Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 27 мар 2020, 14:32, 5295 прочитания

Прекрасният нов свят на роботите

Епидемията ще ускори въвеждането на роботи и автоматизация в предприятията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Пандемията от коронавирус, която затвори много заводи в света, е на път да промени начина, по който работят компаниите в производството. Заместването на човешката сила във фабриките с роботи и автоматизация е процес, който тече от години, но в новите реалности ще добие още по-голяма тежест. Това открива възможности не само за производителите на такова оборудване, но и за клиентите им, които с помощта на новите технологии могат да излязат на следващото ниво и радикално да променят начина си на работа.

Китайският пример


Поглед към Китай, откъдето тръгна епидемията и където болестта вече може да се смята за преборена, показва, че най-пострадали от кризата с коронавируса са индустриите с големи поточни линии като заводите за автомобили и електроника. Но докато компании като GM, Honda, Nissan, Peugeot и Renault, които имат сравнително нискотехнологични заводи в т.нар. китайски Детройт - Ухан, ще трябва да се борят с проблеми като карантинирани работници и нарушени вериги на доставки, други като Cadillac, която има високо автоматизирано производство в Шанхай, се очаква да имат предимство.

Допълнителен двигател за по-нататъшната автоматизация и масово навлизане на роботите в Китай са и растящите разходи за труд, които през последните години се увеличават средно с 20% годишно. Това обяснява защо през миналата година страната е купила повече роботи от всяка друга държава в света, а по прогнози на базираната във Франкфурт Международна федерация по роботика догодина 45% от всички доставки на индустриални роботи в света ще бъдат именно в Китай.

Един за трима



В самия Китай има повече от 800 производителя на роботи, включително големи играчи като SIASUN и DJI Innovations. Развитието на роботиката е част от амбициозния мегаплан на правителството до 2025 г. за въвеждане на модерни производствени технологии.

"Епидемията от коронавирус прави още по-неотложна нуждата от засилване на автоматизацията и използването на роботи в Китай", казва вицепрезидентът на шанхайската Mobile Industrial Robots Емил Хоч Дженсън пред CNBC. Компанията прави автономни роботи, които преместват тежки товари в складове и фабрики и се използват от най-различни индустрии. По думите на Дженсън роботите имат много предимства, като например това, че могат да работят на смени от по 24 часа, като така заменят трима работници. Цените им са от 43 хил. до 72 хил. долара и като се има предвид покачването на заплатите, инвестицията в роботи ще става все по-привлекателна алтернатива.

Нови ниши

В същото време ограниченията за придвижване и масовото затваряне на ресторанти, магазини и т.н. заради коронавируса отварят и нови ниши за роботите - например за дезинфекциране на болници и улици или за доставка на храна, лекарства и стоки, като вече няколко компании разработиха подобни продукти. Китайската Youibot например създаде робот за дезинфекция само за две седмици и вече има няколко договора за доставка. Подобни роботи вече се правят и от европейски компании като UVD Robots, разработки има също на партньорски екип на Siemens и Aucma. Китайският гигант в електронната търговия DJ пък въведе автономни роботизирани коли, които правят доставките до клиентите, които не могат да излязат заради карантината.

До 2022 г. в света се очаква да бъдат инсталирани близо 2 млн. нови промишлени робота

[Reuters]
Близкото бъдеще

Европа също не изостава от общата тенденция. По данни на Международната федерация по роботика това е регионът с най-голяма гъстота на роботи в света - средно 114 броя на 10 хил. работници в промишленото производство спрямо 99 броя в света, а лидерите са Германия, Швеция, Дания, Италия и Белгия. Най-много роботи се използват в автомобилната индустрия, в металургията и машиностроенето, както и в производството на пластмаси и химически продукти. По отделни държави обаче Китай остава топ дестинация, следвана от Япония, САЩ, Корея и Германия. В тези пет страни са монтирани 74% от всичките работещи над 2.4 млн. промишлени робота в света.

Прогнозата на федерацията е, че до 2022 г. в света ще бъдат инсталирани близо 2 млн. нови промишлени робота. Тенденцията е те да стават все по-умни и да работят в сътрудничество с хората. Самите роботи ще стават и все по-дигитални и свързани с помощта на облачните технологии, което може да доведе и до нови бизнес модели като роботи под наем или т.нар. роботи като услуга. Това би направило новите технологии много по-достъпни и за малките и средните предприятия.

Капитал #12

Текстът е част от брой 12 на седмичния Капитал (27 март - 2 април). В броя ще прочетете още:


Новия брой на"Капитал" можете да намерите в магазините на "Фантастико", "Билла", СВА, във веригите бензиностанции OMV, Eko, Shell, Lukoil, както и в обектите на Inmedio и в други магазини за хранителни стоки и бензиностанции.

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса

Откажете се от хартията сега и работете безопасно и ефективно, съветват експертите на ComАrch и "Елтрейд"

27 май 2020, 421 прочитания

Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв. 1 Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв.

Съдлъжници по договора за заем са собственикът на централата "Сигда" и дъщерното й "Пристанище ТЕЦ Езерово"

26 май 2020, 3404 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Търг на "Топлофикация София" повдигна съмнения за нагласен победител

Срок от три дни и условие за гигантски оборот повдигнаха основателни съмнения. Затова поръчката ще бъде спряна и ще се обяви нова

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Едно последно парти"

Антиромантична комедия за щастливото време в Ню Йорк

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10