Още три завода за авточасти спират производството
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Още три завода за авточасти спират производството

"Монтюпе" е един от двата русенски завода, които затварят временно. Другият е "Витте аутомотив"

Още три завода за авточасти спират производството

За седмица или две засега затварят "Монтюпе", "Витте аутомотив" и "Елхим Искра"

7068 прочитания

"Монтюпе" е един от двата русенски завода, които затварят временно. Другият е "Витте аутомотив"

© Цветелина Николаева


Няколко големи завода за автокомпоненти спират производството си заради епидемията от коронавирус. След като най-големият работодател при доставчиците на авточасти "Язаки" преди дни съобщи, че временно прекратява работа в страната, сега към него се добавят и още компании от сектора. От понеделник за две седмици в Русе няма да работят "Монтюпе" и "Витте аутомотив". Производителят на акумулатори "Елхим Искра" в Пазарджик също спря производство за седмица с уговорката, че срокът може да бъде удължен.

Причината - спирането на заводите на европейските автопроизводители и организационните проблеми с пропускателни пунктове и дистанция между работещите.

В тази ситуация за местните производства съществува риск да бъдат изместени от пазара. Според ръководството на "Витте аутомотив" това е много вероятно да стане, тъй като конкурентите в Китай започват да възстановяват производството, а в Мексико въобще не са спирали работа.

В Русе

"Монтюпе", която произвежда алуминиеви автомобилни части, първоначално съобщи, че ще прекъсне работа за пет дни от 6 април, но впоследствие промени срока от 30 март до 10 април, казаха от машиностроителната камара.

От средата на месеца в завода за автомобилни ключалки "Витте аутомотив" текат частични отпуски на персонала, но от понеделник предприятието изцяло ще спре работа за две седмици.

Освен спрените производства на европейските автомобилни производители, за които българските заводи работят, от компаниите са притиснати и от невъзможността да осигурят безопасни условия на работниците. Много от тях се превозват от съседни населени места с автобуси, като понякога разстоянията достигат 70-80 км, казаха от камарата. В самите предприятия също няма възможност да се спазва голямо разстояние между хората заради естеството на работа.

В Пазарджик

Производителят на акумулатори и батерии "Елхим Искра" - Пазарджик, също обяви, че няма да работи тази седмица. От компанията направиха уговорката, че при необходимост този срок може да бъде удължен.

Заради кризата с коронавируса дружеството отложи и решението си за разпределяне на дивиденти за 2019 г. "Съветът на директорите предлага печалбата за 2019 г. да се разпредели по предложение на акционерите към датата на провеждане на общото събрание, в зависимост от състоянието и перспективите на дружеството", се казва в съобщението за свикване на редовно общо събрание на 13 май. За миналата година нетната печалба е 447 хил. лв.

В прогнозите си за тази година компанията предвиждаше 2% ръст на продажбите, които за 2019 г. бяха 33.3 млн. лв., но в доклада сега се уточнява, че това е оптимистичен сценарий, който не отчита риска от разпространението на коронавируса. В същото време предприятието изнася над 90% от продукцията си, а най-големият му пазар е и най-засегнатият от епидемията - Италия, където се генерират около една трета от продажбите. За момента обаче е трудно да се направи евентуална ревизия на прогнозите, казаха от компанията.

Слабо начало

Както "Елхим Искра", така и основните машиностроителни дружества от групата на "Стара планина холд", отчитат спад на продажбите през първите два месеца на годината, а прогнозите до края на март са този спад да се задълбочи. Двуцифрено понижение за тримесечието се очаква за "Елхим Искра" и ямболското "Хидравлични елементи и системи", а по-умерен спад от 4.5% се прогнозира на казанлъшкото "М+С хидравлик". Самият холдинг също предвижда консолидираните продажби за първото тримесечие на 2020 г. да бъдат с 10.3% по-ниски спрямо същия период на 2019 г. Единственото изключение от негативната тенденция в групата е "Българска роза", която повишава приходите си.

Няколко големи завода за автокомпоненти спират производството си заради епидемията от коронавирус. След като най-големият работодател при доставчиците на авточасти "Язаки" преди дни съобщи, че временно прекратява работа в страната, сега към него се добавят и още компании от сектора. От понеделник за две седмици в Русе няма да работят "Монтюпе" и "Витте аутомотив". Производителят на акумулатори "Елхим Искра" в Пазарджик също спря производство за седмица с уговорката, че срокът може да бъде удължен.

Причината - спирането на заводите на европейските автопроизводители и организационните проблеми с пропускателни пунктове и дистанция между работещите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    cose avatar :-|
    cose

    И в Пловдивска област затворили 15-на манифактури.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK