем скоро на пазара ще излезе и Mini Electric. Peugeot вече пусна модела си e-208, а Fiat залага на модела си 500 Electric. Цените им ще са по-ниски от досегашните подобни варианти на пазара.

Според консултанската компания Deloitte пазарът ще достигне момента на обръщане на тенденцията през 2022 г., когато общите разходи за притежаване ще се изравнят с тези на колите с двигатели с вътрешно горене. Други изследвания предвиждат, че чистата цена на електромобил ще е същата като подобен дизелов модел през 2025 г. Въпреки задаващите се все повече модели на пазара, електромобилите все още са скъпи. Според проучване на JATO Dynamics на 43 пазара от края на миналата година средната цена на дребно на кола на ток е 81% по-висока от средната на останалите автомобили, купени от потребителите.

Прогнозите за продажбите също се движат в широк диапазон. Доклад на J.P. Morgan сочи, че до 2025 г. делът на продадените електрифицирани коли ще е около 7.7% от пазара, или към 8.4 млн. автомобила. В същото време автомобилните гиганти са далеч по-оптимистични. Групата Renault Nissan например иска 20 - 30% от пласираните от нея автомобили след пет години да са електрически. До 2030 VW иска те да са 40% oт общите продажби. ВMW и Mercedes също имат подобни амбиции. "Тези компании са инвестирали толкова много, че вече не могат просто да казват, че ще отнеме още много време", заяви пред сп. Quartz Свен Бейкер от консултантската компания Silicon Valley Mobility

А България...

На фона на глобалния растеж и оптимистични прогнози на повечето производители българският пазар е извън масовите тенденции. Една от причините е, че продажбите на нови автомобили са значително по-малко от тези на употребявани и в повечето случаи стари и цапащи. Другата е, че тук покупката на коли на ток не е субсидирана, макар и да има облекчения за паркиране в някои от големите градове за чистите електромобили (без хибриди).

Броят на леките коли на ток по българските пътища през 2019 г. достигна 1185 (109 от тях са Tesla) - увеличение от 67% спрямо предишната година. Може би най-големият купувач на електромобили в България е услугата за споделена мобилност Spark, която през миналата година е увеличила автопарка си със 150 автомобила, а през февруари тази година добави още 80 и вече има над 350 общо. Повишение има и при хибридите, като данните на КАТ показват, че при леките коли броят им е скочил с почти 2400 автомобила до общо 7735. Макар и от ниска база, растежът ще продължи и през тази година заради новите модели, като например за ID.3 имаше записани предварително и български клиенти.

Капитал #9

Текстът е част от брой 9 на седмичния Капитал (6 - 12 март). В броя ще прочетете още:

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 40 прочитания

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Засега няма съкращения на работещи в бранша

2 апр 2020, 333 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Фабрики в стрес

Автопроизводителите вече усещат спад в продажбите, а по веригата той ще бъде внесен и в българските поддоставчици

Още от Капитал
Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10