Умното е-колело
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Умното е-колело

Съоснователите на "Елджой" Галин Бонев (вляво) и Александър Михайлов

Умното е-колело

Българската "Елджой" получи финансиране от 630 хил. евро от каре инвеститори

Константин Николов
4335 прочитания

Съоснователите на "Елджой" Галин Бонев (вляво) и Александър Михайлов

© ''Елджой''


Финансирането на компании във време на несигурност носи най-големи дивиденти. Или поне така твърдят във фондовете за рискови инвестиции. Една подобна сделка стана факт в разгара на епидемията от коронавирус (макар да е договорена преди това) и може да доведе до разширяване на производството на електрически велосипеди в България и до по-дигитално управление на продадените нови модели. Основаната преди 5 години варненска компания "Елджой" получи инвестиция от 630 хиляди евро. Вдигането на капитала се води от Владимир Давчев, основател на BGMenu (продадена на холандската Takeaway преди две години), а в него участват още фондът Eleven и бизнес ангели като съоснователя на Telerik Светозар Георгиев и Тодор Брешков от фонда LAUNCHub Ventures.

Не бе съобщено кой от инвеститорите с какво финансиране от общата сума се включва, но новата акционерна структура дава някаква идея. Основен акционер в компанията остава съоснователят Галин Бонев с над 53%, следван от Давчев с малко над 13%, Eleven с почти 11%, другия съосновател - Александър Михайлов, с 10%, фирма на Георгиев с около 7% и други.

Досега компанията се развиваше със собствени средства. Преди три години започна да си партнира и с бизнес мрежата, подкрепяща зелени проекти и инициативи - "Клийнтех България", която инвестира в нея 112 хил. евро. Приходите на "Елджой" растат, като за последната отчетена досега година - 2018 г., достигат 311 хил. лв. при печалба от 14 хил. лв. спрямо 262 хил. лв. оборот година по-рано.

Давчев заяви пред "Капитал", че е избрал "Елджой" за първото си сериозно капиталовложение след BGMenu, тъй като производителят отговаря на разбиранията му за устойчива и екологично съобразена мобилност. "Пазарът на електрически велосипеди в световен мащаб расте бурно и смятаме, че с бизнес модела и плановете си за цялостна екосистема "Елджой" ще е в много добри позиции след сегашната ситуация с коронавируса, която също ще се отрази сериозно на сектора", заяви Давчев.

Основната цел на компанията е чрез новата инвестиция да разшири производството си, да навлезе на нови пазари и да развие цялостна платформа за е-байкове. В момента "Елджой" прави около 1000 електрически велосипеда на година в две основни версии (с ниска и висока рамка), които продава в България и изнася за няколко държави в Европа. Средната им цена е около 1700 евро, а пробегът им на ток е към 100 км в зависимост от стила на каране, условията и терена.

"Ще повишим капацитета на фабриката ни във Варна до 15 000 велосипеда на година, като тази цел трябва да бъде постигната до две години", казва пред "Капитал" основателят на компанията Галин Бонев. Но основната идея зад инвестицията далеч не е повече производство, а създаването на цялостна екосистема от хардуер и софтуер, която да направи покупката и ползването на електрическо колело нещо далеч повече от просто каране на велосипед на ток.

Екипът вече е разширен до 17 души, а компанията има и нов главен технологичен директор - Синан Ауад, който е работил във VMware и GE Healthcare. Основната му задача е разработката на софтуерна платформа, която да бъде в основата на новия "умен" модел на компанията, който ще излезе догодина.

Според Бонев много потребители не са запознати с електрическото колело и целта на Eljoy е и да ги образова, като им предостави лесно достъпна смарт услуга с добавена стойност. "Нашият таргет са хората, които нямат представа от електрически велосипед и не се интересуват дали скоростите и спирачките са Shimano или нещо подобно. Идеята ни е да пресъздадем изживяването като при Apple, но в сферата на е-байковете. Става дума за цялостна екосистема - освен колелото като батерия и двигател вграждаме GPS и сензори, чрез които велосипедът събира всякакви данни за ползването му, които изпраща към облака. Така можем да променяме настройки, да следим батерията и т.н.", казва Бонев. Според него системата ще може да се обновява с ъпдейти, както се случва с моделите на Tesla, които постоянно ще въвеждат нови подобрения и функционалности.

"Ще можем да запазим батерията за по-дълго, като променяме настройки в зависимост от това къде се ползва колелото - в града или в планината. Ако потребителят не зарежда батерията, както трябва, ще пращаме препоръки. След 10 000 км може да каним клиента за посещение на сервиз и т.н. Колелото може да бъде проследено, ако бъде откраднато, и т.н.", казва основателят на "Елджой" и допълва, че всички данни за потребителската активност ще са анонимни и няма да се споделят.

Основна цел на "Елджой" ще са по-големите европейски пазари, а след време и САЩ. В момента компанията разработва дилърската си мрежа, която предвижда изцяло нов начин за продажба на продуктите на компанията.

Екипът планира да предоставя на франчайз тъй наречените подове (от английски pods) - голямо подвижно ремарке с виртуален тренажор, т.е. един вид магазин. Подът ще представя бързо и лесно възможностите на байковете и всеки потребител ще може да тества, конфигурира и поръчва велосипедите.

Подовете ще бъдат давани напълно оборудвани на дилърите на "Елджой" срещу ниска месечна такса, която да избива инвестициите в тях. "По този начин ние ще разширим мрежата си в различни държави, а предприемачи на всякаква възраст ще получат шанс за собствен бизнес по готов модел", уточнява Давчев.

Според Бонев така дилърът много лесно може да достига до потенциалните клиенти. "Местният партньор може да реши къде да го постави. Идеята е да сме близо до хората и дори ако няма наличност, в рамките на кратко време те да получат поръчаните велосипеди", допълва основателят на "Елджой". Новият модел ще бъде представен на големи пазари в Европа, а след време и в САЩ.

В "Елджой" искат да не са зависими от китайски и други доставчици на компоненти. По тази причина те сами правят мнозинството от частите за моделите си като батериите, а за основната част - рамките, ще разчитат и на българския производител "Сайкъл ГЕТС".

"Не ни е цел да станем най-големият производител на е-байкове, а да работим върху развойната дейност. Искаме да запълним нашия си капацитет, защото е важно да имаме опит от първа ръка как най-добре да произвеждаме и да развием модела си", коментира Бонев. Той допълва, че след време плановете са за аутсорсване на производството и в други страни, например в САЩ, за да са по-близко до пазара.

Финансирането на компании във време на несигурност носи най-големи дивиденти. Или поне така твърдят във фондовете за рискови инвестиции. Една подобна сделка стана факт в разгара на епидемията от коронавирус (макар да е договорена преди това) и може да доведе до разширяване на производството на електрически велосипеди в България и до по-дигитално управление на продадените нови модели. Основаната преди 5 години варненска компания "Елджой" получи инвестиция от 630 хиляди евро. Вдигането на капитала се води от Владимир Давчев, основател на BGMenu (продадена на холандската Takeaway преди две години), а в него участват още фондът Eleven и бизнес ангели като съоснователя на Telerik Светозар Георгиев и Тодор Брешков от фонда LAUNCHub Ventures.

Не бе съобщено кой от инвеститорите с какво финансиране от общата сума се включва, но новата акционерна структура дава някаква идея. Основен акционер в компанията остава съоснователят Галин Бонев с над 53%, следван от Давчев с малко над 13%, Eleven с почти 11%, другия съосновател - Александър Михайлов, с 10%, фирма на Георгиев с около 7% и други.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Поредната ода за възхвала на профукани пари от Елевън. Даже снимка на колелата няма и сайта им не работи.....

    От кеширата версия се разбира, че най-евтиното им колело е около 2,800 бона.
    За тия пари колелата ПУЛС, без да лапат пари от европейските данъкоплатци, предлагат колело, което в пъти по-добро.
    Няма да се спирам в подробности, но мотора там е Шимано и е на рамката, което е най-добрия вариант.

    А Капитала тия оди за Елевън може да си ги сложи в ... задния джоб! Колкото и пари да дават да ги четкате, акции техни няма да си купим!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK