Коронавирусът вече се отразява на пристанищата
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Коронавирусът вече се отразява на пристанищата

Много пристанища от Сингапур до Ротердам усещат рязък спад в обработката на товарите

Коронавирусът вече се отразява на пристанищата

Китайският износ се възстановява, а САЩ и Европа тепърва започват да усещат последствията от липсата на доставки

2988 прочитания

Много пристанища от Сингапур до Ротердам усещат рязък спад в обработката на товарите

© Reuters


Калифорнийското пристанище Лонг Бийч е обработило китайски стоки за 38 млрд. долара през изминалата година. Но заради разпространението на коронавируса активността на обикновено оживеното пристанище е намаляла наполовина, разказват служители пред Financial Times.

Пандемията принуди фабрики в цял Китай да затворят през януари, а ефектите от това се понесоха като вълна към световната икономика. Синдикалистът Рей Фамилате споделя, че пристанищата в Лос Анджелис са видели 50 т.нар. празни плавания от началото на пандемията. Това са кораби, които е трябвало да пристигнат, но така и не завършват пътуванията си.

"Това не е нормално - това е много екстремно, нещо, което не съм виждал досега", споделя Фамилате и добавя, че домашната карантина в Китай допълнително редуцира корабоплаването, което преди това беше повлияно от търговската война между Пекин и Вашингтон.

Пристанището е предвестник за това как забавянето, причинено от коронавируса в Китай, може да застраши вече слабата глобална търговия. Дори и с разхлабването на предпазните мерки на китайското правителство търсенето се увеличава там, където вирусът се разпространява. Много пристанища от Сингапур до Ротердам виждат рязък спад в активността.

Свиване на световната търговия

Световната търговия се сви с 0.5% през изминалата година - първи годишен спад от 2009 г. насам според холандската банка ING. Търговската война на администрацията на Тръмп с Китай, както и заплахите му да наложи мита върху стоки от Европа предизвикаха несигурност.

Това последно свиване доведе до понижаване на цените на товарите Китай-САЩ с 10% на годишна база според консултантската компания Freightos и е знак за слабо търсене. Почти 80% от американските вносители, анкетирани от фирмата, са отчели по-ниски обеми.

Много кораби, плаващи към Лонг Бийч, започват пътуването си от пристанището в Шънджън - четвъртото най-голямо по обработени контейнери в света. Работниците там споделят пред Financial Times, че бизнесът е спаднал с около 50-75% от началото на епидемията.

Износът на Китай е намалял със 17% в доларово изложение през януари и февруари. Според икономисти от UBS причината за това са "по-малкото работни дни, намаляване на производството и строги ограничения на трафика, наложени след избухването на епидемията от COVID-19".

Коронавирусът и пристанищата

В началото на март Пекин насърчи бизнеса да се върне към нормален темп на работа. Въпреки това "само около 20% от шофьорите са се върнали, защото повечето от тях не са могли да се приберат от родните си градове", разказва шофьор на камион на пристанище Чиуан в Шънджън. Пристанището Янгшан в Шанхай също изпитва подобен спад. Според служител "броят на камионите, които влизат и излизат, е намалял с 40-50%".

В най-голямото и най-заето пристанище в Европа, това в Ротердам, трафикът от Китай е намалял с 20% през изминалата седмица в сравнение с година по-рано, казва говорителят Леон Вилемс. Всяка година там преминават 470 млн. тона товари.

Сингапур, критично важен разпределителен хъб за доставки на суров петрол до Китай, вероятно също е претърпял сериозен удар през февруари. "Очакваме китайските рафинерии да не се върнат към нормален бизнес поне за още един месец", твърди главният анализатор по корабоплаване на BIMCO Петър Санд.

Корабите плават около 40 дни от Китай до източния бряг на САЩ - два пъти по-дълго, отколкото до Лос Анджелис. Пристанищата там едва сега започват да усещат последствията. "Започваме да виждаме отражение върху обемите от месец март - когато много китайски работници бяха поставени под карантина", казва Джим Нюзъм, главен изпълнителен директор на компанията South Carolina Ports Authority, която управлява пристанището в Чарлстън, Южна Каролина.

Бавно възстановяване

Пристанищата в Южна Каролина са ключови за доставки на компоненти. Някои от тях идват от Китай и са предназначени за няколко европейски компании, сред които BMW и Volvo. "Очакваме количествата ни от контейнери да намалеят с 15-20% през март и април противно на бизнес плана ни", споделя Нюзъм.

С намаляването на нови случаи на зараза в Китай през февруари и връщането на работниците във фабриките износът отново е започнал да се увеличава постепенно. Работниците на пристанището са загрижени, че вирусът може да бъде пренесен от екипажите на корабите, затова вземат мерки.

"Качваме се по мостчето и там е член на екипажа, който отговаря за безопасността на кораба. Правилата на борда са "маски и миене на ръце, миене на ръце, миене на ръце", споделя Фамилате от пристанището на Лонг Бийч. "Много сме загрижени за вируса, но също и за влиянието му върху икономиката."

Калифорнийското пристанище Лонг Бийч е обработило китайски стоки за 38 млрд. долара през изминалата година. Но заради разпространението на коронавируса активността на обикновено оживеното пристанище е намаляла наполовина, разказват служители пред Financial Times.

Пандемията принуди фабрики в цял Китай да затворят през януари, а ефектите от това се понесоха като вълна към световната икономика. Синдикалистът Рей Фамилате споделя, че пристанищата в Лос Анджелис са видели 50 т.нар. празни плавания от началото на пандемията. Това са кораби, които е трябвало да пристигнат, но така и не завършват пътуванията си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK