Ако смятахте, че търговската война е лоша за глобалната търговия...

Дори и обикновени продукти разчитат на дълги и сложни вериги за доставки, които са нарушени заради коронавируса

Ако смятахте, че търговската война е лоша за глобалната търговия...

Блокажът заради пандемията ще бъде много по-лош

The Economist
4088 прочитания

Дори и обикновени продукти разчитат на дълги и сложни вериги за доставки, които са нарушени заради коронавируса

© Reuters


Навигатори на контейнерни кораби, митнически служители, логистични магьосници, шофьори на камиони и наблюдатели на складове - всички те са свикнали да се справят с проблеми, свързани с международната търговия - от стачки до търговски войни. Но в момент, когато анализаторите прогнозират спад в глобалния брутен вътрешен продукт (БВП), дори и най-креативните им идеи не могат да задържат в движение по целия свят стоки и услуги на стойност 25 трлн. долара.

Търговията е тръбата, по която икономическата болка преминава от една страна в друга. Дори и прости продукти разчитат на сложни вериги за доставки - една обикновена чаша кафе изисква сътрудничеството на 29 фирми в 18 държави, показват някои оценки. Шокът конвулсира във всички посоки. Затваряне на пристанище или забавяне на митниците може да осакати производство някъде другаде. Ако потребителите спрат да купуват автомобили и телефони, производителите и работниците в далечни страни усещат ефекта.

Когато световната продукция като паритет на покупателната способност спадна с 0.1% през 2009 г., обемът на търговията се срина с огромните 13%. Тримесечните обеми паднаха още повече (виж графиката). По-слабото търсене в Америка и Европейския съюз се разпростя по търговските пътища чак до Канада, Китай, развиващите се азиатски пазари, Япония и Мексико. Проучване установи, че 27% от спада на американското търсене и 18% от това в Европейския съюз всъщност са поети от чуждестранни производители.

Шокът, задаващ се през тази година, заплашва да бъде далеч по-брутален. Когато един от световните икономически гиганти киха, останалият свят настива. Сега всички кашлят. Към затварянето на фабриките допринася и увеличението в търговските бариери. И глобалното търсене намалява, тъй като доходите на домакинствата намаляват, а фирмите, които не разполагат със средства, замразяват своите инвестиционни планове.

В началото бе Китай

Първоначално вирусът засегна само производството в Китай, което традиционно отговаря за близо 10% от световната търговия на междинни стоки. Доларовата стойност на китайския износ през януари и февруари беше със 17% под тази от предходната година (макар че американските тарифи също допринесоха за слабото представяне). Тъй като сроковете за доставка се увеличаваха постоянно, компаниите трябваше да преустановят производствата си поради липса на компоненти.

Диверсификацията от Китай в началото изглеждаше като разумна стратегия. Сега никъде не е безопасно. Сега фабриките в Европа, Северна Америка и Азия трябва да се справят не само с несигурните доставки на части от Китай, но и с болни работници и главозамайващ набор от блокажи на местно и национално ниво. Одри Рос от базираната в Канада Orchard International, която търгува с продукти като спирала за мигли и гъби за баня, казва, че планирането се е превърнало в кошмар. Един клиент в Германия е затворен, докато друг във Франция работи. Складовете в Америка са с намалено работно време.

Нещата се влошават, тъй като търговските бариери се увеличават. Повече от 50 правителства по света са ограничили износа на медицински консумативи, 33 от които се задействаха след началото на март. Туризмът е смазан - той допринася за 8% от световната търговия с услуги. Заради анулирането на полети цената на въздушния превоз, голяма част от който представляват пътническите самолети, скочи. Вон Мур от спедиторската компания AIT Worldwide Logistics съобщава, че тарифите за превоз са се повишили от 2-3 долара на килограм до 9-11 долара, което за някои стоки е твърде скъпо.

Масов блокаж

Сухопътните граници стават все по-трудни за преминаване. Държави от Америка до Армения поставят нови ограничения за свободно движение. Почти във всички случаи има изключения за хората, превозващи стоки. Но обърканото прилагане доведе до опашки, които се простират с километри. На 15 март италианският министър на транспорта трябваше да се обади на унгарския си колега, за да поиска премахване на блокада. Ограниченото преминаване на границите затруднява шофьорите да работят. "Всеки иска своето, недоволства Умберто де Прето от Международния съюз за автомобилен транспорт. Ако автомобилният транспорт спре, спира светът."

Блокажите по границите означават, че става все по-трудно да се напълнят празните рафтове в супермаркетите на фона на това, че хората се запасяват с храна, както и да се отговори на огромното търсене на медицинско оборудване и екипировка. Митническият брокер в Мексико Марио Аронович си спомня, че е получавал обаждания дали е възможно да се изнасят медицински маски от Мексико за Китай, когато кризата е започнала. Сега той получава обаждания за търговия в обратна посока.

Колко голям ще е спадът в общата търговия? През 2009 г. намаляващото търсене допринесе за над две трети от срива на търговията, което е значително по-голям дял от този в размер на 15-20%, причинен от кредитната криза. Размерът на предизвиканото от пандемията забавяне при потребителските разходи и инвестициите вече става ясен. И вече е засегната търговската активност - проучване сред ръководителите на фабрики през март предполага рязък спад на експортните поръчки в напредналите страни. Саймън Макадам от консултантската компания Capital Economics предвижда спад от 20% в обема на търговията през тази година. Това е повече, отколкото през 2009 г. Спадът в търговията може да бъде дори по-голям, ако най-песимистичните прогнози за двуцифрени спадове на БВП на годишна база в някои богати страни се случат през следващите тримесечия.

Урок от 2009 г. е, че търговията може да се възстанови. Част от големите спадове тогава се отразиха на запасите на компаниите. Този тренд се обърна достатъчно бързо, когато нещата се върнаха към нормалното. Песимистите се съсредоточават върху колосалната несигурност относно това кога може да се случи възстановяването. Търговията процъфтява на базата на доверие и предсказуемост. Днес, във време на нарушаване на веригите на доставки и затваряне на границите, и двете са в недостиг.

2020, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Навигатори на контейнерни кораби, митнически служители, логистични магьосници, шофьори на камиони и наблюдатели на складове - всички те са свикнали да се справят с проблеми, свързани с международната търговия - от стачки до търговски войни. Но в момент, когато анализаторите прогнозират спад в глобалния брутен вътрешен продукт (БВП), дори и най-креативните им идеи не могат да задържат в движение по целия свят стоки и услуги на стойност 25 трлн. долара.

Търговията е тръбата, по която икономическата болка преминава от една страна в друга. Дори и прости продукти разчитат на сложни вериги за доставки - една обикновена чаша кафе изисква сътрудничеството на 29 фирми в 18 държави, показват някои оценки. Шокът конвулсира във всички посоки. Затваряне на пристанище или забавяне на митниците може да осакати производство някъде другаде. Ако потребителите спрат да купуват автомобили и телефони, производителите и работниците в далечни страни усещат ефекта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход