Как се отразява на авиокомпаниите забраната за пътувания от Европа до САЩ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как се отразява на авиокомпаниите забраната за пътувания от Европа до САЩ

Reuters

Как се отразява на авиокомпаниите забраната за пътувания от Европа до САЩ

Мярката е валидна за 26 страни на континента с изключение на Великобритания, България, Румъния, Хърватия, Ирландия и Кипър

Пламена Кацарова
2840 прочитания

Reuters

© Reuters


В сряда вечерта американският президент Доналд Тръмп изненадващо обяви 30-дневно ограничение за пътувания до САЩ от Европа. Забраната е валидна за 26 страни на континента с изключение на Великобритания, България, Румъния, Хърватия, Ирландия и Кипър. Очаквано, големите потърпевши от това решение ще бъдат авиокомпании. Акциите на редица превозвачи като компанията майка на British Airways - IAG, германската Lufthansa и френската Air France-KLM отчетоха двуцифрени спадове в края седмицата.

Решението на Тръмп задълбочава проблемите на сектора, като същевременно увеличава натиска върху правителствата да отпуснат финансова помощ на индустрията. Ограниченията за пътуване ще засегнат трансатлантическите полети, които са в основата на бизнеса на големите превозвачи, пише Reuters. Тези маршрути представляват между 20 и 30% от приходите на големите авиокомпании в Европа, както и съществена част от печалбата им. Анализаторът от Credit Suisse Нийл Глин смята, че забраната за пътувания от Европа до САЩ ще доведе до дори още по-големи съкращения в сектора, който вече оперира с намален капацитет заради спрените полети до огнища на заразата като Китай и Италия. Последните прогнози от миналата седмица бяха, че авиационният бизнес ще се лиши от приходи за 113 млрд. долара през тази година заради пандемията от коронавирус, но най-вероятно сумата ще нарасне значително.

Акциите на скандинавската Norwegian Air се сринаха с близо 25% след новините, а тези на силно зависимата от американския пазар Icelandair паднаха с 18.4%. Логично е да се направи сравнение с пазара с Китай, където местните авиокомпании отчитат загуба за февруари в размер на 20.96 млрд. юана (3 млрд. долара) заради разпространението на коронавируса, което удари силно търсенето.

"Забраната ефективно спира пътуванията от шенгенското пространство до САЩ - това най-вероятно ще има по-голямо въздействие върху превозвачите, отколкото спирането на полетите от и до Китай по-рано тази година", коментира анализаторът от Bernstein Даниел Рьоска.

Решението на САЩ идва в момент, в който авиокомпаниите вече се затрудняват да отговорят на глобалния спад в пътуванията, за справяне с който най-вероятно ще е необходима държавна помощ. "Необходими са мерки от много правителства - това може да доведе до тотален срив на пазара", коментира президентът на Съюза на пилотите в Норвегия Ингве Карлсен. Европейският съюз ще публикува насоки за държавна помощ за авиоиндустрията в петък.

Последствия и в САЩ

Американските превозвачи също ще бъдат засегнати от мерките. American Airlines е в сравнително добра позиция заради партньорството си с British Airways и значително по-високия трафик към и от Великобритания, докато Air France-KLM и Lufthansa, които си партнират съответно с Delta Air Lines и United Airlines, ще бъдат по-силно засегнати.

Американските превозвачи вече бяха намалили броя на полетите си до Италия, но ще пострадат заради по-ниското търсене на полети от дестинации като Франция и Германия. Забраната за пътуване ще окаже влияние и на потреблението на европейските туристи в САЩ. През март 2019 г. посетителите от Европа са представлявали 29% от всички пристигащи в страната, като са похарчили сумарно 3.4 млрд. долара по време на пребиваването си.

"Временно спирането на пътуванията от Европа ще засили и без това тежкото въздействие на коронавируса върху туристическата индустрия и 15.7 млн. американци, чиито работни места зависят от пътуванията", заяви президентът на американската туристическа асоциация Роджър Доу.

Остра реакция

Европейският съюз в типичния си стил реагира само вербално, което на практика не води до никакъв резултат и подкрепа за авиокомпаниите.

"Европейският съюз е против решението на САЩ за забраната за влизане в страната на чужденци от Европа", коментираха председателите на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и на Европейския съвет Шарл Мишел в съвместно изявление.Те добавят, че ЕС не одобрява факта, че решението на САЩ е взето едностранно и без консултации. В изявлението се добавя, че ЕС предприема "силни" мерки, за да ограничи разпространението на коронавируса. "Разпространението на болестта е световна криза, която не е ограничена според континентите и която изисква сътрудничество, а не едностранни действия", смятат лидерите. Американският президент аргументира мярката като "защита от разпространението на заболяването, тъй като ЕС се провали в предприемането на същите предпазни мерки".

В сряда вечерта американският президент Доналд Тръмп изненадващо обяви 30-дневно ограничение за пътувания до САЩ от Европа. Забраната е валидна за 26 страни на континента с изключение на Великобритания, България, Румъния, Хърватия, Ирландия и Кипър. Очаквано, големите потърпевши от това решение ще бъдат авиокомпании. Акциите на редица превозвачи като компанията майка на British Airways - IAG, германската Lufthansa и френската Air France-KLM отчетоха двуцифрени спадове в края седмицата.

Решението на Тръмп задълбочава проблемите на сектора, като същевременно увеличава натиска върху правителствата да отпуснат финансова помощ на индустрията. Ограниченията за пътуване ще засегнат трансатлантическите полети, които са в основата на бизнеса на големите превозвачи, пише Reuters. Тези маршрути представляват между 20 и 30% от приходите на големите авиокомпании в Европа, както и съществена част от печалбата им. Анализаторът от Credit Suisse Нийл Глин смята, че забраната за пътувания от Европа до САЩ ще доведе до дори още по-големи съкращения в сектора, който вече оперира с намален капацитет заради спрените полети до огнища на заразата като Китай и Италия. Последните прогнози от миналата седмица бяха, че авиационният бизнес ще се лиши от приходи за 113 млрд. долара през тази година заради пандемията от коронавирус, но най-вероятно сумата ще нарасне значително.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Така или иначе хората спряха да пътуват, това е само допълнителна политика да ограничи самолетните пътувания на хора, разпространители на вируса. Каргото и стоките до колкото разбирам не са ограничени. Струва ми се правилно. Това което чакаме е по топло време в северното полукълбо и евентуално ваксина по късно през годината. Ще видим.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK