В сряда вечерта американският президент Доналд Тръмп изненадващо обяви 30-дневно ограничение за пътувания до САЩ от Европа. Забраната е валидна за 26 страни на континента с изключение на Великобритания, България, Румъния, Хърватия, Ирландия и Кипър. Очаквано, големите потърпевши от това решение ще бъдат авиокомпании. Акциите на редица превозвачи като компанията майка на British Airways - IAG, германската Lufthansa и френската Air France-KLM отчетоха двуцифрени спадове в края седмицата.
Решението на Тръмп задълбочава проблемите на сектора, като същевременно увеличава натиска върху правителствата да отпуснат финансова помощ на индустрията. Ограниченията за пътуване ще засегнат трансатлантическите полети, които са в основата на бизнеса на големите превозвачи, пише Reuters. Тези маршрути представляват между 20 и 30% от приходите на големите авиокомпании в Европа, както и съществена част от печалбата им. Анализаторът от Credit Suisse Нийл Глин смята, че забраната за пътувания от Европа до САЩ ще доведе до дори още по-големи съкращения в сектора, който вече оперира с намален капацитет заради спрените полети до огнища на заразата като Китай и Италия. Последните прогнози от миналата седмица бяха, че авиационният бизнес ще се лиши от приходи за 113 млрд. долара през тази година заради пандемията от коронавирус, но най-вероятно сумата ще нарасне значително.
Акциите на скандинавската Norwegian Air се сринаха с близо 25% след новините, а тези на силно зависимата от американския пазар Icelandair паднаха с 18.4%. Логично е да се направи сравнение с пазара с Китай, където местните авиокомпании отчитат загуба за февруари в размер на 20.96 млрд. юана (3 млрд. долара) заради разпространението на коронавируса, което удари силно търсенето.
"Забраната ефективно спира пътуванията от шенгенското пространство до САЩ - това най-вероятно ще има по-голямо въздействие върху превозвачите, отколкото спирането на полетите от и до Китай по-рано тази година", коментира анализаторът от Bernstein Даниел Рьоска.
Решението на САЩ идва в момент, в който авиокомпаниите вече се затрудняват да отговорят на глобалния спад в пътуванията, за справяне с който най-вероятно ще е необходима държавна помощ. "Необходими са мерки от много правителства - това може да доведе до тотален срив на пазара", коментира президентът на Съюза на пилотите в Норвегия Ингве Карлсен. Европейският съюз ще публикува насоки за държавна помощ за авиоиндустрията в петък.
Последствия и в САЩ
Американските превозвачи също ще бъдат засегнати от мерките. American Airlines е в сравнително добра позиция заради партньорството си с British Airways и значително по-високия трафик към и от Великобритания, докато Air France-KLM и Lufthansa, които си партнират съответно с Delta Air Lines и United Airlines, ще бъдат по-силно засегнати.
Американските превозвачи вече бяха намалили броя на полетите си до Италия, но ще пострадат заради по-ниското търсене на полети от дестинации като Франция и Германия. Забраната за пътуване ще окаже влияние и на потреблението на европейските туристи в САЩ. През март 2019 г. посетителите от Европа са представлявали 29% от всички пристигащи в страната, като са похарчили сумарно 3.4 млрд. долара по време на пребиваването си.
"Временно спирането на пътуванията от Европа ще засили и без това тежкото въздействие на коронавируса върху туристическата индустрия и 15.7 млн. американци, чиито работни места зависят от пътуванията", заяви президентът на американската туристическа асоциация Роджър Доу.
Остра реакция
Европейският съюз в типичния си стил реагира само вербално, което на практика не води до никакъв резултат и подкрепа за авиокомпаниите.
"Европейският съюз е против решението на САЩ за забраната за влизане в страната на чужденци от Европа", коментираха председателите на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и на Европейския съвет Шарл Мишел в съвместно изявление.Те добавят, че ЕС не одобрява факта, че решението на САЩ е взето едностранно и без консултации. В изявлението се добавя, че ЕС предприема "силни" мерки, за да ограничи разпространението на коронавируса. "Разпространението на болестта е световна криза, която не е ограничена според континентите и която изисква сътрудничество, а не едностранни действия", смятат лидерите. Американският президент аргументира мярката като "защита от разпространението на заболяването, тъй като ЕС се провали в предприемането на същите предпазни мерки".
В сряда вечерта американският президент Доналд Тръмп изненадващо обяви 30-дневно ограничение за пътувания до САЩ от Европа. Забраната е валидна за 26 страни на континента с изключение на Великобритания, България, Румъния, Хърватия, Ирландия и Кипър. Очаквано, големите потърпевши от това решение ще бъдат авиокомпании. Акциите на редица превозвачи като компанията майка на British Airways - IAG, германската Lufthansa и френската Air France-KLM отчетоха двуцифрени спадове в края седмицата.
Решението на Тръмп задълбочава проблемите на сектора, като същевременно увеличава натиска върху правителствата да отпуснат финансова помощ на индустрията. Ограниченията за пътуване ще засегнат трансатлантическите полети, които са в основата на бизнеса на големите превозвачи, пише Reuters. Тези маршрути представляват между 20 и 30% от приходите на големите авиокомпании в Европа, както и съществена част от печалбата им. Анализаторът от Credit Suisse Нийл Глин смята, че забраната за пътувания от Европа до САЩ ще доведе до дори още по-големи съкращения в сектора, който вече оперира с намален капацитет заради спрените полети до огнища на заразата като Китай и Италия. Последните прогнози от миналата седмица бяха, че авиационният бизнес ще се лиши от приходи за 113 млрд. долара през тази година заради пандемията от коронавирус, но най-вероятно сумата ще нарасне значително.
1 коментар
Така или иначе хората спряха да пътуват, това е само допълнителна политика да ограничи самолетните пътувания на хора, разпространители на вируса. Каргото и стоките до колкото разбирам не са ограничени. Струва ми се правилно. Това което чакаме е по топло време в северното полукълбо и евентуално ваксина по късно през годината. Ще видим.