Автомобилните производители постепенно започват да възобновяват работа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Автомобилните производители постепенно започват да възобновяват работа

С оглед на признаците, че корона кризата върви към овладяване, част от компаниите в сектора планират да възобновят производствата си

Автомобилните производители постепенно започват да възобновяват работа

Редица компании обявиха, че ще рестартират операциите в края на април и началото на май

Пламена Кацарова
7197 прочитания

С оглед на признаците, че корона кризата върви към овладяване, част от компаниите в сектора планират да възобновят производствата си

© Reuters


В средата на март повечето автомобилни производители в Европа обявиха, че ще предприемат стъпки за спиране на производството и затваряне на заводите си в най-засегнатите от коронавируса страни. Сред тези, които взеха подобни мерки, бяха френската група PSA, която притежава марките Peugeot, Citroën, Opel и Vauxhall; Volkswagen, Renault, Ford, Nissan, Dacia, Audi, Daimler, Fiat Chrysler и General Motors. Сега, с оглед на признаците, че корона кризата върви към овладяване, част от компаниите в сектора планират да възобновят производствата си. Това ще започне да се случва в края на този и началото на следващия месец.

Кой кога отваря

Най-голямата компания в Румъния - автомобилният производител Dacia, който е част от френската Renault, планира да рестартира производството в завода си в Миовени на 21 април. Това ще се случи на два етапа, като до 4 май се очаква да бъде възстановен нормалният режим на работа в завода.

Чешката Škoda също съобщи, че ще започне работа по нормален график до първата седмица на май. По-рано тази седмица ръководителят на компанията Бернхард Майер заяви, че Škoda работи върху концепция за безопасно производство, което се фокусира върху най-добрата възможна защита на всички служители, особено тези, които работят в непосредствена близост един до друг. "Концепцията включва широки защитни мерки като употреба на маски за лице и дезинфектанти", добави той.

В допълнение към това Майер настоя за общоевропейска координация по отношение на рестартирането на дейността на автомобилната индустрия на континента. "Функционалността на нашите вериги за доставки все още не е гарантирана. Дори и сега да започнем производството си, ще ни липсват важни части, например от доставчици в Южна Европа. Предвид тесните връзки между производители и доставчици рестартирането на производството трябва да се планира на общоевропейска основа", казва той. Чешкото правителство обяви, че някои от ограниченията за движение ще бъдат отменени през следващата седмица, както и че ще позволи на някои магазини отново да отворят.

Редица германски производители на автомобили също обявиха, че ще възобновят производствата си преди края на този месец. Daimler обяви, че планира да рестартира производството на автомобили в германските си заводи още на 20 април в отговор на подновеното търсене в Китай. Представител на Audi също заяви, че 20 април е "реалистична дата за възобновяване на дейността в заводите в Германия и Белгия". В допълнение Fiat Chrysler, Honda и Toyota също планират възстановяване на производството в началото на май. Honda и Fiat Chrysler имат за цел да рестартират дейността първо на заводите си в САЩ и Канада.

Блокада в САЩ

Няколко ръководители на компании от автомобилния сектор са споделили пред Reuters, че е "почти невъзможно компаниите да възобновят производството си преди края на месеца", както и че няма сериозна увереност, че това може да се случи в началото на май.

Миналата седмица стана ясно, че Ford отлага плана си за рестартиране на производството в Северна Америка. Компанията се стремеше да възобнови дейността в няколко ключови завода на 14 април, но впоследствие отложи плановете си. В началото на седмицата представител на автомобилния производител заяви, че "Ford продължава да оценява обществените здравни условия, правителствените насоки и готовността на доставчиците, за да определи кога е най-подходящото време за възобновяване на производството в северноамериканските заводи". General Motors например е затворила заводите си за неопределено време, като ясна дата, на която производството ще се възобнови, все още няма.

Японската Honda отбелязва, че в момента много потребителите не са в състояние да купуват превозни средства и че трябва да "настрои производството в съответствие с липсата на пазарно търсене".

В средата на март повечето автомобилни производители в Европа обявиха, че ще предприемат стъпки за спиране на производството и затваряне на заводите си в най-засегнатите от коронавируса страни. Сред тези, които взеха подобни мерки, бяха френската група PSA, която притежава марките Peugeot, Citroën, Opel и Vauxhall; Volkswagen, Renault, Ford, Nissan, Dacia, Audi, Daimler, Fiat Chrysler и General Motors. Сега, с оглед на признаците, че корона кризата върви към овладяване, част от компаниите в сектора планират да възобновят производствата си. Това ще започне да се случва в края на този и началото на следващия месец.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Както предполага, ситуацията в автомобилния клъстер няма да е толкова тежка. Отворят ли заводите, след няколко седмици ще започнат поръчките към заводите за части.

    Това ще предотврати нуждата от масови съкращения и неплатен отпуск. Стискам палци!

  • 2
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#1] от "Георги Георгиев":

    Да де ама има едни месец и половина - два без никакви приходи + спад на търсенето за поне половин-една година напред. И тия загуби ще се разпределят по веригата и част от тях ще се покрият и от заплатите на работещите в сектора. Което е по-добре от безработица но все пак няма да се мине съвсем без последствия.

  • 3
    gost22 avatar :-?
    gost22

    До коментар [#2] от "m17":
    Знае ли човек. Може пък спада в един сектор да се компенсира с увеличено търсене в друг. Петрола падна, горивата поевтиняха, градския транспорт стана в пъти по-рискован (и евентуално при прогноза за втора и трета вълна от вируса и от други подобни заразни болести), което би отворило път на малолитражките за един-двама пътника за градски условия...
    Може големите вериги магазини да си развият и мобилни магазичета за избягване струпването на много клиенти в неподходящ момент... което ще отвори ново търсене на определени возила...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK