Срокът за оферти за концесията на летище Пловдив вече е 10 юли
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Срокът за оферти за концесията на летище Пловдив вече е 10 юли

Кандидатът трябва да е оперирал поне едно международно летище с поне 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10

Срокът за оферти за концесията на летище Пловдив вече е 10 юли

Прогнозната на държавата е приходите на новия стопанин за 35 г. да са 100 млн. евро

Калина Горанова
1985 прочитания

Кандидатът трябва да е оперирал поне едно международно летище с поне 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10

© Анелия Николова


Срокът за подаване на оферти за концесията на летище Пловдив е удължен до 10 юли. Тогава ще бъдат отворени и заявленията за участие. Отварянето на офертите трябва да стане на 27 юли, а месец по-късно трябва и да приключи процедурата.

Такъв поне е настоящият план на министерството на транспорта, което беше принудено заради коронавируса да удължи сроковете. Те изтекоха на 10 април, като кандидатите без изненада бяха нула на брой. Към онзи момент обаче все още не беше напълно ясно дали срокът ще се удължи и с колко или процедурата ще се прекрати и как да стана процедурно промяната, тъй като удължаване не беше обявено преди изтичането на срока.

Сега държавата прави пореден опит за отдаването на летището на концесия. Решението на Министерския съвет е от края на февруари, като се случва в изключително тежък момент за авиацията. Пловдивското летище за малко се размина с това да има концесионер, като при предишната процедура министерството не подписа договор с класирания на второ място пловдивски кандидат.

Празният терминал

Летище Пловдив от години е проблемно. Преди повече от 10 години държавата инвестира в него 40 млн. лв. за нов пътнически терминал. То обаче не успя да се развие и да привлече сериозен трафик и терминалът остана относително празен. В даден момент дори спря работа нощно време. През годините там полети имаше Ryanair, които дойдоха след намеса на фонд, създаден от общините, за промотиране на региона и индиректно субсидиране на полетите.

Държавата беше на път да подпише договор за концесия през лятото на 2018 г. за 35 години с китайската HNA Airport Group. Победителят обаче се отказа поради бизнес проблеми в собствената си страна. На втора позиция тогава беше местният кандидат - пловдивското обединение между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Китайската оферта предвиждаше инвестиции от 79 млн. евро, а на пловдивското обединение - 65.5 млн. евро.

До подписване на договор така и не се стигна, тъй като от министерството на транспорта се оправдаха, че процедурата се е провела преди приемането на новия Закон за концесиите и че имало "съществена разлика в офертите на участниците, класирани съответно на първо и второ място", и процедурата беше прекратена през октомври 2018 г.

Какво търси държавата

Сега пак се търси кандидат, но вече при много по-тежки пазарни условия. Последните сметки на държавата показаха, че прогнозната стойност на концесията за 35 години, т.е. всички приходи на концесионера, е 100 млн. евро, като с възможните удължавания може да достигне 132 млн. евро при 4% дисконтов процент.

Победителят ще плати еднократно 150 хил. лв. без ДДС в началото на концесията. Негов ангажимент ще бъде да повиши носимоспособността на пистата и на пътеките за рулиране, за да могат да кацат по-големи и тежки самолети. Трябва да изгради карго терминал с перон и поне 3 стоянки, да разшири съществуващия паркинг, страничните ивици на безопасност на пистата, да построи нова периметрова ограда с видеонаблюдение на нея, нова отводнителна система, хангари и т.н.

Изисканията към кандидатите са участникът да е оперирал и в момента да управлява поне едно международно летище с поне 450 хил. души пътникопоток за не по-малко от 5 години през последните 10. Да има регистриран капитал поне 1 млн. лв. Балансовата стойност на дълготрайните му материални активи за последните 3 години да е поне 40 млн. лв.

Срокът за подаване на оферти за концесията на летище Пловдив е удължен до 10 юли. Тогава ще бъдат отворени и заявленията за участие. Отварянето на офертите трябва да стане на 27 юли, а месец по-късно трябва и да приключи процедурата.

Такъв поне е настоящият план на министерството на транспорта, което беше принудено заради коронавируса да удължи сроковете. Те изтекоха на 10 април, като кандидатите без изненада бяха нула на брой. Към онзи момент обаче все още не беше напълно ясно дали срокът ще се удължи и с колко или процедурата ще се прекрати и как да стана процедурно промяната, тъй като удължаване не беше обявено преди изтичането на срока.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK