Как азиатските компании се адаптираха към коронавирусa
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как азиатските компании се адаптираха към коронавирусa

Азиатските компании, които успяха да преодолеят кризата, често трябваше да разчитат на своите акционери, наемодатели и служители

Как азиатските компании се адаптираха към коронавирусa

Сръчност, гъвкавост и фокус върху ликвидността помогнаха на някои бизнеси да се справят с пандемията

Пламена Кацарова
4365 прочитания

Азиатските компании, които успяха да преодолеят кризата, често трябваше да разчитат на своите акционери, наемодатели и служители

© Reuters


Когато след 20 януари коронавирусът се разрази с пълна сила в Китай, редица компании трябваше фундаментално да преосмислят начина, по който оперират. Някои бизнеси предвидиха размерите на кризата и видяха заплаха за съществуването си, затова побързаха да се адаптират към ситуацията. С напредването на разпространението на заразата местни компании дават надеждата на останалия свят, че адаптирането и оцеляването са постижими - с помощта на умното планиране на финансите и правилните кадри.

Добрите примери

"Разбрах, че трябва да се приспособим, за да оцелеем. По време на криза като тази националният фокус е насочен към вируса, така че трябваше да приспособя бизнеса си в съответствие с този приоритет", коментира пред FT основателят на компанията за производство на дронове Hydrogen Craft Corporation Лю Хайли. В рамките на две седмици мениджърът и неговият екип успяват да убедят правителството на град Пингду в източната китайска провинция Шандонг да засилят карантинните мерки "от високо", като използват високоговорители, монтирани на дроновете, които произвеждат. Компанията е работила и върху варианта същите дронове да се използват за дезинфекция, но в крайна сметка решава да разработи умни устройства, които да се използват за почистване на летища и железопътни гари. "Почистващите устройства не са основният ни продукт, но те спасиха компанията", коментира Лю, който очаква да генерира близо 8 млн. юана (1.1 млн. долара) от инициативата.

Предизвикателствата

Анализаторът от американската консултантска компания Boston Consulting Group (BCG) Ларс Фаест подчертава, че логистичните предизвикателства могат да се окажат голямо предизвикателство пред компаниите и да възпрепятстват адаптацията им. "Компаниите трябва да мислят за повече от това дали хората трябва да работят от вкъщи, или дали разполагат с достатъчно дезинфектанти - те трябва да пренесат потока си от продажби онлайн, да коригират продуктовия си микс към новите нужди на клиентите и да синхронизират маркетинга си с новата реалност", казва той.

Азиатските компании, които успяха да преодолеят кризата, често трябваше да разчитат на своите акционери, наемодатели и служители. Един от собствениците на верига от седем ресторанта за бързо хранене, Лу Женжонг, разказва, че той е преминал през кризата с пакет от мерки - печалбите от предходните години не са били изплатени на собствениците, наемодателите са опростили наемите за период от два месеца, а служителите са получавали минимално заплащане.

Тези правила важат дори за печелившите от кризата. Поради факта, че голяма част от населението на Китай е у дома, през февруари онлайн търговецът JD.com регистрира 260% годишен ръст при операциите си с хранителни стоки. Предизвикателство за отдела беше снабдяването с достатъчно продукция на фона на прекъсването на транспортните връзки и дистрибуцията в цялата страна. "Кланици за месо и птици, продавачи на плодове, преработватели на риба и скариди - след ситуацията в Ухан трябваше да намалим риска и искахме тези продукти в складовете си възможно най-бързо", разказва ръководителят на компанията Танг Йишен. "Понякога нашите доставчици не можеха да осигурят камиони, затова изпращахме собствени камиони, за да пренесем инвентара в складовете на JD", добавя той.

Оцеляване по време на криза

Това, което спечели време на много компании в цяла Азия, независимо дали са големи или малки, беше наличието на пари в брой. Най-големият производител на компютърни чипове, телефони и екрани в света Samsung Electronics затвори своите фабрики в Индия, Бразилия и Европа, докато магазините в САЩ и Канада също са затворени. Hyundai и филиалът му Kia, които заедно формират петия най-голям производител на автомобили в света, се сблъска със затваряне на заводите в Южна Корея и Китай, което доведе до това през февруари да отчете най-ниските си продажби от десетилетие.

Въпреки това обаче двете компании разполагат с пари в брой и са добре позиционирани, така че да оцелеят поне няколко тримесечия, преди да се наложи да продават активи. Тази ситуация е показателна за добрия резултат от многобройните откази на исканията за обратно изкупуване на акции и рязко увеличение на дивидентите от страна на чуждестранните инвеститори, сред които е и хедж фондът Elliott Management. "Наличието на буфер в брой изцяло променя ситуацията", коментира анализаторът от Fitch Джонг Мин Пак.

"Само преди седмици инвеститорите бяха ядосани, че японските компании не използват средствата си за обратно изкупуване на повече акции - сега тези средства са това, което стои пред това да усетят паричната криза", коментира анализаторът от CLSA Securities Japan Николас Смит.

Когато след 20 януари коронавирусът се разрази с пълна сила в Китай, редица компании трябваше фундаментално да преосмислят начина, по който оперират. Някои бизнеси предвидиха размерите на кризата и видяха заплаха за съществуването си, затова побързаха да се адаптират към ситуацията. С напредването на разпространението на заразата местни компании дават надеждата на останалия свят, че адаптирането и оцеляването са постижими - с помощта на умното планиране на финансите и правилните кадри.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK