Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 мар 2020, 12:00, 9090 прочитания

Светослав Гаврилов, "Фантастико" : Ще продължим да отваряме нови обекти

Ръстът в оборота ни е 11-12% за периода януари-март, казва изпълнителният директор на търговската верига пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Във времето на пандемия от коронавирус едни от най-незасегнатите от ситуацията са търговските вериги. Клиентите пазаруват повече, мнозина се и презапасяват, консумацията е концентрирана вкъщи. "Капитал" попита изпълнителния директор на "Фантастико" Светослав Гаврилов за ситуацията на пазара сега - след въвеждане на извънредното положение

С колко нарасна потреблението заради епидемията от короновирус? Кои са най-купуваните стоки?


- Не можем да кажем, че епидемията от коронавирус е довела до ръст в продажбите. По-скоро има промяна в търсенето на различните стокови групи - при едни стоки имаме ръст, а при други спад. От началото на годината до момента се движим с нормалния за веригата среден месечен ръст на продажбите от 11-12% ( данните са на базата на сравнение на продажбите в периода 01.01.19 г. - 22.03.19 г. спрямо 01.01.20 г. - 22.03.20 г. ). Такъв беше и резултатът ни за месец януари преди появата на коронавирус в страната. През февруари имаме ръст над средния. Това се дължи на засиленото пазаруване на основни продукти в последната седмица на месеца заради информацията за разпространението на COVID-19 и на факта, че месецът е с един ден по-дълъг. През март ръстът намалява, което е резултат от въведените мерки за ограничаване разпространението на коронавируса - ограничения за достъп в обектите (ние бяхме първите, които го въведохме), намаляване на работното време с клиентите с цел почистване и дезинфекция, както и намаляване на асортимента на неопакованите продукти.

Най-голям ръст в продажбите, след като епидемията достигна до България, имаме при: варива (боб, ориз и леща); консерви; основни стоки (брашно, олио, захар, мая); макарони; почистващи препарати и тоалетна хартия. При някои от тези стоки имаше пикови дни, но продажбите се нормализираха. В същото време интересът към други стокови групи рязко намаля и се наложи спиране на някои дейности в обектите, например печенето на хлебчета и закуски на място. Ограничихме много и готвените ястия.

Какви нови дигитални решения ползвате? Съжалявате ли за прекъснатия договор с ebag, обмисляте ли свои онлайн поръчки?



- На този етап не предвиждаме онлайн поръчки. Имаме предложения и идеи за проекти в тази насока, но всичко е в много начален етап. Колкото до партньорството ни с eBag, не смятам, че решението ни е било грешно. Проектът достигна до мащаб, в който трябваше да се обособи като самостоятелна дейност и ние решихме да запазим фокуса върху основния ни бизнес, а колегите от eBag да развият успешно проекта си. Раздялата беше взаимно съгласувана, плавна и без сътресение. Продължаваме да сме в много добри отношения.

Как планирате сега зареждането, има ли дефицити при производители и вносители и ако да - на кои стоки?

- С оглед очакваното повишение на търсенето на стоки от първа необходимост бяхме взели мерки да заредим добре централния ни склад с такива продукти предварително. За стоките, за които има недостиг, като дезинфекциращите препарати, ежеседмично следим възможностите на производителите и това, което пристига при нас, незабавно се разпределя по обектите. Като изключим дезинфекциращите препарати, няма недостиг на стоки, които имат съществен дял в продажбите ни. При някои от вносните продукти се получава забавяне, заради ситуацията по границите, но наличностите ни го покриват. Съществени проблеми с доставките от българските производители нямаме. При пиковите продажби на някои стоки имаше изпълнение на доставките на няколко части. Повечето от производителите реагираха адекватно и работеха извънредно, за да отговорят на засиленото търсене. Стоките с произход Китай са незначителна част от асортимента и оборота ни и проблемите с техния внос не рефлектират върху работата ни.

Как се промени работата на компанията в резултат на епидемията от коронавируса?

- Работата ни се промени много и всички промени са подчинени на желанието ни за максимално безопасно пазаруване за клиентите и, разбира се, безопасността на служителите. "Фантастико" беше първата търговска верига, която въведе пропускателен режим и по този начин не беше допуснато напрежение или струпване на много хора в супермаркетите. Въведохме засилени дезинфекции няколко пъти дневно на търговските площи, касовите ленти и разделителите за продукти, кошниците и количките. Намалихме работното време, за да осигурим щателна дезинфекция на търговските обекти всяка вечер след края на работния ден за клиенти. Осигурихме маски, дезинфектанти и ръкавици за персонала. Въведохме лични асистенти, които подпомагат възрастни хора и хора със специални потребности при пазаруването, като ги въвеждат в супермаркетите приоритетно, за да не чакат дълго на опашката.

Наложи ли се съкращение, пренасочване или изпращане на служители в принудителен отпуск?

- Във "Фантастико" нямаме съкратени служители или пък колеги в принудителен отпуск. Правим всичко възможно да запазим досегашния си ритъм на работа. Служителите от секторите, които временно не функционират, са пренасочени към други зони или в помощ на клиентите. Предвидихме допълнително финансово стимулиране за колегите, които работят в обектите. Дори в момента набираме персонал за нашия нов супермаркет, който ще отвори врати през юни в Банкя.

Ще обособите ли каси на самообслужване, колко време ви трябва за такава промяна?

- На този етап не.

Ще стопира ли коронавирусът планираните инвестиционни намерения на компанията за 2020?

- Продължаваме да работим активно по проектите, които имаме за тази година. Работим по график и в началото на юни ще отвори врати нашият нов обект в Банкя. Тази година ще бъде направен основен ремонт на супермаркета в SkyCity Mall. Работим активно и по изграждането на голям супермаркет в Перник, който трябва да отвори в началото на 2021 г. В началото на тази година вече открихме супермаркет в кв. "Манастирски ливади" и така общата инвестиция по тези проекти ще надхвърли 55 млн. лв.

Интервюто взе Мара Георгиева
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости" 6 Предложение от бизнеса: да минем през коронавируса "на две скорости"

Красен Кюркчиев от "Фикосота" предлага стратегия за спрявяне с епидемията с минимални жертви и щети за икономиката, като се раздели обществото на две групи според риска

29 мар 2020, 5889 прочитания

Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара 1 Бизнес по време на пандемия: Китайска компания за материал за маски печели 1.9 млрд. долара

Dawn Polymer е един от най-големите печеливши в света от повишеното търсене

29 мар 2020, 1981 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Компаниите се стремят да произведат повече апарати за обдишване

Търсенето на устройствата значително надвишава предлагането

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Ричард Грийвсън: Дълбока рецесия е най-вероятният сценарий за региона

Заместник-председателят на Виенския институт за международни икономически изследвания wiiw пред "Капитал"

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

Кино: "Двамата папи"

Дуел на възгледи за ценностите във време на изпитание

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10