"Язаки" спира временно работата и в трите си завода в България*
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Язаки" спира временно работата и в трите си завода в България*

В заводът в Ямбол около 400 души ще продължат да работят по малки проекти

"Язаки" спира временно работата и в трите си завода в България*

С около 6000 работници компанията е най-големият работодател в производството на автомобилни компоненти

6268 прочитания

В заводът в Ямбол около 400 души ще продължат да работят по малки проекти

© Цветелина Ангелова


Най-големият работодател в производството на автомобилни компоненти "Язаки България" спира работата и в трите си завода в страната. Крайното решение е резултат от епидемията от коронавирус в света и масовото прекратяване на производството на автомобили и поръчките от клиенти. За момента мярката е временна до 5 април и ще засегне над 5600 работници в Димитровград, Сливен и Ямбол. Малка група от 400 души продължава да работи по текущи проекти.

Няма поръчки

Според официалното съобщение на компанията мерките са взети в отговор на повишаващото се разпространение на коронавируса, в изпълнение на местните и националните здравни разпоредби и мерки за безопасност, както и на спирането на производството на превозни средства и оригинално оборудване за автомобили от страна на много клиенти на компанията. Само преди няколко дни работниците в Димитровград отказаха да влязат в завода и поискаха да бъдат пуснати в отпуска. Притесненията им бяха, че на поточната линия стоят близо един до друг и може да се заразят. На практика това важи за много предприятия в страната, като мерките, които компаниите могат да вземат, най-общо са честа дезинфекция и предпазни маски.

По-големият проблем обаче е, че реално всички големи автомобилни производители спряха заводите си в Европа заради коронавируса. Това неизбежно вече се отразява надолу по веригата към доставчиците и поддоставчиците.

Работниците

Спирането на дейността засяга около 2400 служители в производствената база на "Язаки" в Димитровград и около 3250 служители в производствата в Сливен и Ямбол. В последния завод остават около 400 души, които работят по малки проекти, уточниха от дружеството. По данни от АПИС към януари в "Язаки България" работят 3650 души, но разликата най-вероятно идва от това, че част от хората са наети през агенции за персонал. Засега от дружеството не коментират дали хората ще бъдат пуснати в платена или неплатена отпуска, като се обмислят варианти за използване на механизмите по новия Закон за извънредното положение.

Не е ясно и колко дълго ще продължи сегашното положение. Официално мерките са обявени до 5 април, като компанията се надява да се върне към нормална дейност и в трите града от 6 април, но това може да се промени. От там посочват, че в глобален план над 20 завода на Yazaki са спрели изцяло или частично работата си до 30 март. "Очакваните дати за възстановяване на дейността обаче могат да бъдат променени, за да се отговори на разпоредбите на местните и националните власти и на рестартирането на дейността на производителите на оригинални части и автомобили", се казва в съобщението.

Коронанатиск

"Язаки България" произвежда кабелни системи за коли и спирането на работата в заводите й не е неочаквано след масовото затваряне на автомобилни предприятия в Европа. Само преди дни стана ясно, че временно прекратява работа и друг голям производител на автомобилни кабели - "СЕ Борднетце", който има заводи в Карнобат и Мездра, както и подизпълнител в Сливен. Там също засега се очаква производството да бъде подновено от 6 април. Съкращения на част от работниците бяха предприети и от металургичния завод "Стомана индъстри", където световната епидемия допълнително усложни ситуацията след поскъпването на електроенергията и въглеродните емисии. От пловдивската "Мекалит" пък, която прави пластмасови детайли за коли, коментираха, че без поръчки от Европа местното производство на компоненти няма как да не спре, макар и малко след крайните клиенти. Очакванията на "Витте аутомотив", която прави автомобилни заключалки в Русе, са европейското производство скоро да започне отново и до четири седмици нормалният ритъм на работа в страната да бъде подновен.

Рискът при "Язаки" идва оттам, че е огромен работодател, дори и ако се гледат само пряко наетите от компанията. В сектора на автомобилните компоненти това е компанията с най-много служители, а общо в корпоративната класация на България по данни от последната класация К100 тя е на 9-о място след държавни мегаструктури като НКЖИ, "Български пощи" и БДЖ.

*Числата са уточнени от компанията към 17:30 ч.

Най-големият работодател в производството на автомобилни компоненти "Язаки България" спира работата и в трите си завода в страната. Крайното решение е резултат от епидемията от коронавирус в света и масовото прекратяване на производството на автомобили и поръчките от клиенти. За момента мярката е временна до 5 април и ще засегне над 5600 работници в Димитровград, Сливен и Ямбол. Малка група от 400 души продължава да работи по текущи проекти.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    cose avatar :-|
    cose

    Може и да не отвори повече.
    Язаки и без това го гласяха последните години.
    Същото се отнася и за голяма част от манифактурите в Пловдивска област.

  • 2
    dimago15 avatar :-|
    dimago15

    Я да видим Старозагорско - ТЕЦ МИ 2 със сегашните цени на ел. енергията и с дори още по-ниските количества консумация от бизнеса...направо няма спасяване...същото важи и за Мини Марица-изток...Арсенал Казанлък и те съкращават


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK