Никола Николов от Domino’s: Поръчките на пици пораснаха с 10%, но вече са основно за обяд
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Никола Николов от Domino’s: Поръчките на пици пораснаха с 10%, но вече са основно за обяд

"Нямаме намерение да освобождаваме хора", казва Никола Николов

Никола Николов от Domino’s: Поръчките на пици пораснаха с 10%, но вече са основно за обяд

Доставките са бавят, транспортът поскъпна, логистиката е сложна, казва собственикът и управител в компанията пред "Капитал"

Мара Георгиева
5873 прочитания

"Нямаме намерение да освобождаваме хора", казва Никола Николов

© Юлия Лазарова


Компанията за доставка на пици Domino's има 21 обекта в страната - засега в София, Варна и Пловдив, които прилагат американски модел за бърза доставка до дома до 30 минути от поръчката. Веригата заработи в България през 2010 г. през дружеството на Никола Николов и Лазгин Маджид "ЛН сълюшънс", което взе франчайз правата за страната и за Сърбия. За 2019 г. българската компания отчита 50 млн. лева приходи от продажби, като ръстът спрямо 2018 г. е 19%. "Капитал" попита Никола Николов, собственик и управител в "Domino's България", за ситуацията на пазара сега - след въвеждане на извънредното положение.

Как се промени бизнесът на компанията през тази седмица спрямо традиционна седмица преди коронавируса?

- Доставките на пици нараснаха с около 10%, но общият брой на поръчките падна с около 10%. Една от възможните причини е в това, че веднага след обявяване на извънредното положение затворихме физическите обекти. Ние сме компания, която преимуществено работи с доставки по домовете, но работим и на място и 25-30% от посетителите консумират в обектите ни. Сега тази опция не съществува. Друга възможна причина за спада на поръчките е, че хората са си по домовете и вероятно готвят по-често, а може би се опитват и да пестят.

Какво се промени в организацията на работа на компанията заради коронавируса?

- Освен че затворихме физическите обекти за външни посетители, увеличихме още хигиенните мерки, макар че при нас те винаги са били високи. Служителите в компанията винаги са работили с ръкавици, така продължават да работят и сега. Всички повърхности, които имат контакт с храна, се дезинфекцират многократно през работния ден, почистваме и отвън около обектите. Куриерите, които ние наричаме доставчици, сменят ръкавиците след всяка доставка, дезинфекцират се и слагат нови ръкавици. Всички служители носят хирургически маски за многократна употреба. От обявяването на извънредно положение досега сме осигурили на служителите ни над 8000 предпазни маски, а използваните ръкавици на ден надхвърлят 10 000. Пиците минават термична обработка на 240 градуса, след което с помощта на лопата и нож за рязане се слагат в кутия, без доставчикът да има директен допир с тях. Единственият, който отваря кутията, е клиентът. Температурата на всички служители се измерва и записва преди началото на всяка смяна.

Кое беше най-трудно в новата организация на работа?

- Трудно беше намирането на маските. Трудни бяха и разговорите с хората, които бяха много притеснени. Първите два дни имаше повече паника и част от доставчиците отказаха да работят, пожелаха да си вземат неплатен отпуск и ние им позволихме, защото това е тяхно право. Някои обаче вече започнаха да се връщат на работа.

Наложи ли се да съкращавате хора заради новата организация на работа?

- Не. Заетите при нас са около 1000 и не сме съкращавали никого. Нямаме и намерение да освобождаваме хора. Но по-голяма част от служителите в кол-центъра работят от дома си, което наложи да пренастроим компютрите, за да имат връзка с общата система. Нашата цел е екипът ни да продължи да работи, да не бъде афектиран ничий животът и да не бъде застрашена ничия заплата, макар че разходите се увеличиха, а суровините поскъпнаха за една седмица. Целта е да няма срив в системата и всички служители да се чувстват спокойни.

Колко куриери имате и планирате ли да ги увеличавате?

- Доставчиците ни са около 400. Засега не планираме увеличение.

Добавихте опцията за безконтактни доставки на адрес, какъв процент от клиентите ви предпочитат този вариант?

- Услугата е налична при поръчка и от сайта, и през мобилното приложение след онлайн плащане. Пицата се оставя върху друга кутия пред вратата на клиента, доставчикът звъни и се оттегля, като изчаква клиента да си вземе поръчката. Софтуерът е сложна задача, наложи се да пришпорим работата, затова е възможно да има грешки, но се приспособяваме. За една седмица броят на безконтактните доставки на храна нарасна с над 30%.

Има ли ръст при картовите разплащания?

- Да, ръстът е около 15%.

Преговаряте ли с наемодателите за наемите на обектите?

- Факт е, че за една седмица разходите ни се вдигнаха, себестойността на поръчките нарасна. Още не мога да се ангажирам с точна статистика кое с колко е поскъпнало, но съвсем скоро ще направим този анализ. Ще трябва да водим разговори с наемодателите. Знам, че за тях това е паричен поток, но с добър тон и след спокойни преговори се надявам да се договорим, така че да се намери подходящ вариант и за двете страни.

Откъде са основните доставчици на продукти за компанията? Каква част от продуктите са от български производители?

- Продуктите, които се ползват в рецептите, са от одобрени от централата доставчици. Работим с лицензирани български и европейски доставчици на хранителни продукти, като това е резултат от сложен и дълъг процес на сертифициране и одобрение през централата на Domino's в САЩ. Около 20% от доставчиците са български. Сред тях са производители на бяло саламурено сирене, за чието влагане искахме специално разрешение от централата, на бекон, на кутии, консумативи и др.

Имате ли проблеми с веригата на доставки сега?

- Да, доставките са бавят, транспортът поскъпна, логистиката е сложна. Допреди седмица знаехме, че поръчаното ще пристигне следващата седмица например, а сега нямаме такава гаранция. Затова търсим решение в поръчка на по-големи количества, запасяваме се и складираме в нашата база.

Има ли промяна в потребителските нагласи сега, когато хората са предимно по домовете си?

- Да, преди извънредното положение клиентите поръчваха най-много вечер, като съотношението беше 65% към 35% през деня. Сега се поръчва най-много през деня, а вечерта поръчките утихват.

Планирате ли нови обекти през 2020 г., ще променяте ли инвеститорските си планове заради коронавируса?

- Тази година през април планирахме откриване на нов обект, но сега ще задържим и ще действаме по-внимателно. За тази година сме планирали откриване на още два обекта. Всички те ще са във Варна, Пловдив и Бургас, където ще стъпим за пръв път. Целта е до края на следващата година обектите ни в страната да станат 30.

Интервюто взе Мара Георгиева

Компанията за доставка на пици Domino's има 21 обекта в страната - засега в София, Варна и Пловдив, които прилагат американски модел за бърза доставка до дома до 30 минути от поръчката. Веригата заработи в България през 2010 г. през дружеството на Никола Николов и Лазгин Маджид "ЛН сълюшънс", което взе франчайз правата за страната и за Сърбия. За 2019 г. българската компания отчита 50 млн. лева приходи от продажби, като ръстът спрямо 2018 г. е 19%. "Капитал" попита Никола Николов, собственик и управител в "Domino's България", за ситуацията на пазара сега - след въвеждане на извънредното положение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    vzoran avatar :-|
    vzoran

    Доминос и всички доставчици на храна ще имат голяма възможност, но лично за мен има голям риск в случай че храната е приготвена от човек, който е заразен но без симптоми. Трябва по добър протокол, това което правят в момента според мен е недостатъчно и ще спра да поръчвам. Очаквам да съобщават ежечасно за състоянието на обектите и персонала. Ако имат човек със симптоми трябва да му съдействат да се изследва и тества. Да самоизолира 21 дни персонала който е бил в контакт с колега с положителен резултат за covid. Да дезинфекцират обекта и едва след това да продължат работа. Да изолират контактите между куриерите и персонала който приготвя храната. Трябва да са максимално публични за предприети действия вътре в обектите със видео в реално време на пример.

  • 2
    dabeda avatar :-|
    Da be.. da..

    До коментар [#1] от "vzoran":

    Тази дописка, уважаеми, е адверториал с рекламна цел - да ни убеди какви змейски мерки са взели, как, въпреки затруднените съплайчеинс, меринджеймънта се справя геройски да доставя замразен фаст фууд, въперки спада на печалбите,, как персонала търка неспирно и е опакован като за ебола, а деливери бойс рискуват, за да доставят пици...
    А, и ако може... държавата да не праща санитарни инспектори..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK