Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 апр 2020, 0:00, 4271 прочитания

Георги Милушев, търговска верига "ЗОРА": Предизвикателствата налагат иновативни решения и излизане от рамките на досегашния начин на работа

Разработихме план за действие в следващите три месеца, очаквайки пандемията да приключи в този срок, казва управляващият съдружник в компанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Търговска верига"ЗОРА" е една от най-големите български вериги за бяла и черна техника. През своята 29-годишна история компанията се стреми да предлага постоянен богат асортимент от уреди за дома и семейството и да отговаря на най-новите потребителски и екоизисквания. Марката разполага с 37 магазина в цялата страна както и с модерен електронен магазин. През 2016 г. "Зора" започна коренна промяна на корпоративната си идентичност, като инвестира в иновативно оформление на вътрешното си пространство с цел доближаване до новостите и динамиката, с която се развиват технологиите. През 2019 г. компанията бе отличена със специален приз като бранд, успешно завоювал доверието на българските потребители, и получава сертификат за инвестиция клас "А" за проекта на "Зора логистик ММС" ООД, който предвижда изграждане на складова база и офиси. Размерът на инвестицията е над 17 млн. лв. и ще разкрие 33 нови работни места.

За плановете на компанията през 2020 г. във време на извънредно положение и променено потребителско поведение разказва Георги Милушев - управляващ съдружник във верига магазини "ЗОРА".



Как се отразява на бизнеса на компанията извънредната ситуация и какви мерки предприемате, за да се адаптирате?

- Правим планове, приемаме програми за развитие, но изведнъж опасността от заразата стопира и обърна всичко наопаки. Попаднахме в извънредна, непозната досега ситуация, в която светът е поставен пред изпитание да се справи с непредполагаеми събития и обстоятелства. Огромни научни институти работят все повече в направления за действия в ситуации очаквани, случвали се и преживявани. Човечеството постигна недостижими цели, впрегна изкуствения интелект в служба на хората, а пред опасността от коронавируса се оказа неподготвено, парализирано.

Кризата от короновируса открои сериозни слабости, дисбаланс в глобалната икономика и отправи сериозно предупреждение към световните елити доколко имат готовност за действие при внезапно възникнали необичайни обстоятелства. Въведеното извънредно положение и съпътстващите мерки, необходими и оправдани за ситуацията, промениха изцяло живота и поведението на всички ни. Парадоксално отделянето, социалната дистанция на общуването се превърна във форма на солидарност.



Преустановиха работа цели отрасли, въведоха се масови ограничения на движение, а това силно ограничи икономическата активност и ни постави в съвършено различна ситуация, която изисква да бъдем адаптивни.

Магазините извън търговските обекти продължават работа, но с много по-малък капацитет. Фокусът на потребителя се измества към онлайн пазаруването, а ние от своя страна реагираме чрез въвеждането на нови услуги, които да улеснят потребителското преживяване, консултирането и избора на клиентите.


В тази ситуацията най-важното е да защитим хората от зараза, да запазим работните места, да съхраним "ЗОРА" на фирмено ниво. Правим всичко възможно да окажем помощ в този труден момент и да бъдем адаптивни. Разработихме план за действие в следващите три месеца, очаквайки пандемията да приключи в този срок. Преструктурираме първоначално заложените цели, оптимизираме разходите, по-икономично и пестеливо използваме ресурсите, преминаваме към по-гъвкаво плаващо работно време, съобразено с динамиката на пазара.

Предстои ни труден период, време на изпитание за устойчивост, за управленски капацитет, за вземане на решение, за действие в извънредни обстоятелства. Никога досега светът не е преживявал двойна криза - здравна и икономическа. Даваме си сметка, че предизвикателствата, пред които ни постави кризата, налагат нуждата да вземем иновативни решения и да излезем от рамките на досегашния начин на работа. Наложително е да подложим на преоценка стратегията си, да бъдем по-конкретни, адаптивни и гъвкави, по-директни и разбираеми в отношенията с хората, да търсим и да се опираме на знанията и опита на по-широк кръг от специалисти, на най - добрите кадри на "ЗОРА" в разработване на програма за действие в след-кризисния период.

В отговор на пандемията имате нова услуга - консултация и поръчка по телефон...

- Ограниченията оставиха голям брой хора затворени по домовете им, които въпреки трудното време продължават да потребяват, да търсят и избират необходимата им стока. В тази връзка разширяваме дейността в направление онлайн продажби. Въвеждаме допълнителни форми за дистанционни поръчки, въведохме услугата "Поръчка по телефона". Клиентът може да получи необходимата професионална консултация относно интересуващата го стока и по телефона. Разликата от двата канала - офлайн и онлайн - е изцяло в полза на клиента, пести му се време за посещение, обработката и доставката на стока се извършва в по-кратки срокове. Стремежът е да отговорим на нуждите на клиентите в момент на ограничения, когато хората пазаруват предимно онлайн.

Изградихме кол център, който приема и разпределя поръчките по магазини. Оптимизираме логистичната дейност с цел по-бърза доставка на поръчаната стока.

Какви са мерките, които предприемате за безопасността на служителите и на клиентите?

- Още преди въвеждането и обявяването на мерките се погрижихме да осигурим необходимите предпазни средства - маски, ръкавици, шлемове за касиерите по магазините, термометри и дезинфектанти, предназначени за ръце и всички видове повърхности, висок градус спирт. Изискваме навсякъде да се спазват строго указанията, нашите служители ежедневно са в контакт с клиенти. Трябва да бъдем стриктни и отговорни, да пазим себе си и хората, които ни посещават. Въведен е строг ограничителен режим в офиса и складовете, ежедневно неколкократно се измерва температурата на служителите и посетителите. Магазините се дезинфекцират ежедневно през три часа, допускат се не повече от 2 до 3 клиента, строго се спазва разстояние от 2 метра един от друг.

Често сте сред брандовете, които приветстват иновациите, какви са прогнозите ви за трендовете в близките две-три години?

- По време на кризата се наблюдава ограничен трафик по магазините, но за разлика от това потребителите са фокусирани, идват с точно определена цел, в повечето случаи са информирани и запознати от сайта. Това показва необходимостта от предоставяне на повече информация на клиентите чрез интернет. Очакваме ръст в дистанционните и онлайн продажби.

Никой не може и не е в състояние да прави сериозни прогнози. Нарушени са цели производства, взаимно свързани и кооперирани, произведени са части и компоненти в различни заводи и страни. Предстои дълъг период, за да се отърсят хората, да се освободят от страха, от заплахата от коронавируса и да се върнат към обичайния си начин на живот.

Най-оптимистичните прогнози са да се върнем към нормалния начин на живот не по-рано от три, четири месеца.

Как се гради успешен бизнес в България от нулата? А в условията на криза от коронавируса?

- Да се развива една компания, да оцелее 29 години, преминавайки през три кризи: 1991; 1996 - 1997; 2008 - 2009 г., означава най-напред да е съставена от хора сериозни, отговорни, с ръководство, изцяло отдадено на каузата. Това са 29 години на идеи, визия, адаптация към най-новите тенденции и технологии в света. За близо три години открихме 11 нови магазина и изцяло ремонтирахме и разширихме 8 магазина. За един от тях получихме и приза за "Сграда на годината". Огромен е приносът за това, което днес е "ЗОРА", на екипа, на хората, които наравно с нас работят за развитието ѝ. Над 60 % от служителите са със стаж над 10 години. Екипът на "ЗОРА" е залогът на постигнатото, гаранция да продължим битката за преодоляване на сегашната криза и за възстановяване след кризисния период.

След обявяване на извънредните мерки разработихме екшън план, обхващащ периода на първото полугодие, очаквайки кризата с коронавируса да приключи до края му. Работим за изясняване и определяне посоката на движение, на мерките и действията след кризата, с цел възстановяване до края на годината нивата от 2019 г., давайки приоритет на откриващи се нови възможности след кризата.

Има ли промени в потребителските нагласи сега, когато хората са по домовете?

- Коронавирусът промени потребителските нагласи, повишен потребителски интерес има към хлебопекарни например. Търсенето е огромно не само в България, а и в цяла Европа към дребна техника за кухнята - кафемашини, кухненски роботи. Повишено е и търсенето на машинки за подстригване, епилатори и други продукти за лична грижа. Дистанционното обучение на учениците доведе и до повишен интерес към IT техника и аксесоари - лаптопи, принтери, рутери, уебкамери, мишки; конзоли за забавление и смарт телевизори. В първите дни на кризата имаше повишено търсене на хладилници и фризери във връзка с презапасяването с хранителни продукти. Нагласите и нуждите на потребителите вероятно ще продължат да се променят и ние ще направим всичко възможно, както и досега, да отговорим на измененията на потреблението.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Здравата организация поставя хората на първо място Здравата организация поставя хората на първо място

Компаниите, които подхождат с грижа към служителите си, следват наложените превантивни мерки и успешно дефинират новата дистанционна култура на работа, са тези, които продължават напред

29 май 2020, 336 прочитания

Ресторанти на корона диета Ресторанти на корона диета

След нокдауна, който вирусът нанесе на заведенията, възстановяването ще е бавно и трудно, бизнес моделите ще се променят още, а доставките ще играят все по-важна роля

29 май 2020, 605 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Брандове по време на криза

Светът се счупи и няма никакъв шанс да се залепи в предишния си вид

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Широко затворени очи

Какво (не) научихме за особеностите на общественото поведение по време на пандемия

Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10