Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 21 мар 2020, 10:50, 3919 прочитания

Никола Николов от Domino’s: Поръчките на пици пораснаха с 10%, но вече са основно за обяд

Доставките са бавят, транспортът поскъпна, логистиката е сложна, казва собственикът и управител в компанията пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Компанията за доставка на пици Domino's има 21 обекта в страната - засега в София, Варна и Пловдив, които прилагат американски модел за бърза доставка до дома до 30 минути от поръчката. Веригата заработи в България през 2010 г. през дружеството на Никола Николов и Лазгин Маджид "ЛН сълюшънс", което взе франчайз правата за страната и за Сърбия. За 2019 г. българската компания отчита 50 млн. лева приходи от продажби, като ръстът спрямо 2018 г. е 19%. "Капитал" попита Никола Николов, собственик и управител в "Domino's България", за ситуацията на пазара сега - след въвеждане на извънредното положение.

Как се промени бизнесът на компанията през тази седмица спрямо традиционна седмица преди коронавируса?


- Доставките на пици нараснаха с около 10%, но общият брой на поръчките падна с около 10%. Една от възможните причини е в това, че веднага след обявяване на извънредното положение затворихме физическите обекти. Ние сме компания, която преимуществено работи с доставки по домовете, но работим и на място и 25-30% от посетителите консумират в обектите ни. Сега тази опция не съществува. Друга възможна причина за спада на поръчките е, че хората са си по домовете и вероятно готвят по-често, а може би се опитват и да пестят.


Какво се промени в организацията на работа на компанията заради коронавируса?

- Освен че затворихме физическите обекти за външни посетители, увеличихме още хигиенните мерки, макар че при нас те винаги са били високи. Служителите в компанията винаги са работили с ръкавици, така продължават да работят и сега. Всички повърхности, които имат контакт с храна, се дезинфекцират многократно през работния ден, почистваме и отвън около обектите. Куриерите, които ние наричаме доставчици, сменят ръкавиците след всяка доставка, дезинфекцират се и слагат нови ръкавици. Всички служители носят хирургически маски за многократна употреба. От обявяването на извънредно положение досега сме осигурили на служителите ни над 8000 предпазни маски, а използваните ръкавици на ден надхвърлят 10 000. Пиците минават термична обработка на 240 градуса, след което с помощта на лопата и нож за рязане се слагат в кутия, без доставчикът да има директен допир с тях. Единственият, който отваря кутията, е клиентът. Температурата на всички служители се измерва и записва преди началото на всяка смяна.



Кое беше най-трудно в новата организация на работа?

- Трудно беше намирането на маските. Трудни бяха и разговорите с хората, които бяха много притеснени. Първите два дни имаше повече паника и част от доставчиците отказаха да работят, пожелаха да си вземат неплатен отпуск и ние им позволихме, защото това е тяхно право. Някои обаче вече започнаха да се връщат на работа.

Наложи ли се да съкращавате хора заради новата организация на работа?

- Не. Заетите при нас са около 1000 и не сме съкращавали никого. Нямаме и намерение да освобождаваме хора. Но по-голяма част от служителите в кол-центъра работят от дома си, което наложи да пренастроим компютрите, за да имат връзка с общата система. Нашата цел е екипът ни да продължи да работи, да не бъде афектиран ничий животът и да не бъде застрашена ничия заплата, макар че разходите се увеличиха, а суровините поскъпнаха за една седмица. Целта е да няма срив в системата и всички служители да се чувстват спокойни.

Колко куриери имате и планирате ли да ги увеличавате?

- Доставчиците ни са около 400. Засега не планираме увеличение.

Добавихте опцията за безконтактни доставки на адрес, какъв процент от клиентите ви предпочитат този вариант?

- Услугата е налична при поръчка и от сайта, и през мобилното приложение след онлайн плащане. Пицата се оставя върху друга кутия пред вратата на клиента, доставчикът звъни и се оттегля, като изчаква клиента да си вземе поръчката. Софтуерът е сложна задача, наложи се да пришпорим работата, затова е възможно да има грешки, но се приспособяваме. За една седмица броят на безконтактните доставки на храна нарасна с над 30%.

Има ли ръст при картовите разплащания?

- Да, ръстът е около 15%.

Преговаряте ли с наемодателите за наемите на обектите?

- Факт е, че за една седмица разходите ни се вдигнаха, себестойността на поръчките нарасна. Още не мога да се ангажирам с точна статистика кое с колко е поскъпнало, но съвсем скоро ще направим този анализ. Ще трябва да водим разговори с наемодателите. Знам, че за тях това е паричен поток, но с добър тон и след спокойни преговори се надявам да се договорим, така че да се намери подходящ вариант и за двете страни.

Откъде са основните доставчици на продукти за компанията? Каква част от продуктите са от български производители?

- Продуктите, които се ползват в рецептите, са от одобрени от централата доставчици. Работим с лицензирани български и европейски доставчици на хранителни продукти, като това е резултат от сложен и дълъг процес на сертифициране и одобрение през централата на Domino's в САЩ. Около 20% от доставчиците са български. Сред тях са производители на бяло саламурено сирене, за чието влагане искахме специално разрешение от централата, на бекон, на кутии, консумативи и др.

Имате ли проблеми с веригата на доставки сега?

- Да, доставките са бавят, транспортът поскъпна, логистиката е сложна. Допреди седмица знаехме, че поръчаното ще пристигне следващата седмица например, а сега нямаме такава гаранция. Затова търсим решение в поръчка на по-големи количества, запасяваме се и складираме в нашата база.

Има ли промяна в потребителските нагласи сега, когато хората са предимно по домовете си?

- Да, преди извънредното положение клиентите поръчваха най-много вечер, като съотношението беше 65% към 35% през деня. Сега се поръчва най-много през деня, а вечерта поръчките утихват.

Планирате ли нови обекти през 2020 г., ще променяте ли инвеститорските си планове заради коронавируса?

- Тази година през април планирахме откриване на нов обект, но сега ще задържим и ще действаме по-внимателно. За тази година сме планирали откриване на още два обекта. Всички те ще са във Варна, Пловдив и Бургас, където ще стъпим за пръв път. Целта е до края на следващата година обектите ни в страната да станат 30.

Интервюто взе Мара Георгиева
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

2 апр 2020, 322 прочитания

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Засега няма съкращения на работещи в бранша

2 апр 2020, 465 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Стомана индъстри" започва да съкращава работници

Коронавирусът е последната капка в чашата, довела до решението за свиване на производството

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10