Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 23 мар 2020, 14:00, 9497 прочитания

Красен Кръстев: Очакваме поръчките масово да спрат до 2-3 седмици

Управителят на машиностроителната компания "Мекалит България" пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Мекалит България" е дъщерно дружество на германската фамилна компания Mecalit, която произвежда компоненти за бяла техника, както и автомобилни части като доставчик второ ниво. Сред клиентите й са гиганти като Bosch, Siemens, Liebherr, Miele, BHTC, Osram и др. Българското предприятие беше изградено, за да доставя компоненти за завода на Liebherr край Пловдив, но с годините разшири дейността и клиентите си. Преди две години "Мекалит" създаде и смесено предприятие с китайската VEM, което вече произвежда матрици в изграденото в съседство до завода хале. За 2018 г. приходите на "Мекалит" нарастват с 19% до 18.7 млн. лв., печалбата е 636 хил. лв. В компанията в момента работят около 160 души.

Изпитвате ли проблем с доставките в сегашната ситуация?

- С много доставки започнахме да имаме затруднения. По някои граници има по 20 - 30 км опашки от камиони, а шофьорите вече отказват да тръгват, защото не знаят къде ще останат. Това, което беше в централните складове в Европа, вече се изчерпва, защото цялата логистична верига е затруднена.


Имате ли отказани поръчки?

- Засега работим нормално, но всичките големи автомобилни производители затвориха заводите си, което означава, че неизбежно и към нас поръчките ще спрат. Веригата не секва веднага - първо спира големият, седмица или 10 дни по-късно - преките му доставчици, след още толкова и поддоставчиците. Всички заводи, които ползват части от стотиците заводи в България, основно автомобилни, са замръзнали. Очакваме до 2-3 седмици масово да спрат поръчките към нас, а оттам нищо хубаво не следва. Ще направим малко запаси и ще започнем да изключваме мощностите. Спад ще има и в другия ни бизнес с компонентите за домакински уреди, може би малко по-късно.

Очаквате ли да имате проблеми с кредитите, говорили ли сте с банките?



- Специално ние, международните фирми, стоим стабилно, дори в Германия вече отвориха специален фонд, който може да се използва безлихвено от фирмите, които изпитват трудности. В момента не говорим за финансов колапс, говорим за провалени бизнес планове. Говорим практически за замръзване на икономиката. Тази година ще е изключително тежка, ще е добре, ако изобщо излезем на плюс.

Какви са вариантите за работниците ви, разчитате ли на заявките на правителството да компенсира част от заплатите?

- В момента (към четвъртък - бел. ред.) имаме едно политическо изявление. Честно казано, даже много смело ми прозвуча, защото не виждам как бюджетът може да го поеме. Значителна част от най-големите работодатели са в автомобилния сектор, а в момента всички производители на оригинално оборудване са спрели. Не виждам как държавата ще поеме заплатите на две трети от икономиката. Ще започнат отпуски. Ние сме в началото на годината, на всеки изработен месец имат по ден и половина отпуска, това са 3-4 дни само. После или неплатена отпуска, или ще трябва да почнат съкращения. Няма как предприятията да поддържат хиляди души персонал, който не им трябва в момента. Предстои масово затваряне на предприятия в средата или края на април.

Как си представяте възстановяването след епидемията?

- Бавно и трудно. Проблемът няма да се реши изведнъж. Може би пикът ще е преминал, но ще има някакви мерки, хората ще продължават дълго време да са свити, да отлагат покупки. Което означава, че като отворят, ако въобще отворят нормално заводите, ще започнат работа на 50% от капацитета си, после постепенно ще увеличават. Предполагам, че всички ще осъществят максимум 60 - 70% от това, което са предвиждали като продажби за тази година. Никой не е планирал пандемията, а тя носи неочаквани огромни загуби. Те ще изядат всякакви буфери, ще изядат всякакви провизии, а това няма как да не се отрази на следващия бизнес план. Оборотите ще са много по-слаби, ще има и много съпътстващи проблеми като затрупани складове, болни служители и т.н. Ще мине време, докато се измъкнем от това положение.

Интервюто взе
Иглика Филипова
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 351 прочитания

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Засега няма съкращения на работещи в бранша

2 апр 2020, 478 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Коронавирусът вече се отразява на пристанищата

Китайският износ се възстановява, а САЩ и Европа тепърва започват да усещат последствията от липсата на доставки

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Защо се бавим с бързите тестове

Националният кризисен щаб и премиерът са абсолютно против използването им в България

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10