Търговците на храни: Без паника
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Търговците на храни: Без паника

Търговците на храни: Без паника

Веригите не очакват проблеми с доставката на продукти

Мара Георгиева
6988 прочитания

© Цветелина Белутова


През миналата седмица страхът от коронавируса и евентуален бъдещ период на карантина у дома доведе до презапасяване с пакетирни дълготрайни продукти и поизпразни някои щандове в търговските обекти. От Министерството на икономиката съобщиха за "Капитал", че "след първоначалния наплив към веригите в средата на миналата седмица в събота и неделя вече е налице трайно успокоение" в пазаруването. От министерството твърдят също, че в стоковите борси и тържищата "почти няма увеличение на търсенето". В един-единствен ден имало "повишено търсене на леща, но и то е нормализирано", а "ръст на цените не се отчита никъде".

В България

Дипломатични са и коментарите, които дадоха за "Капитал" от мениджмънта на някои от големите търговски вериги. От "Кауфланд" заявиха, че "към момента не наблюдават извънредна ситуация при пазаруване" и че веригата "отговаря на търсенето и покрива нуждите на клиентите с нормален ритъм".

От "Лидл" обобщиха, че в последните дни "има някакво завишаване на потреблението", но "тъй като покрай празниците - Сирни Заговезни и евентуално слетите почивни дни около 3 март, обикновено се наблюдава повишено потребление", не могат да кажат дали и на какво се дължи това повишение.

"Изменението в поведението на клиентите ни спрямо предходен период е регистрирано, но и планирано от нас. То се дължи на спецификата на периода от празнични и почивни дни и дълъг уикенд", коментира Албена Георгиева, главен оперативен директор на "Билла България". Тя съобщи, че компанията е в сътрудничество с Министерството на икономиката и му предоставя ежедневно данни за потреблението на клиентите на веригата.

Коментарът от веригата "Фантастико" обаче е много конкретен и подробен. "В последните дни наистина има засилено търсене на определени стоки в магазините на компанията: варива, макаронени изделия, брашно, олио, консерви, кафе. Данните за периода 24.02 - 01.03.2020 г. показват сериозно увеличение на продажбите на определени стоки в сравнение с предходната седмица (17 - 23.02.2020 г.). При варивата имаме общ ръст от над 150%. Най-силно търсен е бил бобът - продажбите му са скочили с близо 300%, а при лещата с над 200%", коментира за "Капитал" Светослав Гаврилов, изпълнителен директор на "Фантастико". Според него силно е било търсенето и на основните хранителни стоки - брашно, захар, мая, олио, оцет, сол, които отбелязват 120% ръст, а продажбите на брашно са били почти три пъти повече от тези в предходната седмица. "При олиото увеличението е със 150%, а при захарта със 70%. Отчитаме ръст при макаронените изделия с 90%. Повишени са покупките на консерви с 36%. На първо място в тази група са консервите с готови ястия с ръст от 150%", посочва още Светослав Гаврилов.

При нехранителни стоки най-силно търсени са били мартениците. "Ръстът в продажбите им е над 300%. Това ни кара да мислим, че повечето от клиентите ни следват обичайния си ритъм на живот независимо от информациите за коронавируса", обобщава Гаврилов. И уточнява, че мениджърският екип на "Фантастико" следи всекидневно продажбите и е готов да отговори на търсенето. "На този етап няма нещо, което да ни тревожи във връзка с доставките. За някои от стоките завишихме заявките към доставчиците и на този етап не очакваме недостиг на продукти. Възможно е забавяне с някои артикули, произвеждани в Китай, но те не са основни стоки и са пренебрежимо малко за асортимента на нашите супермаркети", казва Светослав Гаврилов.

В хипермаркет "Едеа" в Русе също отчитат повишена потребителска активност към определен тип трайни стоки от първа необходимост: брашно, захар, олио и др. "Засега това не се отразява на организацията ни на работа. Анализираме непрeкъснато ситуацията, за да можем да реагираме при нужда. Зависим от доставчиците, но засега смятаме, че ще можем да покрием потреблението, тъй като наличностите в складовете не са изчерпани. Проблемът е, че се появяват трудности при транспортните фирми и може би това ще даде някакво отражение в бъдеще", коментира Свилен Александров, директор "Бизнес развитие" на "Едеа ритейл".

По света

Коронавирусът засяга международните операции и вериги на доставки и на редица търговци на дребно. Към напрежението допринася и фактът, че редица международни вериги са затворили вратите на магазините си в цял Китай. Най-големият търговец на дребно в света Walmart очаква тежък финансов удар през първото тримесечие на годината в резултат от епидемията. Същевременно обаче компанията засилва партньорството си с китайската компания за доставки Dada-JD Daojia. По отношение на прекъсването на веригата за доставки главният изпълнителен директор на търговския гигант Macy's Джефри Дженет заяви, че "не очаква драматични смущения", тъй като търговската война между САЩ и Китай е помогнала на компанията да преосмисли отношенията с доставчиците си от азиатската страна още през миналата година.

Затруднения вследствие на спада при потребителското търсене и потребление изпитват още търговската верига за строителни материали Home Depot, луксозните модни марки като Burberry, както и вериги за бързо хранене като McDonald's, KFC, Starbucks, Taco Bell и други.

По темата работи и Пламена Кацарова

През миналата седмица страхът от коронавируса и евентуален бъдещ период на карантина у дома доведе до презапасяване с пакетирни дълготрайни продукти и поизпразни някои щандове в търговските обекти. От Министерството на икономиката съобщиха за "Капитал", че "след първоначалния наплив към веригите в средата на миналата седмица в събота и неделя вече е налице трайно успокоение" в пазаруването. От министерството твърдят също, че в стоковите борси и тържищата "почти няма увеличение на търсенето". В един-единствен ден имало "повишено търсене на леща, но и то е нормализирано", а "ръст на цените не се отчита никъде".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    drakon avatar :-|
    Vassil Stoychev

    Паниката е сериозно нещо. За първи път от началото на 90-те видях празни рафтове в големи магазини в Пловдив. Интересно бе, че хората не купуваха толкова брашно, колкото макарони (наблюдението е за Била и Лидл в центъра). Както и най-евтиното месо (пилешко).

  • 2
    popof avatar :-|
    popof

    Има добри и лоши новини. Добрите са, че нещата рано или късно ще се оправят! А лошите - че преди това, ситуацията най-вероятно ще се влоши допълнително.

    Ние преживяваме изключително необичаен период, когато усилията за борба с коронавируса закриват все по-голям брой бизнеси и лични дейности, които приемаме за даденост.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK