Красен Кръстев: Очакваме поръчките масово да спрат до 2-3 седмици
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Красен Кръстев: Очакваме поръчките масово да спрат до 2-3 седмици

Красен Кръстев

Красен Кръстев: Очакваме поръчките масово да спрат до 2-3 седмици

Управителят на машиностроителната компания "Мекалит България" пред "Капитал"

11540 прочитания

Красен Кръстев

© Георги Кожухаров


"Мекалит България" е дъщерно дружество на германската фамилна компания Mecalit, която произвежда компоненти за бяла техника, както и автомобилни части като доставчик второ ниво. Сред клиентите й са гиганти като Bosch, Siemens, Liebherr, Miele, BHTC, Osram и др. Българското предприятие беше изградено, за да доставя компоненти за завода на Liebherr край Пловдив, но с годините разшири дейността и клиентите си. Преди две години "Мекалит" създаде и смесено предприятие с китайската VEM, което вече произвежда матрици в изграденото в съседство до завода хале. За 2018 г. приходите на "Мекалит" нарастват с 19% до 18.7 млн. лв., печалбата е 636 хил. лв. В компанията в момента работят около 160 души.

Изпитвате ли проблем с доставките в сегашната ситуация?

- С много доставки започнахме да имаме затруднения. По някои граници има по 20 - 30 км опашки от камиони, а шофьорите вече отказват да тръгват, защото не знаят къде ще останат. Това, което беше в централните складове в Европа, вече се изчерпва, защото цялата логистична верига е затруднена.

Имате ли отказани поръчки?

- Засега работим нормално, но всичките големи автомобилни производители затвориха заводите си, което означава, че неизбежно и към нас поръчките ще спрат. Веригата не секва веднага - първо спира големият, седмица или 10 дни по-късно - преките му доставчици, след още толкова и поддоставчиците. Всички заводи, които ползват части от стотиците заводи в България, основно автомобилни, са замръзнали. Очакваме до 2-3 седмици масово да спрат поръчките към нас, а оттам нищо хубаво не следва. Ще направим малко запаси и ще започнем да изключваме мощностите. Спад ще има и в другия ни бизнес с компонентите за домакински уреди, може би малко по-късно.

Очаквате ли да имате проблеми с кредитите, говорили ли сте с банките?

- Специално ние, международните фирми, стоим стабилно, дори в Германия вече отвориха специален фонд, който може да се използва безлихвено от фирмите, които изпитват трудности. В момента не говорим за финансов колапс, говорим за провалени бизнес планове. Говорим практически за замръзване на икономиката. Тази година ще е изключително тежка, ще е добре, ако изобщо излезем на плюс.

Какви са вариантите за работниците ви, разчитате ли на заявките на правителството да компенсира част от заплатите?

- В момента (към четвъртък - бел. ред.) имаме едно политическо изявление. Честно казано, даже много смело ми прозвуча, защото не виждам как бюджетът може да го поеме. Значителна част от най-големите работодатели са в автомобилния сектор, а в момента всички производители на оригинално оборудване са спрели. Не виждам как държавата ще поеме заплатите на две трети от икономиката. Ще започнат отпуски. Ние сме в началото на годината, на всеки изработен месец имат по ден и половина отпуска, това са 3-4 дни само. После или неплатена отпуска, или ще трябва да почнат съкращения. Няма как предприятията да поддържат хиляди души персонал, който не им трябва в момента. Предстои масово затваряне на предприятия в средата или края на април.

Как си представяте възстановяването след епидемията?

- Бавно и трудно. Проблемът няма да се реши изведнъж. Може би пикът ще е преминал, но ще има някакви мерки, хората ще продължават дълго време да са свити, да отлагат покупки. Което означава, че като отворят, ако въобще отворят нормално заводите, ще започнат работа на 50% от капацитета си, после постепенно ще увеличават. Предполагам, че всички ще осъществят максимум 60 - 70% от това, което са предвиждали като продажби за тази година. Никой не е планирал пандемията, а тя носи неочаквани огромни загуби. Те ще изядат всякакви буфери, ще изядат всякакви провизии, а това няма как да не се отрази на следващия бизнес план. Оборотите ще са много по-слаби, ще има и много съпътстващи проблеми като затрупани складове, болни служители и т.н. Ще мине време, докато се измъкнем от това положение.

Интервюто взе Иглика Филипова

"Мекалит България" е дъщерно дружество на германската фамилна компания Mecalit, която произвежда компоненти за бяла техника, както и автомобилни части като доставчик второ ниво. Сред клиентите й са гиганти като Bosch, Siemens, Liebherr, Miele, BHTC, Osram и др. Българското предприятие беше изградено, за да доставя компоненти за завода на Liebherr край Пловдив, но с годините разшири дейността и клиентите си. Преди две години "Мекалит" създаде и смесено предприятие с китайската VEM, което вече произвежда матрици в изграденото в съседство до завода хале. За 2018 г. приходите на "Мекалит" нарастват с 19% до 18.7 млн. лв., печалбата е 636 хил. лв. В компанията в момента работят около 160 души.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    odysey avatar :-(
    тракиец

    Много верни приказки приказва човека. За съжаление това се очаква , на 9 март седяхме на маса с приятели, единият от които е собственик на цех с 150 работника , предимно стругари, прави разни детайли за пневматиката, та тогава си говорехме за кризата, която се задава и той буквално даде същите прогнози, само дето не бяха за автомобилостроенето, а за машиностроенето. Днес се чухме по телефона и ми казва, че му е дошло писмо от Швеция ( за където изнасят), че намалят обема наполовина, сега казва или съкращавам половината стругари или минават на 4 часа смяна и половин заплата, което вероятно и ще направи, защото после трудно се намират ìтави стругари. Но заплатите на тези хора ще паднат от 1400 на 700 лева чисто, да ви обяснявам ли колко време ще тъпят хората? Голяма част ще идат на бюрото, а реално ще минат изцяло на черно... Горанов да си чака като кон на празна ясла...

  • 2
    coffee.bean avatar :-|
    coffee.bean

    Ще взимат от Бюрото по труда 60%, а работотдателя ще има дава по нещо под масата и така ще закърпят 1000 - 1200 лв (от вашия пример).

  • 3
    odysey avatar :-P
    тракиец

    В крайна сметка се предоставя избор на всеки да решава. но това за бюрото е напълно реално и вероятно. Проблемът остава за хазната, която няма да се пълни , а ще се празни. И хилядите нищоправещи разчитащи на нея. Иначе съм сигурен, че тези хора дето са свикнали да работят и умеят няма да останат гладни. Кризата в България не си е отивала , но както се казва е винаги е на първо място за мързеливите.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK