Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
16 мар 2020, 16:36, 7475 прочитания

Красен Кюркчиев: Пътят на доставките трябва да е отворен. Засега нямаме проблеми

Кризата ни дава приятни възможности и в Ню Йорк например продажбите ни се разрастват по-бързо от коронавируса, казва собственикът на компанията за бързооборотни стоки "Фикосота" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Красен Кюркчиев е управител и собственик на компанията за бързооборотни стоки "Фикосота", която произвежда от сапуни, през тоалетна хартия, до храни. Той стартира и дарителска кампания, която да финансира болницата в Шумен, където са шестте завода на групата. Красен Кюркчиев и брат му - Жечко Кюркчиев, управител и собственик на друга голяма компания в региона - "Теси", дариха 100 хил. лв.

Какви промени в бизнеса на "Фикосота" наложи извънредната ситуация с коронавируса?


- Според мен азиатците се справиха с коронавируса по начин, по който европейците и САЩ няма да могат. Вече говорим за ограничаване на щети, а не за това дали ще има щети. Щетите гарантират икономически крах, който може да бъде по-страшен от това да се заразят 70% от хората, тъй като, както стана известно, вирусът не е чак толкова смъртоносен.

От следващата седмица работещите във "Фикосота", които са на възраст над 60 години, ще бъдат пуснати в отпуск. Факт е, че вече не говорим за печалба, а за това как да загубим по-малко. А много компании ще мислят как изобщо да оцелеят. Ще трябва да свикваме с мисълта, че колегата ни в момента е заразен, но това не е присъда, не е проказа. Още преди 20 дни спряхме фирмените командировки. В офисите ни служителите работят на метър и половина разстояние. Но най-голяма ми грижа са мерките за хората във фабриките, където нивата на защита се вдигат всеки ден и все ми се струват недостатъчни. Автобусите за превоз на работещите се дезинфекцират регулярно, доскоро нямаше маски и ръкавици, но вече сме осигурили. Най-вероятно всички ще си преболедуваме този коронавирус.

Как се отрази на бизнеса ви истерията с изкупуването на тоалетната хартия?



- На настроението ми - много добре. Всеки ден получавам клипчета, че "Емека" купува "Гугъл". Тоалетната хартия е част от бизнеса ни и не е най-голямата. Продажбите й се увеличиха и на българския, и на румънския пазар. Но, ако приемем условно, че бизнесът ни е 300 единици, а тоалетната хартия 50, това, че продажбите са нараснали до 70 единици за една седмица, не е голямо събитие. Имаме добри позиции във всички категории, в които оперираме - и при хартиените продукти, и при почистващите, и при пакетираните храни. За нас е важно продажбите да вървят добре не само в България, но и на задграничните ни пазари.

Има ли проблем с доставките от и за чужбина заради коронавируса?

- През границите почти нямаме проблеми, но Албания например беше затворила. Има истерия. Има неясноти. Трябва да можем да се грижим за продуктите си, които минават през границите на ЕС. Пътят трябва да е отворен за движение на доставките в двете посоки - и със суровини, и с готови продукти. Добре, ще спрем живота за две седмици, докато трае извънредното положение.

На нас това не ни се отразява особено, защото супермаркетите работят, а те са ни основен канал. Но държавата трябва да изготви правила, за да може бизнесът да се върне на сцената след края на извънредното положение.

Предвиждате ли да навлезете в други продуктови категории - например производство на маски?

- Абсурд. Няма да правим пари от кризата. Няма да използваме кризата, за да си променяме бизнес поведението и продуктовото портфолио. Но е факт, че кризата ни дава приятни възможности. В Ню Йорк например, където продаваме продукти с девет фирмени бранда, продажбите ни се разрастват по-бързо от коронавируса. Кризата отваря възможности клиентите да ни опознаят по-добре.

Как ще се изразходват средствата от дарителския фонд, който създадохте с Жечко Кюркчиев?

- Идеята е да направим така, че ръководството на болницата да има мигновен достъп до финансиране на местно ниво. Ако болницата реши, че трябва да закупи маски например, нека да може да го направи веднага, без да чака одобрение и без да се страхува, дори и ако ги купи на двойна или тройна цена от приемливата, дори и да не са им нужни в момента. Знам, че държавата има пари, знам, че ЕС също отпуска средства за борба с коронавируса, но разпределянето им изисква процедури. А чрез фонда даваме възможност на управителите на болницата да могат да действат бързо, да могат да грешат, да не се страхуват, че може да ги обвиняват за грешни решения. Шефът на болницата според мен трябва да има комфорта да сбърка в такава извънредна и непозната досега ситуация, да може да реагира на момента без угроза от санкции. Да уточня, че не съм против правилата и процедурите, просто ситуацията сега няма аналог. Впечатлен съм от действията на държавата и институциите, взети са свръхмерки, но те трябва да отидат и до общините. Чест им прави на кметовете на Шумен и Бургас, че вземат много сериозни мерки за влизане в града.

Как ще се управляват средствата във фонда?

- Дарителският фонд е отворен към бизнеса в региона. Ако някой иска да запази бизнеса си, сега е моментът да действа. Ние искаме да си запазим бизнеса и живота. Фондът не е наш, личен, парите ще се управляват от кризисния щаб, но ще държа да знам как.

Интервюто взе Мара Георгиева
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 195 прочитания

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Засега няма съкращения на работещи в бранша

2 апр 2020, 373 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Европейски авиокомпании намаляват полетите си с до 90%

Ако кризата с коронавируса продължи още 2-3 месеца, се очакват фалити на превозвачи, предупреви IATA

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Шоу по време на пандемия

Как културата и шоубизнесът се променят насред постоянните трусове

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10