Производителят на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%
20 Нови
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Производителят на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Яни Драгов

Производителят на биохрани Яни Драгов: Ръст 30% в онлайн продажбите, в магазините нагоре-надолу с 10%

Действам предпазливо и не наемам нови хора, а в краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители, казва собственикът на "Смарт органик"

Мара Георгиева
5423 прочитания

Яни Драгов

© Цветелина Белутова


"Смарт органик" е най-големият дистрибутор на биохрани и напитки в България, като има и свое производство (биобарчета, бисквити, солети и др.). Продава в над 650 търговски обекта в страната, а 60% от продукцията е за износ. "Смарт органик" има и верига от шест магазина за биохрани "Зелен" в столицата, продава и онлайн. Заетите в компанията са около 260, приходите й за 2019 надхвърлят 36 млн. лева, което е 12% ръст спрямо предходната година. "Капитал" попита Яни Драгов, собственик на "Смарт органик", за ситуацията на пазара сега.

Как се промениха продажбите на биопродукти в условия на пандемия от коронавирус?

- Всички наши магазини работят. Първата седмица след въвеждане на извънредното положение продажбите се вдигнаха с 10% среднодневно, но тази седмица паднаха с 10%. Обяснявам си го с лошото време и нежеланието на хората да чакат отвън на студа, тъй като в магазините влизат само по двама клиенти. В "Сердика център" работим само ние и "Билла". Там ежедневните ни продажби са паднали четири пъти. Най-голямо е търсенето на леща, ориз, нахут, консерви. Нашият бизнес е с храни и имаме сравнително добри позиции, а нашите клиенти по правило са хора с достатъчно доходи. Засега няма драма.

Отчитате ли ръст при продажбите на едро?

- Да, имаме 15% ръст на продажбите на едро. Веригите продават много, някои от продуктите свършват, но само временно.

Какъв е трендът при онлайн поръчките?

- При онлайн продажбите отчитаме 30% ръст през март в сравнение с февруари. И през сайта най-търсени са основните храни, а също и дезинфектантите. Всяка втора поръчка е за дезинфектант, за който основното е, че не изсушава ръцете.

Какво се промени в производствената ви фабрика заради пандемията?

- В производството работим с нормален капацитет. Осигурили сме на всички във фирмата превоз с коли и таксита от и до работното място, за да не ползват градски транспорт. Това се отнася за всички работещи в производството, склада, магазините. За всички сме осигурили и безплатна храна на обяд.

Имате ли проблеми с логистиката?

- За продукти, които идват от държави извън ЕС, имаме складови наличности за около три месеца. Част от доставките сега пътуват по море. От Китай имаме сравнително малко продукти, но там доставките вече са ОК, поръчките се изпълняват, доставят се пратки. Доставките от и за Италия са тегави. Там имаме един голям клиент и тази седмица изпълняваме неговата поръчка. Има известно забавяне и поскъпване на транспорта. Ползваме само български спедиторски фирми, но изискването след завръщане от чужбина шофьорите да се поставят в двуседмична карантина ги затруднява много.

Има ли промяна в цените на продуктите?

- Ние не сме променяли продажните цени. От продуктите, които внасяме, единствено оризът е малко по-скъп - увеличението е с 10-15%, но това е по-скоро изключение.

Има ли ръст на потреблението при продуктите, които изнасяте?

- Ние изнасяме основно суровите биобарчета Roobar, "Курабийница", Kookie Cat, а това е луксозна стока, не е от първа необходимост. Преди седмица получихме от един голям германски клиент искане за двойно по-голяма доставка, вероятно, за да няма буфер в складовете му, но сега пак имаме нормални заявки.

Какви са бизнес целите за 2020 г.?

- За 2020 г. сме заложили 20% ръст и засега вървим по план, но не се знае какво ще стане. Има много въпросителни - и във веригата на доставки, и в търсенето. Възможно е част от клиентите ни да останат без работа, а спадът в доходите означава и спад в потреблението. Засега действам предпазливо и не наемам нови хора. В краен случай бих намалил работното време, вместо да освобождавам служители. Наясно съм, че хората нямат запаси от пари, и не искам да си загубят работата.

Какво от вашия опит може да послужи на колегите ви в бизнеса?

- Бих ги посъветвал да внимават с разплащанията, да си изискват парите, защото, ако няма пари, няма и стокообмен. И да увеличат складовите си запаси, ако могат да си го позволят.

Интервюто взе Мара Георгиева


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK