Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 апр 2020, 17:14, 2503 прочитания

Пивоварите отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели и заведения

Засега няма съкращения на работещи в бранша

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Пивоварите в страната отчитат 20% директни загуби заради затворените хотели, ресторанти и кафенета (хорека канала) по време на извънредното положение, съобщиха от браншовата организация. "Към това трябва да се прибавят и ограничените продажби в търговската мрежа, както и необичайно студеното начало на пролетта. Очакваният спад на продажбите в обем за март е около 25% и прогнозите са, че до края на май намалението ще се движи в границите 20-30%", коментира за "Капитал" Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България.

Прогнози


Според най-новото изследване на Europe Economics приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро, а добавената стойност на пивоварната индустрия в България - 225 млн. евро. Ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г., които са едни от най-ниските за последните 20 години, спадът в добавената стойност на сектора ще бъде около 26%. Намалението на приходите за бюджета ще бъде поне с 10 - 15%, а работните места в секторите на доставчиците и клиентите ще са минимум с 25% по-малко.

Браншовата организация все още няма официални данни за общия пазар на бира през миналата година, но по предварителни оценки продадените количества са около 5.1-5.2 млн. хектолитра срещу 5.560 млн. хектолитра за 2018 г., когато беше отчетен 1.6% ръст, уточни Радомирова.

Според нея компаниите в бранша ще трябва да преразгледат плановете си за производство. "Нефилтрираните, непастьоризираните бири са с много кратък срок на годност - до четири седмици. При тази неяснота с потреблението вероятно производството им ще трябва да бъде прекратено, защото не е сигурно, че ще има консумация", дава пример Ивана Радомирова.



Без съкращения. Засега

По данни на НОИ през миналата година в производството на пиво и малц в страната са заети 2150 души, а в свързаните сектори на доставчиците - над 9 хил. души. Заедно със заетите лица в хорека сектора и магазинната мрежа работните места, генерирани от производството и продажбите на бира в страната, общо са около 34 700.

"Засега няма данни за съкратени работници, част от хората са си взели платен отпуск. Всички пивоварни компании са взели много сериозни мерки за безопасност - осигурени са маски, препарати, дезинфектанти за работещите и техните семейства, а също и за дистрибутори и партньори", обобщи Радомирова.

И в Европа е зле

Кризисната ситуация с COVID-19 влияе на целия общоевропейски бирен бранш. Повсеместното затваряне и спиране на продажбите в хорека сектора означава загуба на 35% от бирения пазар в Европа. На свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по веригата на доставки - от фермерите, отглеждащи ечемик и хмел, през производителите на кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията, показва анализ на "Пивоварите на Европа" (Brewers of Europe).

В ЕС през заведенията, ресторантите и кафенетата се консумира една трета от произвежданата бира, но стойността на тези продажби представлява 65% от целия бирен пазар и се изчислява на 76.1 млрд. евро (спрямо 41.3 млрд. евро за търговията на дребно през магазинната мрежа). От продажбите на бира в хорека канала с неговите около 2 милиона обекта се осигуряват над милион и половина работни места, а добавената стойност от тях се изчислява на 24.2 млрд. евро и 13 млрд. евро постъпления от ДДС, отчитат "Пивоварите на Европа".

"Някои държави за изключително засегнати от сегашната ситуация. В Португалия например продажбите в хорека сектора са 69% от целия бирен пазар, в Кипър - 55%", казва Ивана Радомирова. След затварянето на заведенията чешките пивоварни спряха да продават наливна бира и вместо това предлагат бутилки и кенове. Търсенето на наливна бира в кегове, която представлява 40% от общото производство в страната, е спаднало до нула, предаде "Франс прес".

В навечерието на 2020 г. "Пивоварите на Европа" отчетоха, че през последните пет години производството и консумацията на бира в Европа бележат непрекъснат ръст и че страните от ЕС вече има над 10 хил. пивоварни и разнообразие от над 50 хил. марки и видове пиво. Възможно е коронавирусът да сложи край на възходящата тенденция.
Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Акостирането на круизни кораби в Бургас под въпрос заради коронавируса Акостирането на круизни кораби в Бургас под въпрос заради коронавируса

За трета година външни фактори ограничават достъпа до Черно море и българските пристанища

27 май 2020, 438 прочитания

Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май) Седмичен бюлетин за маркетинг и реклама (27 май)

Рекламна спортна пауза; Започна подаването на заявки в конкурса "PR приз 2020" и "Сайт на годината"; Подкастът на Джо Роугън вече само в Spotify; Новата кампания на Nike и др.

27 май 2020, 459 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Ритейл"

Седмичен бюлетин с най-важното от ритейл сектора

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Продажбите на нови коли през март падат с 46%, целият пазар се свива с една трета

Сривът при новите камиони е още по-голям: 65%

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10