Сливания и придобивания по време на пандемия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Сливания и придобивания по време на пандемия

Проучването Barometer Capital Confidence на консултантската агенция EY показва, че повече от половината (56%) ръководители в световен мащаб все още планират да осъществят придобиване през следващите 12 месеца, като част от програмите им за трансформация

Сливания и придобивания по време на пандемия

Как са настроени компаниите относно подобни сделки в несигурната икономическа обстановка според проучване на ЕY

Пламена Кацарова
3152 прочитания

Проучването Barometer Capital Confidence на консултантската агенция EY показва, че повече от половината (56%) ръководители в световен мащаб все още планират да осъществят придобиване през следващите 12 месеца, като част от програмите им за трансформация

© Shutterstock


Компаниите са изправени пред драстична "промяна в правилата" по отношение на сливанията и придобиванията, тъй като глобалната коронавирус пандемия създаде шок с огромни размери с безпрецедентно социално и икономическо въздействие. Фондовите пазари са под стрес и е налице явна промяна в бизнес настроенията. Въпреки това обаче някои глобални бизнеси продължават да планират големи програми за трансформация. Проучването Barometer Capital Confidence на консултантската компания EY показва, че повече от половината (56%) ръководители в световен мащаб все още планират да осъществят придобиване през следващите 12 месеца, като част от програмите им за трансформация.

Това на пръв поглед е изненадващо предвид ситуацията по света - блокажи, стриктни правила за социална дистанция, прекъснати вериги за доставки и масово спиране на дейността на компаниите. Бизнес ръководителите обаче трябва да разгледат кризата с COVID-19 в дългосрочна и краткосрочна перспектива - да реагират сега, но да се подготвят за бъдещето и да мислят дори отвъд него, се казва в доклада.

Управление в кризисен режим

Изследването сочи, че съществена част от мениджърите - 73%, очакват коронавирусът да окаже сериозно влияние върху световната икономика и въздействието от COVID-19 да е "потресаващо". Здравето на работната сила и запазването на работните места ще бъдат в центъра на кризата, посочват лидерите. Ръководителите сега са фокусирани главно върху непосредственото въздействие, което коронавирусът оказва върху ликвидността, веригите за доставки, приходите и рентабилността.

Изправени пред предизвикателствата, мениджърите променят операционните модели на компаниите. Безпрецедентното спиране на дейността в много части на света предизвиква нови действия от страна на бизнес лидерите, като повече от половината от анкетираните - 52%, активно предприемат стъпки, за да променят сегашната си верига на доставки, а повече от една трета (36%) ускоряват инвестициите в автоматизация.

Сделки по време на криза

Вероятността за глобална икономическа рецесия беше актуална тема сред икономистите преди време. Това вече не е просто дебат, а се случва на практика. Повече от половината от глобалните бизнес лидери (54%) очакват възстановяването да се случи по т. нар. U модел - по-бавно и с прогнозата то да започне през 2021 г. Съществена част (38%) са оптимистични и вярват във V модела - те смятат, че икономическата активност ще се върне към нормалните си нива още през тази година.

Възстановяването на икономиката зависи не само от правителствената политика, но и от това как бизнесът ще реагира на настоящата криза и как ще подходи към връщането към растеж. Много глобални компании имаха инициативи за трансформация още в периода преди пандемията. Проучването на EY показва, че сега 72% от тях ще правят по-редовни прегледи на стратегията за придобивания в бъдеще.

Много ръководители споделят, че след края на кризата ще дадат приоритет на новите инвестиции в дигитални технологии (71%), като също така преразгледат разпределението на капитала си. Лидерите ще направят по-бързи стъпки за преосмисляне, преобразуване и преоткриване на бизнеса си, за да помогнат за възстановяването и да създадат дългосрочна стойност за всички акционери.

Много от компаниите ще реагират на резултатите от прегледите на портфейлите си с активи, а тези, които бързо рестартират стратегиите си отпреди кризата, вероятно ще бъдат най-добре позиционирани след нейния край. Това означава още по-добро използване на данните за разбиране на новата пазарна среда и развиващия се конкурентен пейзаж и предполага по-често балансиране на портфейлите от активи чрез придобивания и продажби.

Както при правителствените мерки сега, това, което компаниите трябва да предприемат, за да гарантират развитието си след края на кризата, трябва да бъде направено в точното време. По отношение на намеренията за сключване на сделки анкетираните ръководители остават решителни в плановете си отпреди кризата.

Фактът, че намеренията за сливания и придобивания не се свиват драстично, не е е изненада - концепцията за трансформация на бизнесите чрез подобни сделки отдавна е популярна сред бизнес лидерите. Придобиванията може да се окажат мощно средство за ускоряване на растежа. Поне това показва историята - по време на финансовата криза от 2008 г. редица компании предприеха смели стратегически трансформации, включително придобиване на висококачествени активи, които допринесоха за по-бързия растеж след това. Именно такова е едно от най-големите предизвикателства пред мениджърите - да се справят с настоящите трудности, като същевременно гарантират и бъдещия растеж.

Компаниите са изправени пред драстична "промяна в правилата" по отношение на сливанията и придобиванията, тъй като глобалната коронавирус пандемия създаде шок с огромни размери с безпрецедентно социално и икономическо въздействие. Фондовите пазари са под стрес и е налице явна промяна в бизнес настроенията. Въпреки това обаче някои глобални бизнеси продължават да планират големи програми за трансформация. Проучването Barometer Capital Confidence на консултантската компания EY показва, че повече от половината (56%) ръководители в световен мащаб все още планират да осъществят придобиване през следващите 12 месеца, като част от програмите им за трансформация.

Това на пръв поглед е изненадващо предвид ситуацията по света - блокажи, стриктни правила за социална дистанция, прекъснати вериги за доставки и масово спиране на дейността на компаниите. Бизнес ръководителите обаче трябва да разгледат кризата с COVID-19 в дългосрочна и краткосрочна перспектива - да реагират сега, но да се подготвят за бъдещето и да мислят дори отвъд него, се казва в доклада.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK