Автомобилните заводи в Европа спират работа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобилните заводи в Европа спират работа

Продажбите на нови коли спадат рязко

Автомобилните заводи в Европа спират работа

Това ще има последици и за българските предприятия от автомобилната индустрия

Ивайло Станчев
9828 прочитания

Продажбите на нови коли спадат рязко

© Reuters


Повечето автомобилни производители в Европа обявиха, че ще предприемат стъпки за спиране на производството и затваряне на заводите си в най-засегнатите от коронавируса страни. Проблемът е не само че трудно може да се осигури безопасността на служителите, но и че има нарушения във веригите на доставки, а най-вече заради почти замръзналото търсене.

До дни тези мерки ще засегнат и редица български предприятия, които произвеждат части за автоиндустрията. Така, въпреки призивите на правителството за продължаване на стопанския живот, може да се окаже, че хиляди хора трябва да бъдат пуснати в принудителна отпуска. А това ще има и последващи ефекти, които ще засегнат транспорт, логистика и т.н.

Засега плановете са спирането на автоиндустрията в Европа да е до края на месеца, но ако няма спад в разпространението на Covid-19, мерките може да бъдат продължени.

Кой затваря

По информация на Financial Times френската група PSA, която притежава марките Peugeot, Citroën, Opel и Vauxhall, заяви, че ще затвори всички свои европейски централи, включително във Великобритания. Италианският Fiat Chrysler ще спре дейността на осем свои завода, шест от които на Апенините.

Volkswagen, който е най-големият производител на автомобили в света, също обяви, че може да затвори производствените си линии заради прекъсването на веригите за доставки. Заводът на германския производител във Волфсбург ще бъде затворен до дни, ако групата не успее да замени части от италиански и испански доставчици.

Подобни мерки се обмислят още от Renault, Ford и Nissan. Заради обявеното извънредно положение в Бавария е възможно и BMW да ограничи дейността си.

Очакванията са в следващите дни ситуацията да се влоши допълнително с въвеждането на още по-строги мерки в различните страни.

Трудностите безспорно ще се отразят на доставчиците на автомобилни компоненти в България. В сферата работят около 230 компании, които правят софтуер и хардуер за почти всеки автомобилен гигант. Заетите в индустрията са над 60 000 души. По неофициална оценка приходите им за последната отчетена засега година - 2018, са почти 10% от БВП.

В същото време Китай отваря

През януари и февруари в Китай също бяха спрени доста автомобилни производства заради коронавируса. Повече от тях обаче вече отвориха и се опитват да възстановят дейността си. Това отчасти ще е възможно, ако и вътрешното търсене в Китай се възстанови.

Що се отнася до доставките към Европа, на този етап те не изглеждат толкова важни за китайските заводи. Европейските фабрики на VW например имат повече доставчици от Испания и Италия, отколкото от Азия, и именно затова сега изпитват проблем с веригата на доставки.

По-големият проблем за автопроизводителите обаче остава резкият спад на търсенето на нови коли. Заради наложената карантина, ограничените пътувания и несигурността продажбите са почти замръзнали от началото на март.

Повечето автомобилни производители в Европа обявиха, че ще предприемат стъпки за спиране на производството и затваряне на заводите си в най-засегнатите от коронавируса страни. Проблемът е не само че трудно може да се осигури безопасността на служителите, но и че има нарушения във веригите на доставки, а най-вече заради почти замръзналото търсене.

До дни тези мерки ще засегнат и редица български предприятия, които произвеждат части за автоиндустрията. Така, въпреки призивите на правителството за продължаване на стопанския живот, може да се окаже, че хиляди хора трябва да бъдат пуснати в принудителна отпуска. А това ще има и последващи ефекти, които ще засегнат транспорт, логистика и т.н.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    qjd24566910 avatar :-|
    Тангра

    Имат, спират!
    Където няма производство, няма какво да се спре!

  • 2
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Тангра":

    За съжаление в България има доста производство, а индустриалните продукти с най-висока стойност зависят точно от транспортната промишленост.

  • 3
    aussie avatar :-|
    aussie

    Като се застреляш сам в крака какво очакваш да стане???


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK