Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
27 мар 2020, 13:39, 8170 прочитания

Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В период на изключително сложни и мрачни прогнози за икономическото бъдеще много компании се опитват да променят бизнес моделите си. Някои, чиито служители отдавна имат опит с работата от дистанция (и съответно имат клиенти и поръчки), се справят по-добре. Но за други трансформацията е по-трудна и отнема време. Повечето мениджъри правят разчети, че мерките срещу коронавируса са временни и бизнесът ще се върне към нормалност след определено време - независимо дали 4 седмици или няколко месеца. Но за някои фирми промените може да са перманентни. Първите примери вече са видими, като най-общо могат да се разделят в три групи: по-дигитално, по-автоматизирано, нещо ново.

Дигитализация в ускорител


На първо място по "разтърсване" са онези компании, които досега са зависели от постоянен поток от клиенти, като физически магазини, ресторанти, барове, кина, концерти, спортни събития и др. При тях промяната на бизнес моделите в условия на епидемия е най-сложна, но пък след време може да доведе и до плюсове и преосмисляне на бизнеса към по-силен модел. В центъра е още по-силното преминаване онлайн на традиционни фирми. Потребителите в самоизолация търсят в интернет продукти и услуги - от пазаруване до забавление и от образование до покупка на имоти и здравеопазване.

Много индустрии преминаваха през сложен преход още преди коронавируса, а сегашната ситуация ще ускори тези промени, което ще се пренесе към предлагането и търсенето. Например стрийминг услугите ще заплашат утвърдения бизнес модел на създаване и разпространение на съдържание. Все по-голям брой хора, затворени в домовете си, ще харесват тези нови платформи и съответно ще станат лоялни клиенти. Което съответно ще промени и предлагането. Позициите на традиционните играчи ще бъдат застрашени, освен ако те самите не направят голямата трансформация.

"Хората ще променят навиците си, а някои от тези навици ще станат постоянни. Има много сегменти, в които потребителите бавно се променят, а сегашната ситуация ще ускори целия процес", заяви за The Washington Post Сюзън Ати, преподавател в Stanford Graduate School of Business.



Висшето образование по света също навлизаше бавно в онлайн пространството, но сега е принудено експресно да предлага онлайн модули. Не е изключено университетите да не се завърнат изцяло към предишния си модел, което пък може да им предостави възможност за привличане на нови студенти (и съответно такси) дистанционно.

Време за роботи

COVID-19 подкопа основите на глобалното производство. Много компании ще преосмислят и намалят веригите си за доставки през няколко държави. Далеч повече ползи по време на епидемия обаче може да има напредъкът в роботика, автоматизация и 3D принтиране. Например по време на пика на заразата в Китай, когато много заводи - доставчици за цял свят, бяха затворени, нараснаха изключително много инвестициите в производствени роботи в страната, но и на такива във всякакви други обслужващи индустрии.

От своя страна 3D принтирането се доказва като изключителна технология във време на криза, която бързо може да изготви компоненти и продукти, които са най-търсени от здравните власти - има пример за такива компании и в България.

Инженеринг на нови модели

Има и компании с иновативни решения в условията на коронавирус, чрез които се опитват да поддържат някакво ниво на приходи, като предлагат услуги в бъдеще време. Сред тях са барове и ресторанти, които предлагат тъй наречените от тях облигации, чрез които потребителят може да купи такъв ваучер, който да ползва след 30, 60 или повече дни. Естествено има и отстъпка.

Сред компаниите с временни модели са и големи корпорации, които преустройват производствените си линии, за да помогнат в направата на най-търсените в настоящия период продукти.

Понякога голямата промяна се случва заради внезапен шок в системата. Много компании ще се съживят и ще се върнат към предишния си модел. Но за мнозина настоящата криза е шанс да преосмислят изцяло бизнеса си и промяната да е постоянна.

Капитал #12

Текстът е част от брой 12 на седмичния Капитал (27 март - 2 април). В броя ще прочетете още:


Новия брой на"Капитал" можете да намерите в магазините на "Фантастико", "Билла", СВА, във веригите бензиностанции OMV, Eko, Shell, Lukoil, както и в обектите на Inmedio и в други магазини за хранителни стоки и бензиностанции.

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса Как електронният обмен на данни може да помогне на бизнеса

Откажете се от хартията сега и работете безопасно и ефективно, съветват експертите на ComАrch и "Елтрейд"

27 май 2020, 421 прочитания

Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв. 1 Д банк е готова да кредитира "ТЕЦ Варна" на Ахмед Доган с 22 млн. лв.

Съдлъжници по договора за заем са собственикът на централата "Сигда" и дъщерното й "Пристанище ТЕЦ Езерово"

26 май 2020, 3404 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Като няма коли, ще правим респиратори

Гиганти от автомобилната индустрия и модата преустройват заводите си, за да помогнат в борбата с епидемията

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Шоуто трябва да продължи, но как

Пандемията промени значението и начина на работа на вечерните шоута, независимо дали говорим за Джон Оливър или Николаос Цитиридис

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10