Собственикът на обувките "Колев и Колев": Приходите през март паднаха 10 пъти спрямо година по-рано
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Собственикът на обувките "Колев и Колев": Приходите през март паднаха 10 пъти спрямо година по-рано

Иван Колев: Оптимистичният сценарий е в началото на юни нещата да се успокоят

Собственикът на обувките "Колев и Колев": Приходите през март паднаха 10 пъти спрямо година по-рано

Ако нямаме приходи и не срещнем подкрепа от банките, няма да можем да продължим производството, казва Иван Колев пред "Капитал"

Мара Георгиева
6717 прочитания

Иван Колев: Оптимистичният сценарий е в началото на юни нещата да се успокоят

© Цветелина Белутова


"Колев и Колев" е на пазара от 1996 г., като първоначално се занимава само с търговия на детски обувки, а през 1998 г. започва и производството им. От 2014 г. компанията развива бизнес и с ортопедични обувки. "Колев и Колев" има девет собствени магазина (осем в София и един във Варна) и един на франчайз в Бургас, продава и онлайн. Производственият капацитет на фирмата е за 100 хил. чифта годишно, а обичайното производство е 50 000 чифта.

"Капитал" попита Иван Колев, изпълнителен директор и собственик на "Колев и Колев", за ситуацията на пазара сега - след въвеждане на извънредното положение.

Как се промени работата във вашата фирма в резултат на извънредното положение заради пандемията от коронавирус?

- След първите два случая на коронавирус в страната хората рязко спряха да ходят в моловете, а в края на същата седмица обявиха и извънредното положение. Всички молове за затворени, а нашите магазини, с изключение на този в Бургас, са в молове. От гледна точка на разходите е по-добре, че моловете са затворени, защото дори да е отворен магазинът ни в Бургас, на практика никой не го посещава. Отчитаме, че общите ни обороти през март са паднали 10 пъти в сравнение с март миналата година. Основните ни продажби сега са съсредоточени онлайн.

С колко са се вдигнали онлайн продажбите сега?

- Продажбите през интернет за един месец са се увеличили два пъти в сравнение с март миналата година. В началото хората купуваха само бебешки буйки за прохождане. От миналата седмица обаче хората купуват не само буйки, но и обувки и дори сандали. Прави впечатление, че се купуват само стоки на промоция. Това не ме изненадва, всички онлайн търговци в момента продават на промоция, дори и новите си колекции, защото са в безизходица. Фактът, че все пак продаваме, макар и с намаление, означава, че вкарваме някакви приходи във фирмата, но за съжаление реално няма да спечелим нищо и ще сме изправени пред дилемата какво да направим с тези пари - дали да платим заплати, да покрием разходи, да купуваме суровини, да инвестираме.

Наложи ли се да освобождавате служители?

- Заетите в магазините са 30 и всички те са в отпуск - в началото платен, а сега - в неплатен. Освободих продавачи, които бяха на пробен срок, основно студенти. Производствените звена работят, заетите там са 100.

Срещате ли трудности в производствената дейност?

- Да, тъй като основните ни суровини са от Италия и Испания. Италианските предприятия, от които вкарваме ходила за обувките, са затворени. Освен това още в началото на кризата цената на транспорта се вдигна двойно. От един месец не сме доставяли никакви материали. Наложи се да направим модификация на някои модели обувки - вместо с бяло ходило ги направихме с черно, но по-добре обувки с ходило, отколкото без. Имаме материали за производство за една седмица, след това ще трябва да пуснем хората в отпуск. Можем да доставяме по-скъпи материали, а в същото време трябва да продаваме по-евтино, което никак не е стимулиращо.

Ще се възползвате ли от икономическите мерки на правителството в подкрепа на бизнеса?

- Подали сме заявление за мярката 60/40, все още не знаем дали ще ни одобрят, срокът за отговор е една седмица. Но не знам дали ще стане, защото правилата не са ясни и се променят в движение.

Водите ли преговори за наемите на магазините?

- Водим разговори с ръководствата на моловете. Според юристи търговските центрове не трябва да ни търсят наеми за времето на извънредното положение, дори и за режийни разходи, защото не ни предоставят услуга. А ние, наемателите, заради форсмажорните обстоятелства нямаме право да искаме неустойки заради това, че не правим бизнес. Но засега моловете не дават ясни сигнали, че няма да ни искат наеми. Обмисляме наемателите да се обединим за общи разговори с ръководствата на търговските центрове. Наясно сме, че моловете също имат проблеми, защото са кредитирани от банки, но това е проблем на мениджмънта на моловете.

Имате ли фирмени кредити, ще ги разсрочвате ли?

- Имаме кредити към няколко банки. Искаме да разсрочим вноските до края на годината, подали сме заявления за това, но само една от банките е взела решение засега. Надявахме се на тези пари, които са дадени на ББР, но това, което се вихри в ББР, не знам как ще се отрази по веригата надолу към бизнеса. Ако нямаме приходи и не срещнем подкрепа от банките, няма да можем да продължим производството.

Планирахте да наберете 2 млн. лв. капитал през Българската фондова борса на "Пазара за растеж на МСП" - BEAM (Bulgarian Enterprise Accelerator Market). Как се развива тази идея?

- Направихме всичко, което се изискваше от нас. Изпълнихме всички изисквания на BEAM - регистрирахме се като акционерно дружество, направихме нужните промени в устава на компанията с цел защита на инвеститорите и правомощия на общото събрание, имаме одитирани финансови отчети, регистрирахме 500 хил. акции в Търговския регистър с идеята да бъдат продадени. Започнахме разговори с потенциални инвеститори и на практика бяхме на крачка от борсата, но сега всичко е замразено.

Това означава ли отказ от планирани инвестиции?

- Бяхме планирали отваряне на 8-10 собствени магазина и онлайн продажби в Румъния в следващите три години, за което са предвидени 1.2 млн. лева от бъдещото финансиране чрез фондовата борса. Вторият проект, който ще разчита на финансиране от борсата, е свързан с маркетинга на бебешките буйки за прохождане. Имаме претенции, че сме измислили тези буйки, които произвеждаме от близо две десетилетия. Те се обуват и събуват лесно и на практика са преход от чорапчето към обувката. При новородени 60 000 годишно ние продаваме 35 000 чифта буйки, което означава, че всяко второ бебе е обуто с наше изделие. Всички инвестиционни планове са замразени, защото са свързани с набирането на капитал. Замразени са и плановете ни за развитие на франчайз модела.

Кой е най-големият ви страх в условия на криза?

- Притесняваме се за работниците, сред тях има и по-възрастни хора, които веднага пуснахме в отпуск. Притесненията са изцяло в посока здравето на хората, но слава Богу там всичко е наред засега. Следващото притеснение е за икономическите последствия от тази ситуация, но би трябвало да се справим и този път, защото ограничаваме разходите, търсим нови възможности за приходи.

Какви са финансовите резултати на фирмата за 2019 г.?

- Приходите ни са около 3 млн. лева, което спад с около един милион в сравнение с 2018 г. Това е резултат от решението да преустановим производството на обувки за чужди марки (private labels) и да се съсредоточим изцяло върху развитието на собствения бранд. В същото време обаче запазваме печалбата, което показва, че решението ни е било добро, тъй като с по-малко ресурси постигаме по-добри резултати.

Какво ще направите най-напред във фирмата след премахване на извънредното положение?

- Наясно сме, че нещата няма да се оправят като с магическа пръчка. Магазините ни бяха затворени два часа след обявяване на извънредното положение. Когато се премахне извънредното положение, ще трябва да заредим лятната стока, да ги украсим подходящо за лятото, да си търсим нови продавачи. Във фабриката ще трябва да подновим производството на обувки за сезон есен-зима.

Над какви сценарии за развитие на бизнеса работите?

- Оптимистичният сценарий е в началото на юни нещата да се успокоят, децата да тръгнат на детски градини и училище, което е ключово за нашия бизнес, хората да започнат да пазаруват. Тогава ще можем да продадем лятната колекция обувки. Нямаме достатъчно количества от нея, но все пак имаме налична стока. А ако си осигурим суровини, ще имаме нормално производство и продажби на есенната и зимната продукция. Това е оптимистичният вариант. А песимистичният не знам колко може да е лош. Коронавирусът ще промени пазара и конкуренцията. Различни търговци ще отпаднат, малки фирми ще затворят. Сега всички работят само в интернет, а това променя онлайн средата - търговците и платформите им се развиват - като визия, като организация на работа и доставки. Всичко това търпи развитие.

Интервюто взе Мара Георгиева

"Колев и Колев" е на пазара от 1996 г., като първоначално се занимава само с търговия на детски обувки, а през 1998 г. започва и производството им. От 2014 г. компанията развива бизнес и с ортопедични обувки. "Колев и Колев" има девет собствени магазина (осем в София и един във Варна) и един на франчайз в Бургас, продава и онлайн. Производственият капацитет на фирмата е за 100 хил. чифта годишно, а обичайното производство е 50 000 чифта.

"Капитал" попита Иван Колев, изпълнителен директор и собственик на "Колев и Колев", за ситуацията на пазара сега - след въвеждане на извънредното положение.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK