Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Засега няма съкращения на работещи в бранша

Мара Георгиева
2933 прочитания

© Цветелина Белутова


Пивоварите в страната отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели, ресторанти и кафенета (хорека канала) по време на извънредното положение, съобщиха от браншовата организация. "Към това трябва да се прибавят и ограничените продажби в търговската мрежа, както и необичайно студеното начало на пролетта. Очакваният спад на продажбите в обем за март е около 25% и прогнозите са, че до края на май намалението ще се движи в границите 20-30%", коментира за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.

Прогнози

Според най-новото изследване на Europe Economics приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро, а добавената стойност на пивоварната индустрия в България - 225 млн. евро. Ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г., които са едни от най-ниските за последните 20 години, спадът в добавената стойност на сектора ще бъде около 26%. Намалението на приходите за бюджета ще бъде поне с 10 - 15%, а работните места в секторите на доставчиците и клиентите ще са минимум с 25% по-малко.

Браншовата организация все още няма официални данни за общия пазар на бира през миналата година, но по предварителни оценки продадените количества са около 5.1-5.2 млн. хектолитра срещу 5.560 млн. хектолитра за 2018 г., когато беше отчетен 1.6% ръст, уточни Радомирова.

Според нея компаниите в бранша ще трябва да преразгледат плановете си за производство. "Нефилтрираните, непастьоризираните бири са с много кратък срок на годност - до четири седмици. При тази неяснота с потреблението вероятно производството им ще трябва да бъде прекратено, защото не е сигурно, че ще има консумация", дава пример Ивана Радомирова.

Без съкращения. Засега

По данни на НОИ през миналата година в производството на пиво и малц в страната са заети 2150 души, а в свързаните сектори на доставчиците - над 9 хил. души. Заедно със заетите лица в хорека сектора и магазинната мрежа работните места, генерирани от производството и продажбите на бира в страната, общо са около 34 700.

"Засега няма данни за съкратени работници, част от хората са си взели платен отпуск. Всички пивоварни компании са взели много сериозни мерки за безопасност - осигурени са маски, препарати, дезинфектанти за работещите и техните семейства, а също и за дистрибутори и партньори", обобщи Радомирова.

И в Европа е зле

Кризисната ситуация с COVID-19 влияе на целия общоевропейски бирен бранш. Повсеместното затваряне и спиране на продажбите в хорека сектора означава загуба на 35% от бирения пазар в Европа. На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставки - от фермерите, отглеждащи ечемик и хмел, през производителите на кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията, показва анализ на "Пивоварите на Европа" (Brewers of Europe).

В ЕС през заведенията, ресторантите и кафенетата се консумира една трета от произвежданата бира, но стойността на тези продажби представлява 65% от целия бирен пазар и се изчислява на 76.1 млрд. евро (спрямо 41.3 млрд. евро за търговията на дребно през магазинната мрежа). От продажбите на бира в хорека канала с неговите около 2 милиона обекта се осигуряват над милион и половина работни места, а добавената стойност от тях се изчислява на 24.2 млрд. евро и 13 млрд. евро постъпления от ДДС, отчитат "Пивоварите на Европа".

"Някои държави за изключително засегнати от сегашната ситуация. В Португалия например продажбите в хорека сектора са 69% от целия бирен пазар, в Кипър - 55%", казва Ивана Радомирова. След затварянето на заведенията чешките пивоварни спряха да продават наливна бира и вместо това предлагат бутилки и кенове. Търсенето на наливна бира в кегове, която представлява 40% от общото производство в страната, е спаднало до нула, предаде "Франс прес".

В навечерието на 2020 г. "Пивоварите на Европа" отчетоха, че през последните пет години производството и консумацията на бира в Европа бележат непрекъснат ръст и че страните от ЕС вече има над 10 хил. пивоварни и разнообразие от над 50 хил. марки и видове пиво. Възможно е коронавирусът да сложи край на възходящата тенденция.

Пивоварите в страната отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели, ресторанти и кафенета (хорека канала) по време на извънредното положение, съобщиха от браншовата организация. "Към това трябва да се прибавят и ограничените продажби в търговската мрежа, както и необичайно студеното начало на пролетта. Очакваният спад на продажбите в обем за март е около 25% и прогнозите са, че до края на май намалението ще се движи в границите 20-30%", коментира за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK