Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Влиянието на карантината и спряната икономика ще бъде усетено в пълна степен през април, тъй като през март се изпълняваха и сделки, сключени преди време, казват от бранша

Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

Константин Николов
4861 прочитания

Влиянието на карантината и спряната икономика ще бъде усетено в пълна степен през април, тъй като през март се изпълняваха и сделки, сключени преди време, казват от бранша

© China Daily


Ефектите от коронавируса съвсем естествено вече се усещат и на българския автопазар. Регистрациите на нови коли и камиони в КАТ за март са отчели силен спад, при положение че извънредното положение не обхвана целия месец. Вероятно числата за април ще са още по-слаби.

Спад във всички сегменти

Продажбите на нови леки автомобили (категория M1 и N1) са се понижили през март с 46%: от 3628 на 1974, а при новите тежкотоварни камиони над 12 т (категория N3) сривът е още по-голям: - 65% (от 351 на 123). Всъщност във всеки от трите начални месеца на годината има спад, макар за януари и февруари да е малък. Общо за цялото тримесечие понижението е над 26% до общо регистрираните 7285 леки коли. При камионите сривът за периода е над 41% до общо 624 машини.

При общите пласирани нови и употребявани коли също има голям спад през март - 34% до 14250 бройки (16% за тримесечието). Най-драматична е картината при новите и употребявани камиони за месеца, чиито регистрации в КАТ са общо 462, с 68% по-малко от същия период на 2019 г. (20% общо за първите три месеца).

Спадът от началото на годината досега спрямо същия период на 2019 г. е във всички сегменти - нови, употребявани, дизел, бензин и т.н. Общо новорегистрираните превозни средства (леки, лекотоварни, товарни и автобуси) през първото тримесечие на тази година е 58 503 спрямо 70 231 през 2019 г. Българският автопарк е достигнал общо 3.78 млн. МПС в края на март спрямо 3.75 млн. в края на миналата година. Отново най-много са старите коли над 15 години, а за първи път дизеловите двигатели надминават бензиновите и при леките коли - общо 1.3 млн. машини.

При продажбите на нови леки коли за тримесечието номер едно е Skoda с 828 автомобила, а след нея е Dacia със 745 и Toyota със 743.

Ефект за милиарди

Влиянието на карантината и спряната икономика ще бъде усетено в пълна степен през април, тъй като през март се изпълняваха и сделки, сключени преди време, казват от бранша. Секторът започна стабилно годината, като януари държеше нивата от миналата година. Второто тримесечие е отписано и вече се мисли за някакво съживяване през третото и четвъртото. В същото време автопродажбите за частни и корпоративни клиенти са сегментът, който при подобни кризи по-бавно се възстановява заради икономическата стагнация. Спряното производство в заводите по света също ще забави пускането на някои модели. При блокирането на китайската икономика през февруари автомобилните продажби се свиха с над 80%. Европейската асоциация на автомобилните производители (АСЕА) вчера призова за незабавна помощ от Европейския съюз и страните членки за автопроизводителите, доставчиците на части и автодилърите. "Ефектът от епидемията е безпрецедентен и става все по-ясно, че COVID-19 доведе до най-голямата криза в автомобилния сектор", заяви в официално изявление Ерик-Марк Хуйтема, председател на АСЕА. Според организацията затварянето на заводите в ЕС е довело до производствени загуби в размер на 1.23 млн. автомобила, а засегнатите са 1.11 млн. работници в заводите, без да се брои веригата за доставки.

Ефектите от коронавируса съвсем естествено вече се усещат и на българския автопазар. Регистрациите на нови коли и камиони в КАТ за март са отчели силен спад, при положение че извънредното положение не обхвана целия месец. Вероятно числата за април ще са още по-слаби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK