Дигитализация в ускорител

Няколко примера как бързото преминаване към онлайн бизнес е нова възможност за много компании

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Киносалон, ама онлайн



В ерата на карантината едно изкуство и бизнес от края на XIX в. е на път да претърпи може би най-голямата промяна в историята си. В момент, когато кината в много държави са затворени за поне месец, много от лидерите в киноиндустрията променят начина, по който филмите ще достигат до зрителите. Холивудските студиа започнаха да пускат онлайн филми, които вече трябваше да са по екраните и да им носят стотици милиони приходи. Например собственикът на Universal Pictures Comcast обяви, че "Тролчетата: световно турне" ще бъде едновременно по кината и във VoD платформи, на цена от около 20 долара за 48-часов наем. И други филми на компанията като "Ема" и "Невидимият човек" ще бъдат разпространявани по този начин.

В същото време Disney обяви, че пуска по-рано онлайн един от най-печелившите си филми - "Замръзналото кралство 2". Най-печелившият филм по игра "Соник" също беше пуснат преждевременно във VoD модел в САЩ.

Сегашната реалност може да доведе до коренни промени в бизнеса на Холивуд. Досега в повечето случаи студията чакаха около три месеца, преди да пуснат продукциите си онлайн, а очакванията са това да става далеч по-бързо. Най-ударени естествено ще бъдат киносалоните. Големи щатски вериги като AMC Theatres и Regal Cinemas обявиха, че затварят за между един месец и неопределено време.

В същото време Холивуд не е готов да се откаже от най-скъпите си филми с бюджети от стотици милиони долари, от които очакват огромни приходи от киноразпространение. Следващите продукции от дългогодишни поредици като Джеймс Бонд и "Бързи и яростни" бяха отложени с месеци. Това показва, че бизнесът все пак очаква края на епидемията. Въпреки това няма гаранция, че потребителите са готови да се върнат в салоните. Независимо проучване в САЩ показа, че около 61% от анкетираните казват, че са ходили на кино преди епидемията, а почти 37% отговарят, че "гледат филми в кината далеч по-малко отпреди". В същото време Nielsen очаква потреблението на стрийминг услуги да нарасне с 60% по време на карантината.

В разгара на епидемията в Китай едно местно студио показа как се действа бързо в кризисен момент и демонстрира, че финансов успех може да бъде постигнат и онлайн. Huanxi Media Group трябваше да пусне хитовото си заглавие "Изгубени в Русия", в което беше инвестирала десетки милиони долари, по време на Китайската нова година. Но заради избухналата епидемия в Ухан кината бяха затворени. В Huanxi решиха фундаментално да променят модела си и се обърнаха към неочакван партньор - собственикът на приложението TikTok ByteDance. Макар и да има стотици милиони потребители, компанията не изглеждаше най-вероятният съдружник в случая, тъй като залага на кратки видеа, създадени от потребителите. Анализаторите тогава съветват Huanxi да се обърне към местни дигитални гиганти като Alibaba или Tencent, които обаче също имат филмови студиа. В крайна сметка ByteDance се съгласява на разговори и бързо се стига до сделка . Компанията получава ексклузивен достъп до Lost in Russia заедно с други кино- и тв продукции на Huanxi, като плаща за портфолиото 630 млн. юана (91 млн. долара) плюс дял от бъдещите рекламни приходи. След пускането в платформата "Изгубени в Русия" е гледан от 600 млн. души. Според китайските медии вече има договорка между двете компании за съвместен онлайн киноканал и копродуциране на съдържание.

Очаквайте доставката на яйца и месо



Във време на глобална пандемия търговците на хранителни продукти в цял свят са в състояние на кръгова отбрана заради голямото търсене и невъзможността навреме да заредят магазините си. Много потребители преминават към онлайн пазаруване или поне на местата, където това е възможно. Защото "опашките" в интернет веригите са още по-големи дори и от тези във физическите магазини. Британският ветеран Ocado например в един момент спря да приема поръчки, за да може да изпълни досегашните. Същото се случи и в България с бизнеса на ebag.bg.

"Търсенето е безпрецедентно. Най-голямата ни трудност е изпълнението на поръчките от логистичните ни центрове", заяви финансовият директор на Ocado Дънкан Тейтън-Браун в разговор с инвеститорите миналата седмица. Според него компанията е щяла да прави пет до десет пъти по-висок обем поръчки от обичайните, ако е имала нужния капацитет в момента.

Преминаването към пазаруването на храни онлайн може да има далеч по-дълготраен ефект от сегашната вирусна криза и да продължи и след края й, смятат анализатори. Американските потребители например отдавна пазаруват всичко през интернет, но предпочитат да ходят до супермаркета за месо, мляко и яйца - според Nielsen през миналата година едва 4% от покупките на бързооборотни стоки в САЩ са онлайн. В глобален план делът на пазаруването на храни е около 1.7% oт цялата е-търговия.

Въпреки това сега този бизнес избухва. Свалянията на щатски приложения за покупка на храна като Instacart и Shipt са нараснали с над 120% през миналата седмица спрямо година по-рано. "Все по-голям процент възрастни хора на възраст над 60 години пазаруват в интернет", казва пред CNN Джей Джей Флиймън, директор за електронната търговия на Ahold Delhaize в САЩ.

За да отговорят на търсенето, големите вериги като Walmart, Albertsons, Stop & Shop, Meijer, Hy-Vee и други трябва да променят бизнес модела си. През последните години те експериментират с нови начини за изпълнение на онлайн поръчките - най-вече чрез инвестициите в нови технологии. Например гигантите изграждат автоматизирани минискладове в собствените си магазини. Друга тенденция са тъй наречените тъмни магазини - локации, които приличат на супермаркети, но са затворени за клиенти, а само изпълняват поръчки. Но сегашното търсене тотално надвиши възможностите на системите им и някои продължават и в момента да инвестират в сървъри, които да поемат новите поръчки. Секторът е един от малкото, където в момента има увеличено наемане на нова работна ръка.

Преходът към онлайн пазаруване в момента може да преобрази индустрията и според експерти големите търговци ще консолидират водещите си позиции. "Този неблагоприятен период ускорява структурните промени в потребителското пазаруване с около пет години. Именно оттук идват и многото нови клиенти на Walmart", казва пред CNN Сет Сигмън, анализатор в Credit Suisse.

В същото време по-малките компании нямат нужния капитал за инвестиции в собствена инфраструктура, което в настоящата обстановка може да ги избута още повече в периферията.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал