ГБС, "АТ инженеринг 2000" и "Джи Пи груп" искат да разширяват пристанището на Домусчиев

Двата търга на "БМФ Порт Бургас" са с обща прогнозна стойност 322 млн. лв.

От пристанището не дадоха информация за кандидатите. Но те са видими от протоколите
От пристанището не дадоха информация за кандидатите. Но те са видими от протоколите    ©  Надежда Чипева
От пристанището не дадоха информация за кандидатите. Но те са видими от протоколите
От пристанището не дадоха информация за кандидатите. Но те са видими от протоколите    ©  Надежда Чипева

"Главболгарстрой", "АТ Инженеринг 2000" и обединение с "Джи Пи груп" са кандидатите за разширяването на пристанище "БМФ Порт Бургас" на братята Кирил и Георги Домусчиеви.

Проектите на компанията - концесионер на основните терминали на пристанище Бургас, са с обща прогнозна стойност 322 млн. лв. Те са два, като единият от тях е разделен на два лота.

Предвижда се доизграждане на кейовите стени, което ще увеличи капацитета на двата терминала на пристанището и ще позволи да влизат по големи кораби. Проектът включва и доизграждане на жп инфраструктура и подобряване на връзките с жп мрежата.

Проектите трябва да бъдат финансирани с евросредства по "Механизма за свързана Европа", като "БМФ Порт Бургас" предстои да получи одобрение на финансирането от ресорния орган към Министерството на транспорта.

Поръчки и кандидати

Търговете бяха обявени на 23 декември от концесионера. "БМФ Порт Бургас" не даде информация кои са кандидатите, но те вече са видни от протоколите. Изискването към кандидатите и по двете поръчки беше през последните 5 години да са извършили поне 3 обекта за строителство, идентично или сходно с предмета на поръчката.

Първата поръчка, по която броят на кандидатите е два, е с обща индикативна стойност 261 млн. лв. без ДДС. Тя е за разширяването на терминал "Бургас-запад", който е за контейнери. Разделена е на два лота: за изграждане на кейови стени за корабни места 27 и 28 за 192 млн. лв. и съответно лот 2 за кейови стени за корабни места 25А и 26 с индикативна стойност на рамковото споразумение 69 млн. лв. без ДДС. Така ще бъдат създадени 4 нови корабни места с обща дължина 810 метра за кораби с до 15.5 метра газене.

Кандидати и по двата лота са "Главболгарстрой" на фамилията Пашови и "АТ инженеринг 2000". Компанията е с мажоритарен собственик Илиян Терзиев, който има две трети дял от компанията, а негов съдружник е Георги Пенев. Терзиев е председател на Камарата на строителите в България. Компанията фронтира КТБ и Делян Пеевски при приватизацията на "Техноекспортстрой" преди осем години.

И по втория търг

Втората поръчка е за изграждане на кейова стена за корабно място 33 на терминал "Бургас-изток 2" (за насипни товари) и е за 61 млн. лв. без ДДС. Доизграждането на съществуващата кейова стена ще удължи корабното място, като е предвидено и драгиране на оперативната акватория и зоната за маневриране, както и изграждане на настилка и съоръжения, включително и жп коловоз. При по-малкия проект възложителят съобщава, че освен средства по Механизма за свързана Европа ще използва и собствени, и заемни.

Кандидати по тази поръчка са трима. Отново "Главболгарстрой" и "АТ инженеринг 2000", както и обединението ДЗЗД "Порт Бургас 2020", в което според протоколите участие имат "Джи Пи груп", "Еме и хота груас", като са представени и договори за наем на техника на обединението с още няколко дружества: "Автомагистрали Черно море", "Виктори транс 2007", "Релакс - 2006", "Строителен и технически флот". Към консорциума възложителят има забележки по отношение на изясняването на действителния участник в процедурата, по-детайлна информация за "Еме и хота груас", като държава на регистрация, контакт и т.н., както и други забележки за отстраняване.

Когато се концесионираха пристанищата

Братята Кирил и Георги Домусчиеви влязоха във водния сектор преди десетина години, като през 2008 г. 70% от Параходство "Български морски флот" бяха приватизирани от "Кей Джи маритайм шипинг" на "Адванс пропъртис" - холдингът, обединяващ голяма част от бизнеса на братята.

Впоследствие през флота и дружеството "БМФ Порт Бургас" те станаха концесионери на пристанище Бургас и от 2012 и 2013 г. оперират съответно терминалите за насипни товари "Бургас-изток - 2" и за контейнери - "Бургас-запад".

"БМФ Порт Бургас" бързо се изстреля като лидер във водния транспорт със 104% ръст на приходите и над 300 млн. лв. оборот за 2018 г.