Горивата в България: 40 стотинки надолу, КЗК пак респектира веригите
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Горивата в България: 40 стотинки надолу, КЗК пак респектира веригите

Горивата в България: 40 стотинки надолу, КЗК пак респектира веригите

Регулаторът за пореден път ще проверява веригите бензиностанции, този път по сигнал на прокуратурата

Калина Горанова
12834 прочитания

© Георги Кожухаров


Комисията за защита на конкуренцията образува поредното производство за установяване на евентуално извършени нарушения от страна на повечето големи играчи на пазара на горива на едро и дребно.

Списъкът включва "Лукойл Нефтохим Бургас", "Лукойл България", търговците на едро "Сакса", и "Инса ойл", "Ромпетрол България", "Еко България", "Шел България", "ОМВ България", "НИС Петрол", "Петрол" и "Трейднет Варна", на майката на депутата Веселин Марешки.

Поредното производство на антимонополната комисия в сферата на горивата идва след сигнал от края на март на Върховна административна прокуратура относно "несъответствието между значителния спад в цената на суровия петрол в световен мащаб (с 47,4% според Агенция "Митници") през месец март и намаляването на цените на дребно на автомобилните горива в страната (с около 11%) в същия период.

Съобщението на КЗК явно не е стреснало петролния сектор. Съобщението на КЗК е от 16 април. Средната цена към онзи момент е 1.81 лв. за бензин и 1.88 лв. за дизел, каквато е и цената от 7-8 дни преди това, показват данните на сайта Fuelo. Пет дни след съобщението на КЗК на пазара няма промени. Средната цена днес все така е 1.81 лв. за А95 и 1.88 лв. за дизел.

В началото на март средните цени на бензина и дизела са 2.22 лв. и 2.27 лв., което означава спад към момента от 18-20%. От бранша коментираха, че ще има още спад на цената, но няма да е драстичен, а ще бъде плавен в рамките на стотинки и след изчерпване на наличностите в складовете, купени на по-високи цени.

Пореден кризисен PR

Представители на бранша окачествиха проверката като кризисен PR, който ще доведе до излишно изразходване на административна енергия срещу сектор, който все още е работещ, плаща данъци, запазил е служителите си и има фиксирани разходи, като нефтът е около една трета от структурата на цената. Това е поредното производство на антимонополния орган на пазара на горива, и то на същия му състав, като до момента КЗК не може да се похвали с големи успехи в разкриването на нередности.

Последното започна през 2018 г., след публикации в медиите, че съществуват големи различия в цените на бензиностанции от една и съща верига в отделните региони и дори в зависимост от разположението на обекта. В крайна сметка КЗК не откри дефекти на пазара освен недостига на складове, които са скъпа инвестиция.

Най-паметно обаче е предходното проучване на същият този състав на комисията. През октомври 2016 г. КЗК беше на път да постигне световен антитръстов прецедент, като докаже картел между петролни компании. Бяха открити писмени доказателства в мейли на служители и самият председател на КЗК Юлия Ненкова съобщи, че има убедителни доказателства срещу шест компании: "Лукойл", OMV, Shell, Eko, "Петрол" и руската "Газпром" (работеща през "НИС Петрол"). Само два дни след парламентарните избори през 2017 г. обаче КЗК безславно промени тезата си на 180 градуса.

Глоба произведе КЗК през 2018 г. по отношение на Веселин Марешки. Тя беше от 175 хил. лв. заради нелоялна конкуренция и продажба на цени под разходите. Сега веригата му VM Petroleum продава по време на извънредното положение на цени с около 25 стотинки по-ниски от тези на останалите. Той също е включен в групата на компаниите, от които ще се иска информация.

С какво разполага КЗК

Този път КЗК ще стъпи на анализ на Агенция "Митници". "Към сигнала са приложени изготвени от Агенция Митници моментни анализи на пазара на горива в страна за периода от 06.03.2020 г. до 26-27.03.2020 г. и за периода 30.03.-05.04.2020 г. за динамиката на средните продажни цени на бензин и дизел в обектите на следните вериги бензиностанции в страната: "Лукойл", "Петрол", "Шел", "Еко", ОМВ, "Круиз", "Ромпетрол", VM Petrolium и "Газпром". Представени са данни и относно средните цени на горивата освобождавани за потребление от данъчните складове", съобщиха от КЗК.

Според анализа на Агенция "Митници" спадът на цената на суровината е започнал около 06.03.2020 г. и е свързан с разпространението на COVID-19 и мерките и ограниченията. Цените на горивата в бензиностанциите са реагирали на промяната на борсовата цена една седмица по-късно (около 12.03.2020 г.). На база представените общи осреднени данни Комисията съпостави на седмична база (1-4 седмица на март) средните крайни цени на бензин и дизел при освобождаването им от данъчни складове и средните крайни цени на бензиностанции по видове горива. От съпоставката става ясно, че понижението на средните цени на дребно на бензин и дизел плавно следва понижението на средните цени на горивата при освобождаването им от данъчни складове.

"Въпреки това остават опасенията в публичното пространство, че същите са в несъответствие със значителния спад в цената на суровия петрол в световен мащаб и са в резултат на наличието на антиконкурентни практики на съответните пазари", написаха още от КЗК.

Обясненията на фирмите

Обясненията на петролния сектор не се различава от обичайните при всяко тяхно бавно реагиране на негативните промени на цената на суровия петрол, като при грандиозния срив тази година, промяната на цената надолу дойде отново доста бавно, като обикновено наличните запаси са за средно 7 - 10 дни напред. Нефтът представлява около 33% от крайната цена на автомобилния бензин и около 38% при дизела. В крайната цена има ДДС и акциз, както и разходите за транспортиране, складиране, пазене на резерви и търговия на дребно и т.н.

Съществена част от картинката е, че търговията на дребно компенсирала трудните времена за добива и нефтопреработката, като задържането на цените и по-добрите маржове е добре дошло за компаниите. Така те могат да компенсират загуби в други звена от бизнеса си, като от бранша коментират, че спадовете на продажбите при веригите са 50-55%.

Колко губи държавата

Свитото потребление на горива и по-ниските им цени ще има сериозно отражение върху бюджета. Загубата за държавата от ДДС от горива, продадени на вътрешния пазар, се оценява на 350 млн. лв, което е резултат както на спада на цената на суровия петрол, така и на свитото потребление. Информацията беше дадена от финансовия министър Владислав Горанов в отговор на въпрос на депутат. Негативният ефект върху бюджета води до 35% намаляване на постъпленията на ДДС върху горивата за 2020 г.

При постъпленията от акциз очакванията са за април касовите постъпления да са с 26% по-малко, а при запазване не потреблението след въвеждането на извънредното положение за май-юни очакването е касовите постъпления от акцизи да са с 40% по-ниски. От началото на извънредното положение се отчита значителен спад на освободеното от данъчните складове количество. Спадът при освободените количества бензин е 35.5%, а при газьола 23.7%.

Комисията за защита на конкуренцията образува поредното производство за установяване на евентуално извършени нарушения от страна на повечето големи играчи на пазара на горива на едро и дребно.

Списъкът включва "Лукойл Нефтохим Бургас", "Лукойл България", търговците на едро "Сакса", и "Инса ойл", "Ромпетрол България", "Еко България", "Шел България", "ОМВ България", "НИС Петрол", "Петрол" и "Трейднет Варна", на майката на депутата Веселин Марешки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Още една полза от вируса !

    Разболя сериозно петрола !!!

  • 2
    acarid avatar :-|
    acarid

    "Съществена част от картинката е, че търговията на дребно компенсирала трудните времена за добива и нефтопреработката, като задържането на цените и по-добрите маржове е добре дошло за компаниите. Така те могат да компенсират загуби в други звена от бизнеса си"
    Суровината към днешна дата е около 20ст/л гориво. А марж на бензиностанция ОМВ/ЛУКОЙЛ/ЕКО и т.н. е около 50ст/л. без акциз и ДДС. Кой кого компенсира? Такова дране не е имало никога!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Оригами бизнес

Оригами бизнес

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK