Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 31 мар 2020, 13:22, 7796 прочитания

История за компания, академик, професор и "Метро"

Имуностимулатор комбинира български разработки от 80-те години на миналия век и пробиотик от последните две години. Веригата го продава без надценка

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Един от най-динамичните сегменти в аптеките, на стойност около 300 млн. лв. годишно, е този на хранителните добавки. Те нямат претенцията, че лекуват каквото и да било заболяване или да служат за профилактика, но според закона за храните имат право да се регистрират като продукт, подпомагащ здравето в определен аспект. Заради строгите лекарствени регулации, които изискват клинични изпитвания, множество данни за въздействието, а накрая и държавата да определя и следи цената на продукта, множество лекарства без рецепта се пререгистрираха като хранителни добавки. За това се изисква само регистрация на етикета и листовката и реклама, изрично посочваща, че продуктът не лекува. Така производителят може да продава продукта на каквато цена пожелае и във всички възможни канали, а онези, които вярват, че добавката им помага, да го купуват. Обикновено средната цена на една опаковка хранителна добавка е по-висока от тази на лекарство без рецепта, тъй като клиентите на аптеките, дрогериите и супермаркетите в България вярват в народната медицина и силата на природните съставки, от които се твърди, че са съставени добавките.

Без каквито и да било претенции, че става въпрос за панацея или лекарство, което лекува, разказът за една от най-новите добавки финишира в необичаен ход на веригата хипермаркети "Метро" - да продава продукт без нито стотинка търговска надценка. Продуктът се нарича "ProViotic Имуноактив", регистриран е като хранителна добавка и вече се продава в "Метро" и още няколко вериги хипермаркети.


Ясно е, че към момента единственият доказан начин за предпазване от зараза за коронавируса е личната хигиена и силното ограничаване на срещите с други хора.

С уговорката, че все още няма изобретени лекарства или ваксини срещу COVID-19, нито пък имат претенции техният продукт да е такъв, преди четири седмици две български фирми обединяват усилията си, за да създадат добавка, която да подпомага имунитета и да се опитва да предпази белите дробове. Най-често срещаното усложнение на COVID-19 e вирусна бронхопневмония, върху която обаче понякога се наслагва и бактериална инфекция на белите дробове. Създателите на "ProViotic Имуноактив" твърдят, че добавката засилва защитните сили на организма срещу втората част. Тя не помага по никакъв начин срещу самото разболяване от COVID-19.
Продуктът е съчетание от най-новата разработка на компанията ProViotic с основател Кирил Петков и разработка от 80-те години на академик Богдан Петрунов и проф. Рахамин Шекерджийски, които са бащите на имуностимулатора "Респивакс", използван срещу грип.

Как се ражда идеята



ProViotic е пробиотик на едноименната българска фирма и "Генезис Лаборатори", който е създаден преди пет години на основата на лактобацилус булгарикум. Той е изолиран не в млечна среда, а на основата на кокиче. Около 65% от приходите на компанията са от износ на този продукт в САЩ.

През последните две години и половина ProViotic разработва нова бактерия, наречена лактобацилус плантарум GLP3, за която се твърди, че ограничава развитието на болестотворните бактерии.

"Идеята беше да пуснем луканки без консерванти. Изследвахме бактерията в Българската агенция по храните, френския институт IDIV и в Harvard Medical School и установихме, че тя унищожава болестотворни бактерии като ешерихия коли, салмонела, листерия и клостридиум бутолинум, а в "Царица Йоанна - ИСУЛ" заедно с проф. Борислав Владимиров установихме активност и срещу хеликобактер пилори", разказва Кирил Петков, основател на ProViotic.

Той допълва, че около паниката с коронавируса решили да се опитат да съчетаят своята разработка с тази бактерия с друг продукт, който подсилва имунната система, за да се опитат да помогнат на организма на своите клиенти. Разговаряли с академик Богдан Петрунов, водещ специалист по имунология и алергология, и проф. Рахамин Шекерджийски, основател на фармацевтичната компания "Натстим". Оказало се, че те имат изследване от 80-те години и регистриран патент. Проучването им оттогава доказвало, че две съставки - полипептиди и липополизахариди, увеличават имунитета на организма срещу бактерии, които най-често причиняват пневмонии след заразяване с вирус.

"Разгледахме статистиките от Ухан и видяхме, че много голям процент от хората получават пневмонии (има се предвид освен COVID пневмонията и допълнителна бактериална инфекция - бел. ред.), които се третират с антибиотици. Ние не можем да предотвратим заболяването и да запазим хората от вируса - това е въпрос на изолация. С нашия продукт се опитваме да активираме имунната система специфично срещу инфекции в белите дробове, които могат да бъдат вторичен резултат от вируса", разказва Петков. Екипът освен това забелязал, че 16% от болните с коронавирус имат и разстройство, което е признак на дисбаланс в чревната флора и имунитета.
По думите му учените все още не знаят дали хранителната добавка може да помогне на организма при вече развита инфекция с коронавирус и предстоят още изследвания за действието й.

Проф. Шекерджийски коментира, че работи с екипа на Кирил Петков отдавна по проекти за продажба на продукти в САЩ и България.

"Ние имаме дълъг опит в създаването на имуностимулатори, които са оригинална българска разработка. Нашата разработка, която е част от "ProViotic Имуноактив", е патентна технология, която се изработва в "Булбио" (държавна фармацевтична фирма - бел. ред.) и е намирала добър прием в Америка и Мексико. Технологията е готова, зависим от производствата на активни съставки и се надяваме да можем да отговорим на търсенето", коментира проф. Шекерджийски.

Пътят до пазара

Добавката се произвежда в "Натстим", заводът на проф. Шекерджийски, а бактерията ще бъде доставяна от лаборатории "Генезис", като капацитетът за производство е 5000 опаковки на седмица.

"Най-често добавките се продават в аптеките и за да стигнат до пазара, минават през търговец на едро, всяка стъпка оскъпява цената на опаковката. Ние смятаме да продаваме една опаковка за 40 долара в САЩ, но тук производствените ни разходи са 15 лв. за опаковка. Затова представихме разработката си на "Метро" и се обединихме с тях, а те решиха да пуснат продукта с нулева печалба за себе си", разказва Петков.
Той допълва, че всички осъзнават, че в паниката цената на всякакъв продукт би могла да бъде всякаква и той ще се купува, но пък не биха искали да използват този момент, а да се опитат да помогнат на клиентите със своята разработка в такъв сериозен момент.

Главният изпълнителен директор на "Метро" Атила Йенисен разказва, че когато научил, че е разработен продукт, който може да подпомогне имунната система, събрал веднага борда на директорите. "Взехме решение, че ще продаваме този продукт с нулева печалба. Незабавно. Ние не познаваме продукта и неговото действие детайлно - мотивацията ни е, че в тази ситуация само ние и аптеките сме отворени, единствената връзка сме между храната и хората в техните домове и вярваме, че трябва да проявяваме отговорност и да служим на обществото. Има шанс продуктът да помага в сегашната криза, не го виждаме като панацея и няма да го промотираме по този начин, той е една потенциална възможност, която можем да предоставим", казва Йенисен.
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Здравата организация поставя хората на първо място Здравата организация поставя хората на първо място

Компаниите, които подхождат с грижа към служителите си, следват наложените превантивни мерки и успешно дефинират новата дистанционна култура на работа, са тези, които продължават напред

29 май 2020, 80 прочитания

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 311 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години

Резултатът за първите два месеца на годината е с 40% по-нисък в сравнение с година по-рано

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Кино: "Пералнята"

Тайният живот на парите в черна комедия от Содърбърг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10