Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 мар 2020, 17:16, 3710 прочитания

Българският клон, който стана европейски

Огромният растеж на победителя в IT класацията "ДейтаАрт" се дължи на преобразуване на местния офис в континентален

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Визитка

Име: "ДейтаАрт Юръп"
Създадена: 2016 г.
Собственик: DataArt
Управител: Денис Юхно
Превръщането на българския офис в европейски такъв води до над четирикратен скок в приходите до 8.86 млн. лв.
Няма много начини, по които може да се постигне огромен растеж на приходите на една компания. Най-честият случай е органичен растеж на по-млади компании, но има и изключения: например да превърнеш регионалния си развоен център в континентален. Такъв е случаят на DataArt, американската компания, чийто български офис отбелязва най-голям ръст сред българските дружества в IT сферата за 2018 г. Казано накратко, в рамките на година фирмата се преструктурира и "ДейтаАрт България" се превръща в "ДейтаАрт Юръп".

Промяната се изразява в цялостната дейност на компанията за България - офисът вече не е само развоен център, но и търговски клон, който отговаря предимно за държави от Европейския съюз. Ръстът на българското дружество - над четирикратен скок до 8.86 млн. лв. приходи и 2 млн. лв. печалба, идва на фона на общо 140 млн. долара приходи на глобалната DataArt.


"Преструктурирането на офиса беше следствие от пазарните условия и увеличаването на клиентите на компанията от държави в ЕС. За голяма част от тях е важно да имат финансови взаимоотношения с друга държава от ЕС, каквато е България.Това доведе до логичния избор българският офис да заработи освен като развоен център и като търговски офис", коментира пред "Капитал" Денис Юхно, управител на "ДейтаАрт Юръп".

Защо България

Превръщането на български офис на софтуерна компания, която разработва решения за клиенти, в по-голям хъб, от вече няколко години насам звучи като логично решение. Повечето компании в сектора се разширяват както като брой служители, така и като брой клиенти и вече е масово установено мнението, че коктейлът от членство в ЕС, добри специалисти и сравнително по-ниски разходи, отколкото в западните страни, ще продължи да носи дивиденти за България. В случая на DataArt става дума за компания, която има големи офис центрове още в Ню Йорк, Лондон, Мюнхен и Цуг (Швейцария), с общо над 3000 служители по света.

Фирмата разработва различни типове решения - от цялостна разработка на продукти, през киберсигурност и миграция към облачни услуги до дигитална трансформация и поддръжка. Индустриите, в които оперира DataArt, са предимно финансовият сектор, медии, интернет на нещата и търговия на дребно. Сред клиентите на компанията са Nasdaq, Skyscanner, Travelport, Ocado, Betfair и Meetup.



"Дейността на DataArt за България е свързана с аутсорсинг услуги и търговска дейност. В локалния ни офис работят специалисти в различни технологии и направления - Java, Javascript, DevOps, QA, .NET, Project Management, бизнес анализатори, уеб програмисти и т.н. Структурата на компанията е такава, че географското разделение е условно и работим съвместно и доста активно с колегите ни от останалите офиси", казва Юхно.

Добавя, че според него България има много преимущества. "Въпреки че конкуренцията при търсенето и наемането на софтуерни инженери тук е доста голяма, България, и в частност София, си остава изключително добро място, в което една софтуерна компания да отвори развоен център", казва още Юхно. Като пример за някои от позитивите на България дава традициите в образованието по отношение на компютърни науки, които заедно с частните академии, наложили се през последното десетилетие, успяват да осигурят качествени специалисти.

Разбира се, проблемът в това уравнение е познат: те не са достатъчно на брой за всички компании и конкуренцията за тях сред IT фирмите в страната е ожесточена. "Със сигурност наемането на кадри не е лесна задача, но не бих казал, че е непосилна. Далеч по-трудно е една компания да задържи служителите си и именно в тази посока насочваме усилията си в DataArt", казва Юхно. Добавя, че финансовият аспект все още е водещ за новите кадри, но за хората в екипа на фирмата все повече придобиват значение и други фактори като липса на стриктна йерархия, проектите, по които се работи, както и технологиите, които разработват екипите. "Дори и къде се намира офисът на компанията", добавя той.

В търсене на двойно разрастване

Българският офис на компанията работи от 2016 г., което го прави един от по-младите клонове на фирмата, основана през 1997 г. Юхно казва, че офисът се разраства динамично от гледна точка на извършвани дейности и в същото време продължава активно да наема хора. "В момента сме около 40 души, като целта ни е броят им да се удвои до края на следващата година."

Освен кадри от България компанията се опитва да привлече към местния си офис и специалисти от чужбина, които имат желание да работят в страната. Според Юхно интересът по отношение на постоянна или временна релокация е голям, най-вече от Русия и Украйна, откъдето е и самият Юхно.
Очакванията на компанията и за глобалния бизнес, и за регионалния клон са оптимистични.

Заради растежа и еднократния ефект, породен от преструктурирането, развитието на фирмата, поне по отношение на ръст на приходите във финансовите отчети, ще отбележи забавяне в темповете си на растеж. "Очакваме през 2019 г. да имаме устойчив ръст на приходите между 10 и 15% на глобално ниво, а за България дори по-висок. Тази година е много ключова за развитието на компанията, тъй като екипът в София се разраства, а в глобален план компанията вече достига над 3000 служители", казва Юхно.

"Усилията ни в бъдеще са насочени към разрастване на офиса в София от гледна точка на брой служители и запазване на устойчив ръст на приходите и броя клиенти. Ще продължим да сме активни и в организирането на конференции, семинари и обучения, както досега", завършва той.

Гепард

Текстът е част от специалното издание "Гепард". Изданието е включено в абонаментния план Капитал PRO, но може да бъде закупено и самостоятелно тук.

В списанието класираме най-бързорастящите малки и средни предприятия в страната. Представени са данни за развитието на различни сектори от икономиката, както и фирмени профили на избрани компании. В подреждането през 2019 г. попадат 2269 компании от 28-те региона, класирани на национално ниво, по региони и по сектори.

Вижте още или купете изданието.

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 159 прочитания

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Засега няма съкращения на работещи в бранша

2 апр 2020, 369 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Мебелен растеж по поръчка

В секторната класация в "Гепард" отново влизат производители с традиции и наложени търговски марки

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10