История за компания, академик, професор и "Метро"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

История за компания, академик, професор и "Метро"

Проф. Шекерджийски (вдясно), Атила Йенисен (в средата) и Кирил Петков се надяват продуктът да може да подпомогне имунитета на техните клиенти

История за компания, академик, професор и "Метро"

Имуностимулатор комбинира български разработки от 80-те години на миналия век и пробиотик от последните две години. Веригата го продава без надценка

Десислава Николова
10820 прочитания

Проф. Шекерджийски (вдясно), Атила Йенисен (в средата) и Кирил Петков се надяват продуктът да може да подпомогне имунитета на техните клиенти

© Цветелина Белутова


Един от най-динамичните сегменти в аптеките, на стойност около 300 млн. лв. годишно, е този на хранителните добавки. Те нямат претенцията, че лекуват каквото и да било заболяване или да служат за профилактика, но според закона за храните имат право да се регистрират като продукт, подпомагащ здравето в определен аспект. Заради строгите лекарствени регулации, които изискват клинични изпитвания, множество данни за въздействието, а накрая и държавата да определя и следи цената на продукта, множество лекарства без рецепта се пререгистрираха като хранителни добавки. За това се изисква само регистрация на етикета и листовката и реклама, изрично посочваща, че продуктът не лекува. Така производителят може да продава продукта на каквато цена пожелае и във всички възможни канали, а онези, които вярват, че добавката им помага, да го купуват. Обикновено средната цена на една опаковка хранителна добавка е по-висока от тази на лекарство без рецепта, тъй като клиентите на аптеките, дрогериите и супермаркетите в България вярват в народната медицина и силата на природните съставки, от които се твърди, че са съставени добавките.

Без каквито и да било претенции, че става въпрос за панацея или лекарство, което лекува, разказът за една от най-новите добавки финишира в необичаен ход на веригата хипермаркети "Метро" - да продава продукт без нито стотинка търговска надценка. Продуктът се нарича "ProViotic Имуноактив", регистриран е като хранителна добавка и вече се продава в "Метро" и още няколко вериги хипермаркети.

Ясно е, че към момента единственият доказан начин за предпазване от зараза за коронавируса е личната хигиена и силното ограничаване на срещите с други хора.

С уговорката, че все още няма изобретени лекарства или ваксини срещу COVID-19, нито пък имат претенции техният продукт да е такъв, преди четири седмици две български фирми обединяват усилията си, за да създадат добавка, която да подпомага имунитета и да се опитва да предпази белите дробове. Най-често срещаното усложнение на COVID-19 e вирусна бронхопневмония, върху която обаче понякога се наслагва и бактериална инфекция на белите дробове. Създателите на "ProViotic Имуноактив" твърдят, че добавката засилва защитните сили на организма срещу втората част. Тя не помага по никакъв начин срещу самото разболяване от COVID-19.

Продуктът е съчетание от най-новата разработка на компанията ProViotic с основател Кирил Петков и разработка от 80-те години на академик Богдан Петрунов и проф. Рахамин Шекерджийски, които са бащите на имуностимулатора "Респивакс", използван срещу грип.

Как се ражда идеята

ProViotic е пробиотик на едноименната българска фирма и "Генезис Лаборатори", който е създаден преди пет години на основата на лактобацилус булгарикум. Той е изолиран не в млечна среда, а на основата на кокиче. Около 65% от приходите на компанията са от износ на този продукт в САЩ.

През последните две години и половина ProViotic разработва нова бактерия, наречена лактобацилус плантарум GLP3, за която се твърди, че ограничава развитието на болестотворните бактерии.

"Идеята беше да пуснем луканки без консерванти. Изследвахме бактерията в Българската агенция по храните, френския институт IDIV и в Harvard Medical School и установихме, че тя унищожава болестотворни бактерии като ешерихия коли, салмонела, листерия и клостридиум бутолинум, а в "Царица Йоанна - ИСУЛ" заедно с проф. Борислав Владимиров установихме активност и срещу хеликобактер пилори", разказва Кирил Петков, основател на ProViotic.

Той допълва, че около паниката с коронавируса решили да се опитат да съчетаят своята разработка с тази бактерия с друг продукт, който подсилва имунната система, за да се опитат да помогнат на организма на своите клиенти. Разговаряли с академик Богдан Петрунов, водещ специалист по имунология и алергология, и проф. Рахамин Шекерджийски, основател на фармацевтичната компания "Натстим". Оказало се, че те имат изследване от 80-те години и регистриран патент. Проучването им оттогава доказвало, че две съставки - полипептиди и липополизахариди, увеличават имунитета на организма срещу бактерии, които най-често причиняват пневмонии след заразяване с вирус.

"Разгледахме статистиките от Ухан и видяхме, че много голям процент от хората получават пневмонии (има се предвид освен COVID пневмонията и допълнителна бактериална инфекция - бел. ред.), които се третират с антибиотици. Ние не можем да предотвратим заболяването и да запазим хората от вируса - това е въпрос на изолация. С нашия продукт се опитваме да активираме имунната система специфично срещу инфекции в белите дробове, които могат да бъдат вторичен резултат от вируса", разказва Петков. Екипът освен това забелязал, че 16% от болните с коронавирус имат и разстройство, което е признак на дисбаланс в чревната флора и имунитета.

По думите му учените все още не знаят дали хранителната добавка може да помогне на организма при вече развита инфекция с коронавирус и предстоят още изследвания за действието й.

Проф. Шекерджийски коментира, че работи с екипа на Кирил Петков отдавна по проекти за продажба на продукти в САЩ и България.

"Ние имаме дълъг опит в създаването на имуностимулатори, които са оригинална българска разработка. Нашата разработка, която е част от "ProViotic Имуноактив", е патентна технология, която се изработва в "Булбио" (държавна фармацевтична фирма - бел. ред.) и е намирала добър прием в Америка и Мексико. Технологията е готова, зависим от производствата на активни съставки и се надяваме да можем да отговорим на търсенето", коментира проф. Шекерджийски.

Пътят до пазара

Добавката се произвежда в "Натстим", заводът на проф. Шекерджийски, а бактерията ще бъде доставяна от лаборатории "Генезис", като капацитетът за производство е 5000 опаковки на седмица.

"Най-често добавките се продават в аптеките и за да стигнат до пазара, минават през търговец на едро, всяка стъпка оскъпява цената на опаковката. Ние смятаме да продаваме една опаковка за 40 долара в САЩ, но тук производствените ни разходи са 15 лв. за опаковка. Затова представихме разработката си на "Метро" и се обединихме с тях, а те решиха да пуснат продукта с нулева печалба за себе си", разказва Петков.

Той допълва, че всички осъзнават, че в паниката цената на всякакъв продукт би могла да бъде всякаква и той ще се купува, но пък не биха искали да използват този момент, а да се опитат да помогнат на клиентите със своята разработка в такъв сериозен момент.

Главният изпълнителен директор на "Метро" Атила Йенисен разказва, че когато научил, че е разработен продукт, който може да подпомогне имунната система, събрал веднага борда на директорите. "Взехме решение, че ще продаваме този продукт с нулева печалба. Незабавно. Ние не познаваме продукта и неговото действие детайлно - мотивацията ни е, че в тази ситуация само ние и аптеките сме отворени, единствената връзка сме между храната и хората в техните домове и вярваме, че трябва да проявяваме отговорност и да служим на обществото. Има шанс продуктът да помага в сегашната криза, не го виждаме като панацея и няма да го промотираме по този начин, той е една потенциална възможност, която можем да предоставим", казва Йенисен.

Един от най-динамичните сегменти в аптеките, на стойност около 300 млн. лв. годишно, е този на хранителните добавки. Те нямат претенцията, че лекуват каквото и да било заболяване или да служат за профилактика, но според закона за храните имат право да се регистрират като продукт, подпомагащ здравето в определен аспект. Заради строгите лекарствени регулации, които изискват клинични изпитвания, множество данни за въздействието, а накрая и държавата да определя и следи цената на продукта, множество лекарства без рецепта се пререгистрираха като хранителни добавки. За това се изисква само регистрация на етикета и листовката и реклама, изрично посочваща, че продуктът не лекува. Така производителят може да продава продукта на каквато цена пожелае и във всички възможни канали, а онези, които вярват, че добавката им помага, да го купуват. Обикновено средната цена на една опаковка хранителна добавка е по-висока от тази на лекарство без рецепта, тъй като клиентите на аптеките, дрогериите и супермаркетите в България вярват в народната медицина и силата на природните съставки, от които се твърди, че са съставени добавките.

Без каквито и да било претенции, че става въпрос за панацея или лекарство, което лекува, разказът за една от най-новите добавки финишира в необичаен ход на веригата хипермаркети "Метро" - да продава продукт без нито стотинка търговска надценка. Продуктът се нарича "ProViotic Имуноактив", регистриран е като хранителна добавка и вече се продава в "Метро" и още няколко вериги хипермаркети.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Добра новина! Този имуностимулатор може и да не помага за предпазване от заболяване, но самият факт, че има хора, които нямат намерение да се възползват от възможността да печелят от страховете около корона вируса, вече укрепва имунната система.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK