Как азиатските компании се адаптираха към коронавирусa

Сръчност, гъвкавост и фокус върху ликвидността помогнаха на някои бизнеси да се справят с пандемията

Азиатските компании, които успяха да преодолеят кризата, често трябваше да разчитат на своите акционери, наемодатели и служители
Азиатските компании, които успяха да преодолеят кризата, често трябваше да разчитат на своите акционери, наемодатели и служители    ©  Reuters
Азиатските компании, които успяха да преодолеят кризата, често трябваше да разчитат на своите акционери, наемодатели и служители
Азиатските компании, които успяха да преодолеят кризата, често трябваше да разчитат на своите акционери, наемодатели и служители    ©  Reuters

Когато след 20 януари коронавирусът се разрази с пълна сила в Китай, редица компании трябваше фундаментално да преосмислят начина, по който оперират. Някои бизнеси предвидиха размерите на кризата и видяха заплаха за съществуването си, затова побързаха да се адаптират към ситуацията. С напредването на разпространението на заразата местни компании дават надеждата на останалия свят, че адаптирането и оцеляването са постижими - с помощта на умното планиране на финансите и правилните кадри.

Добрите примери

"Разбрах, че трябва да се приспособим, за да оцелеем. По време на криза като тази националният фокус е насочен към вируса, така че трябваше да приспособя бизнеса си в съответствие с този приоритет", коментира пред FT основателят на компанията за производство на дронове Hydrogen Craft Corporation Лю Хайли. В рамките на две седмици мениджърът и неговият екип успяват да убедят правителството на град Пингду в източната китайска провинция Шандонг да засилят карантинните мерки "от високо", като използват високоговорители, монтирани на дроновете, които произвеждат. Компанията е работила и върху варианта същите дронове да се използват за дезинфекция, но в крайна сметка решава да разработи умни устройства, които да се използват за почистване на летища и железопътни гари. "Почистващите устройства не са основният ни продукт, но те спасиха компанията", коментира Лю, който очаква да генерира близо 8 млн. юана (1.1 млн. долара) от инициативата.

Предизвикателствата

Анализаторът от американската консултантска компания Boston Consulting Group (BCG) Ларс Фаест подчертава, че логистичните предизвикателства могат да се окажат голямо предизвикателство пред компаниите и да възпрепятстват адаптацията им. "Компаниите трябва да мислят за повече от това дали хората трябва да работят от вкъщи, или дали разполагат с достатъчно дезинфектанти - те трябва да пренесат потока си от продажби онлайн, да коригират продуктовия си микс към новите нужди на клиентите и да синхронизират маркетинга си с новата реалност", казва той.

Азиатските компании, които успяха да преодолеят кризата, често трябваше да разчитат на своите акционери, наемодатели и служители. Един от собствениците на верига от седем ресторанта за бързо хранене, Лу Женжонг, разказва, че той е преминал през кризата с пакет от мерки - печалбите от предходните години не са били изплатени на собствениците, наемодателите са опростили наемите за период от два месеца, а служителите са получавали минимално заплащане.

Тези правила важат дори за печелившите от кризата. Поради факта, че голяма част от населението на Китай е у дома, през февруари онлайн търговецът JD.com регистрира 260% годишен ръст при операциите си с хранителни стоки. Предизвикателство за отдела беше снабдяването с достатъчно продукция на фона на прекъсването на транспортните връзки и дистрибуцията в цялата страна. "Кланици за месо и птици, продавачи на плодове, преработватели на риба и скариди - след ситуацията в Ухан трябваше да намалим риска и искахме тези продукти в складовете си възможно най-бързо", разказва ръководителят на компанията Танг Йишен. "Понякога нашите доставчици не можеха да осигурят камиони, затова изпращахме собствени камиони, за да пренесем инвентара в складовете на JD", добавя той.

Оцеляване по време на криза

Това, което спечели време на много компании в цяла Азия, независимо дали са големи или малки, беше наличието на пари в брой. Най-големият производител на компютърни чипове, телефони и екрани в света Samsung Electronics затвори своите фабрики в Индия, Бразилия и Европа, докато магазините в САЩ и Канада също са затворени. Hyundai и филиалът му Kia, които заедно формират петия най-голям производител на автомобили в света, се сблъска със затваряне на заводите в Южна Корея и Китай, което доведе до това през февруари да отчете най-ниските си продажби от десетилетие.

Въпреки това обаче двете компании разполагат с пари в брой и са добре позиционирани, така че да оцелеят поне няколко тримесечия, преди да се наложи да продават активи. Тази ситуация е показателна за добрия резултат от многобройните откази на исканията за обратно изкупуване на акции и рязко увеличение на дивидентите от страна на чуждестранните инвеститори, сред които е и хедж фондът Elliott Management. "Наличието на буфер в брой изцяло променя ситуацията", коментира анализаторът от Fitch Джонг Мин Пак.

"Само преди седмици инвеститорите бяха ядосани, че японските компании не използват средствата си за обратно изкупуване на повече акции - сега тези средства са това, което стои пред това да усетят паричната криза", коментира анализаторът от CLSA Securities Japan Николас Смит.