Бизнес в нова опаковка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес в нова опаковка

Shutterstock

Бизнес в нова опаковка

Производителите отчитат увеличено търсене на опаковки за храни, лекарства и препарати, но рязък спад от други сектори

8116 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Темата накратко
  • Производителите отчитат увеличено търсене на опаковки за храни, лекарства и препарати.
  • Рязък спад обаче има от сектори като автомобилостроене, мебелна индустрия и ресторантьорство.
  • Широкият спектър клиенти прави компаниите гъвкави, но очакванията са и те да усетят ефекта от кризата.

Засилено търсене на опаковки за храни и стоки от първа необходимост, но рязък спад при някои други продукти. Такава е картината при производителите на опаковки няколко седмици след началото на епидемията от коронавирус в страната. Като цяло компаниите все още се опитват да се ориентират в променената среда и да оценят потенциалните възможности. Докато за някои кризата отваря нови ниши, има и такива, особено по-малките, които се борят да оцелеят. Добрата новина е, че повечето производители работят за различни сектори и могат да компенсират замразените поръчки от клиенти например в автомобилната индустрия или доставчици на Ikea, която затвори магазините си. До голяма степен суровините, а много често и пазарите им, са местни, което ограничава риска от проблеми с транспорта.

Всички все пак отчитат, че ситуацията е много динамична и за момента е трудно да се претеглят плюсовете и минусите за сектора. В перспектива обаче свитото потребление през следващите месеци най-вероятно ще се отрази на продажбите им. А екологичната тенденция за по-малко пакетиране беше избутана в миналото от страха покрай коронавируса.

Имунизирани сектори

Според наскоро публикувана оценка на S&P Global производството на опаковки е сред секторите с най-ниска чувствителност на приходите и оперативната печалба към епидемията от коронавирус. Подобни "имунизирани" сфери например са ютилити секторът и здравеопазването, докато на другия полюс като най-засегнати стоят индустрии като автомобилостроене, авиация и туризъм.

Подобна изглежда ситуацията и в България, поне за по-големите и диверсифицирани производители на опаковки. И докато клиентите в някои сектори практически са спрели поръчките си, други търсят все повече доставки. Основните двигатели на бизнеса в момента не са изненада - това са производителите на храни и напитки, на перилни и почистващи препарати и фармацевтичният сектор.

Увеличените покупки на трайни храни като боб, леща, брашно и ориз през последните седмици са причината за засиленото търсене при "Унипак" - Павликени, която произвежда опаковки основно от картон и микровелпапе. "Нямаме промяна в типовете продукти, които се търсят, но всеки иска възможно най-кратък срок на доставка и количество", каза изпълнителният директор Стела Трендафилова.

Засилено търсене от клиенти, произвеждащи стоки от първа необходимост, наблюдават и от "Смърфит Капа България", която прави хартиени опаковки. Казанлъшката компания, която преди се казваше "Балканпак", преди година беше придобита от ирландския гигант в опаковъчния бизнес Smurfit Kappa заедно със завода за опаковки от велпапе в Луковит "Витавел". "Има тенденция за увеличаване на поръчките от производители на храни, но също и от фармацевтичната и козметичната индустрия, например за дезинфектанти", каза търговският директор Галин Колев.

Благодарение на клиентите от хранителната индустрия ръст от 20% за първото тримесечие отчита и друг голям производител на опаковки от велпапе - пловдивската "Дунапак - Родина" (виж карето). Около половината от продукцията на компанията е за хранително-вкусовата промишленост. Увеличение има също и при поръчките от фармацията и производителите на перилни и почистващи препарати.

Жертви на вируса

Значително намаление в търсенето обаче има от други сектори. Най-видимата промяна е при производителите на автомобилни компоненти, много от които спряха работа. Това се усеща и от производителите на опаковки, макар и да засяга само част от дейността им. "При нас като цяло бизнесът остава стабилен, имаме намаление единствено на поръчките в автомобилния бранш, които са около 20% от производството ни", каза Мария Жекова, управител на старозагорската "АТЕ пласт", която произвежда полимерни фолиа и опаковки.

След като Ikea затвори всичките си магазини за неопределено време, това доведе до спиране или силно редуциране на работата на местни доставчици на шведската верига - производители на мебели, матраци и т.н., а оттам и на нуждата от опаковки за продуктите им. Ефектът се усеща от "Дунапак - Родина", която е единственият одобрен доставчик на опаковки от Ikea за България. От компанията отчитат и друг пострадал сектор, който обслужват - производителите на стъклени изделия и амбалаж, разчитали на допълнителни доставки за големите международни спортни състезания тази година, които обаче няма да се състоят.

За великотърновската "Екстрапак", която произвежда предимно рекламни чанти за пазаруване от различни материали и доставя основно в Западна Европа, затварянето на моловете и търговските центрове на практика е замразило пазара.

Докато за големите компании, които работят с клиенти от най-различни сектори, свитото търсене при едни може все пак да се компенсира с ръст при други, не така стоят нещата при малките производители на опаковки. Те обикновено са фокусирани върху конкретен сегмент и ограничен брой клиенти, което ги лишава от гъвкавост в ситуации като сегашната. "Ние обслужваме хотели, ресторанти и заведения, които масово затвориха, и при нас има тотален спад", казаха от фирма, която произвежда картонени и пластмасови опаковки близо до София. "Няколко наши клиента, които преди нямаха доставки по домовете, се опитват да се пренасочат, но това са по-скоро антикризисни мерки и няма нищо общо с предишните обеми. Тази активност по-скоро ни помага да не фалираме", добавиха от там.

В търсене на нови възможности

Кризата с коронавируса обаче отваря и възможности, макар че компаниите като цяло все още се опитват да се ориентират в новата ситуация. От "АТЕ пласт" например имат запитвания за опаковки "скафандър", с каквито се транспортират заразени хора. "За съжаление ние нямаме възможност да ги произвеждаме, но друг нов артикул, за който има търсене и правим, са торби за изхвърляне на болнични отпадъци", каза Жекова. Тя обясни, че произвеждат торбите на ролки, които се запечатват със специални автоматични машини в самите болници, но тази продукция е изцяло за износ, тъй като българските болници не разполагат с такова оборудване.

"Екстрапак" пък насочи част от капацитета си за производство на маски, макар че няма планове да превръща това в основен бизнес. Докато затварянето на моловете в Западна Европа лиши компанията от важна част от бизнеса й - рекламните торбички, оказва се, че дупката бързо е попълнена от силното търсене на куриерски пликове заради скока в онлайн търговията (виж карето). Според управителя Милен Георгиев икономиката при всички положения ще се промени. "Ще намалее, разбира се, но няма да свърши и със сигурност ще бъде различна", каза той.

По-високите разходи свиват маржовете

Станислав Разпопов, изп. директор на "Дунапак - Родина"

За първото тримесечие имаме ръст от около 20% спрямо миналата година и той е генериран основно през март. Около 50% от опаковките в нашето портфолио традиционно са за хранително-вкусовата промишленост, където има значително увеличение. Повишение има също във фармацията, която обслужваме, както и в производството на перилни и почистващи препарати.

Има обаче и спадове. Един от тях е свързан с отмяната на Европейското първенство по футбол и на Олимпийските игри в Токио. Имаме клиенти в производството на стъклени изделия и амбалаж, които загубиха доста поръчки, свързани с тези два големи форума, което съответно се отразява и на търсенето на опаковки. Бяхме заложили сериозни ръстове заради тези две събития, сега те няма да се случат. Другият негативен фактор е, че Ikea затвори магазините си, а в България има много производители, които работят основно за веригата. Ние пък сме единственият одобрен доставчик на опаковки за България и в момента търпим сериозни пропуски от нереализирани продажби.

Като цяло повишеното търсене на другите продукти компенсира това изоставане и за тримесечието сме на плюс като продажби. По отношение на маржовете обаче няма как да бъдем подминати от кризата, защото разходите ни нараснаха - плащаме извънреден труд, защото разредихме смените, за да не се засичат, социални пакети, за да държим служителите мотивирани, плюс всички мерки като специален режим на пропуск и дезинфекция. Тези разходи досега не са правени в такъв обем, което яде от нашия марж и е за сметка на печалбите. Важното е, че произвеждаме на пълен капацитет и успяваме да доставяме навреме, нямаме закъснения.

Очаквам, че през следващите месеци ще има лек спад, защото в момента все още запълваме вакуума, който се е образувал, но едва ли ще продължим с тези темпове и ръстове. Няма как да избегнем ефекта на доминото, така че се подготвяме и за по-тежки месеци.

Има силен ръст при опаковките за онлайн търговия

Милен Георгиев, управител на "Екстрапак"

По принцип произвеждаме основно рекламни чанти за молове и шопинг центрове в Западна Европа, където пазарът почти се срина. В момента обаче правим най-вече опаковки за онлайн търговия и при тях имаме двоен и троен ръст. Това включва куриерски пликове, пликове с бабъл фолио, направихме пликове за куриерски услуги изцяло от хартия, както и от нова водоустойчива хартия. Имаме и опаковки за храна и при тях има известно увеличение, но това е малка част от дейността ни, от порядъка на 20%. Със сигурност напоследък се търсят много различни неща, защото стандартните канали за доставка спряха. Например там, където преди са доставяли опаковки от Италия, в момента не доставят, а доставяме ние.
Темата накратко
  • Производителите отчитат увеличено търсене на опаковки за храни, лекарства и препарати.
  • Рязък спад обаче има от сектори като автомобилостроене, мебелна индустрия и ресторантьорство.
  • Широкият спектър клиенти прави компаниите гъвкави, но очакванията са и те да усетят ефекта от кризата.

Засилено търсене на опаковки за храни и стоки от първа необходимост, но рязък спад при някои други продукти. Такава е картината при производителите на опаковки няколко седмици след началото на епидемията от коронавирус в страната. Като цяло компаниите все още се опитват да се ориентират в променената среда и да оценят потенциалните възможности. Докато за някои кризата отваря нови ниши, има и такива, особено по-малките, които се борят да оцелеят. Добрата новина е, че повечето производители работят за различни сектори и могат да компенсират замразените поръчки от клиенти например в автомобилната индустрия или доставчици на Ikea, която затвори магазините си. До голяма степен суровините, а много често и пазарите им, са местни, което ограничава риска от проблеми с транспорта.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    chet1 avatar :-|
    Tsvetan Harizanov

    Малко по скромно с единствения одобрен доставчик с опаковки за Икеа ! Пълни глупости !

  • 2
    jimmy62 avatar :-|
    jimmy62

    До №1. Дунапак са единствените сертифицирани от ИКЕА производители на велпапе в България.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK