Шокът понякога ражда успех
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шокът понякога ражда успех

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Константин Николов
9053 прочитания

© Shutterstock


В период на изключително сложни и мрачни прогнози за икономическото бъдеще много компании се опитват да променят бизнес моделите си. Някои, чиито служители отдавна имат опит с работата от дистанция (и съответно имат клиенти и поръчки), се справят по-добре. Но за други трансформацията е по-трудна и отнема време. Повечето мениджъри правят разчети, че мерките срещу коронавируса са временни и бизнесът ще се върне към нормалност след определено време - независимо дали 4 седмици или няколко месеца. Но за някои фирми промените може да са перманентни. Първите примери вече са видими, като най-общо могат да се разделят в три групи: по-дигитално, по-автоматизирано, нещо ново.

Дигитализация в ускорител

На първо място по "разтърсване" са онези компании, които досега са зависели от постоянен поток от клиенти, като физически магазини, ресторанти, барове, кина, концерти, спортни събития и др. При тях промяната на бизнес моделите в условия на епидемия е най-сложна, но пък след време може да доведе и до плюсове и преосмисляне на бизнеса към по-силен модел. В центъра е още по-силното преминаване онлайн на традиционни фирми. Потребителите в самоизолация търсят в интернет продукти и услуги - от пазаруване до забавление и от образование до покупка на имоти и здравеопазване.

Много индустрии преминаваха през сложен преход още преди коронавируса, а сегашната ситуация ще ускори тези промени, което ще се пренесе към предлагането и търсенето. Например стрийминг услугите ще заплашат утвърдения бизнес модел на създаване и разпространение на съдържание. Все по-голям брой хора, затворени в домовете си, ще харесват тези нови платформи и съответно ще станат лоялни клиенти. Което съответно ще промени и предлагането. Позициите на традиционните играчи ще бъдат застрашени, освен ако те самите не направят голямата трансформация.

"Хората ще променят навиците си, а някои от тези навици ще станат постоянни. Има много сегменти, в които потребителите бавно се променят, а сегашната ситуация ще ускори целия процес", заяви за The Washington Post Сюзън Ати, преподавател в Stanford Graduate School of Business.

Висшето образование по света също навлизаше бавно в онлайн пространството, но сега е принудено експресно да предлага онлайн модули. Не е изключено университетите да не се завърнат изцяло към предишния си модел, което пък може да им предостави възможност за привличане на нови студенти (и съответно такси) дистанционно.

Време за роботи

COVID-19 подкопа основите на глобалното производство. Много компании ще преосмислят и намалят веригите си за доставки през няколко държави. Далеч повече ползи по време на епидемия обаче може да има напредъкът в роботика, автоматизация и 3D принтиране. Например по време на пика на заразата в Китай, когато много заводи - доставчици за цял свят, бяха затворени, нараснаха изключително много инвестициите в производствени роботи в страната, но и на такива във всякакви други обслужващи индустрии.

От своя страна 3D принтирането се доказва като изключителна технология във време на криза, която бързо може да изготви компоненти и продукти, които са най-търсени от здравните власти - има пример за такива компании и в България.

Инженеринг на нови модели

Има и компании с иновативни решения в условията на коронавирус, чрез които се опитват да поддържат някакво ниво на приходи, като предлагат услуги в бъдеще време. Сред тях са барове и ресторанти, които предлагат тъй наречените от тях облигации, чрез които потребителят може да купи такъв ваучер, който да ползва след 30, 60 или повече дни. Естествено има и отстъпка.

Сред компаниите с временни модели са и големи корпорации, които преустройват производствените си линии, за да помогнат в направата на най-търсените в настоящия период продукти.

Понякога голямата промяна се случва заради внезапен шок в системата. Много компании ще се съживят и ще се върнат към предишния си модел. Но за мнозина настоящата криза е шанс да преосмислят изцяло бизнеса си и промяната да е постоянна.

В период на изключително сложни и мрачни прогнози за икономическото бъдеще много компании се опитват да променят бизнес моделите си. Някои, чиито служители отдавна имат опит с работата от дистанция (и съответно имат клиенти и поръчки), се справят по-добре. Но за други трансформацията е по-трудна и отнема време. Повечето мениджъри правят разчети, че мерките срещу коронавируса са временни и бизнесът ще се върне към нормалност след определено време - независимо дали 4 седмици или няколко месеца. Но за някои фирми промените може да са перманентни. Първите примери вече са видими, като най-общо могат да се разделят в три групи: по-дигитално, по-автоматизирано, нещо ново.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK